• Anonym (Förvirrad)

Inget foster - HCG stiger??

Jag testade svagt positivt ÄL+14, sen så fortsatte jag testa svagt positivt i ett par dagar (sjukt dålig stegring). Jag fick även bruna flytningar så jag förstod att det inte skulle bli en lyckad gravidtet.

Jag har dock varit på VUL idag (skulle ha varit i v 5+5) bara för att få det bekräftat och BM sa att mina misstankar stämde. Det enda hon kunde se var en "en svart fläck" vilket hon trodde var rester av en hinnsäck. Allt annat såg okej ut, slemhinnorna var som vanligt (7,3mm).

Hon sa att det inte ens är säkert att jag kommer börja blöda, utan att det kan bli en "missad mens" och eventuellt en rikligare nästa gång det är dags pga att det avslutades så tidigt.

Vi vill ju försöka igen så fort det bara går och tog därför ett ägglossningstest när jag kom hem, det var positivt, så jag tog då även ett graviditetstest och det var också fortfarande positivt, och faktiskt starkare än vad jag har haft innan (typ halva styrkan av kontrollinjen).

Hur kan det komma sig att HCG fortsätter att stiga (om än extremt långsamt) när det inte ens finns någon graviditet kvar? Det var ju liksom tomt där inne...

Hjälp mig!!

• Svar på tråden Inget foster - HCG stiger??
  • Vallmo93

Hej!

Det kan vara utomkvedshavandeskap. Vid missfall så sjunker hcg väldigt snabbt, medan vid utomkvedshavandeskap så kan Hcg ligga och fluktuera med långsammare ökning/sänkning. Tror också det kan ske att man ibland får en tom hinnsäck i livmodern, en pseudo-hinnsäck (även om ägget fastnat på annat ställe).

Vid 5+5 är det svårt att se på ultraljud men tycker absolut att du ska vara uppmärksam på hur testerna ändrar sig kommande veckan. ❤️

Jag har själv havt utomkvedshavandeskap nu i Januari och känner igen mig i det du skriver med långsamt ökande tester och bruna flytningar. Jag bokade privat VUL i 7+2 där de inte kunde se något i livmodern och fick då direkt remiss till gynakuten.

Svar på tråden Inget foster - HCG stiger??