Lipödem?
Jag har sedan tonåren "lidit" av att underkroppen är större än överkroppen. Speciellt stuss och lår. Jag har alltid dragit en dryg storlek större på underkroppen än på överkroppen. Också när jag som ung vuxen led av ätstörningar och var regelrätt mager, var underkroppen betydligt större än överkroppen. Jag ser svullen ut och saknar till exempel definierade knän. Knäna ser "rynkiga" och "hängiga" ut och har gjort så mycket länge. Jag har också ganska kraftiga, om än fasta, vader. Nu drar jag precis XS/34 på överkroppen och minst S/36 i underkroppen.
Av och till känner jag mig också tung och svullen i benen, utan att vara fysiskt svullen. Kroppsligt ser det lustigt ut, med smal överkropp där man ser benen på bröstkorgen och tydligt definierade magmuskler, tillsammans med en betydligt bredare underkropp med gropig hud och inga definierade muskler.
Jag tränar mycket, löpning och styrketräning. Jag har en lång bakgrund inom en kampsport på ganska hög nivå, men inte ens när jag var som mest vältränad, hade jag definierade muskler på benen. Jag har absolut ingen övervikt. På överkroppen har jag tydliga muskler, på armar, mage och rygg. Men benen ser mer eller mindre ut som stockar.
Av en händelse läste jag idag om lipödem och kände igen mig en del. Jag har ingen smärta i benen, men få otroligt lätt blåmärken, inte minst på låren. Jag har också tydliga nät av blodkärl och numera gropar i huden.
Ni som har lipödem, har någonting hjälpt er? Jag är 40 år gammal och lite fåfänf, men det är verkligen inte roligt att ha dessa stockar till ben, trots att jag gör allt och lite till för att hålla migi i form i övrigt.