• Anonym (Cilla)

Lön

Varför får jag cirka 1000 kr mer efter skatt 2025 än vad jag fick 2024?

(Lönen höjdes i augusti.)

• Svar på tråden Lön
  • Anonym (Mmm)

Sänkt skatt. Tacka regeringen. 

• Studentpappa

Googla hur mycket skatt och använd räknesnurran på ekonomifakta, så kan du bläddra mellan 2024-25 så ser du vad som skiljer.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Cilla)
    Studentpappa skrev 2025-03-25 18:36:15 följande:

Googla hur mycket skatt och använd räknesnurran på ekonomifakta, så kan du bläddra mellan 2024-25 så ser du vad som skiljer.

Är det kommunen jag bor i eller jobbar i jag ska ange?
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Cilla) skrev 2025-03-25 18:46:33 följande:
    Är det kommunen jag bor i eller jobbar i jag ska ange?
    Bor. 
  • Anonym (Tarsan)

Är du osäker på vilken tabell du ska söka i så kan du logga in på Skatteverket och ladda ner din a-skattsedel. Där står exakt. Sen kan du söka upp den tabellen för 2025 respektive 2024 och jämföra.

• Anonym (H)

Är dina lönespecifikationer från december 2024 och de för 2025 lika och inte har flyttat så är det skattesänkningar. Skiktgränsen för statlig skatt höjdes vid nyår och jobbskatteavdraget höjdes.

• Anonym (Cilla)

Jag har inga lönespecar att titta på men jobbar heltid på samma jobb, aldrig övertid(sersättning), aldrig frånvaro. 

• Anonym (H)
    Anonym (Cilla) skrev 2025-03-26 12:18:52 följande:

Jag har inga lönespecar att titta på men jobbar heltid på samma jobb, aldrig övertid(sersättning), aldrig frånvaro. 

Storleken på din lön spelar stor roll. Tjänar du över ca 54.000kr/månad betalar du statlig inkomstskatt och i det är i dessa löneskikt skattesänkningarna syns mest i kronor räknat.

Annars får du fråga de som betalar ut lönen vad som skett.
Svar på tråden Lön