• Anonym (JJ)

Låna ut till anhöriga

Jag överväger att låna ut pengar till en nära släkting för att hjälpa henne finansiera sitt körkort. Hon har nyligen fått ett jobb och planerar att återbetala lånet månadsvis. Finns det en smidig app för att hantera lånet och betalningarna så att vi båda kan ha koll?

• Svar på tråden Låna ut till anhöriga
  • Anonym (Yconoma)

Jag tycker då att folk som inte går igenom sina transaktioner i nätbanken en gång i månaden är ekonomiskt oansvariga, men om du gitter göra det lär du ha koll på om betalningen kommit in.

Helt utan extra app.

Och givetvis skriver man ett skuldebrev på lån som har den storleken att de kräver avbetalningar.

• Aliona

Behöver hon körkortet akut? Annars är det väl bättre att hon sparar först vad som behövs för körkortet. Tänker att det alltid är risker med lån, i synnerhet mellan vänner eller släktingar. 

Vill ni ändå så se till att dokumentera noga vad ni kommit överens om. Smidigast är väl att betala tillbaka via swish och då behövs knappast annan app. 

• Anonym (g)
    Anonym (Yconoma) skrev 2025-03-25 20:46:30 följande:

Jag tycker då att folk som inte går igenom sina transaktioner i nätbanken en gång i månaden är ekonomiskt oansvariga, men om du gitter göra det lär du ha koll på om betalningen kommit in.

Helt utan extra app.

Och givetvis skriver man ett skuldebrev på lån som har den storleken att de kräver avbetalningar.

Jag tycker då folk som inte ens kan försöka ge ett trevligt svar utan att vara näsvisa är väldigt oansvariga(=omogna) men vad vet jag.
  • Anonym (M)

Det finns en app som heter Riquest.

Den skapar skuldebrev och håller koll på betalningar efter avtalat skuldbelopp, ränta och avbetalningstid. Betalning sker med Swish.

Tänk om folk kunde försöka svara på frågan istället för att spy åsikter. Det här forumet är fan för dåligt.

• Anonym (JJ)

Tack för tipset! Har du själv använt RiQuest? Jag är intresserad av att höra om dina erfarenheter med appen. Det skulle vara skönt att slippa hantera en massa pappersarbete.

Svar på tråden Låna ut till anhöriga