• Anonym (Ingen_kock)

Hur klarar ni att laga mat efter recept?

Själv klarar jag bara enkla rätter och improviserar mycket. En del recept går att förstå, men många recept jag läst är skrivna så att man inte förstår riktigt hur man ska göra. Olika delar ska tillagas i olika kärl och sen ska man blanda det ena med det andra. Är det folk som skriver recepten som har svårt att förklara så att man förstår eller är det jag som brister i läsförståelse?

• Svar på tråden Hur klarar ni att laga mat efter recept?
  • Anonym (Tanke)

Jag tror mer att du är oerfaren i köket och att det av den orsaken det blir svårt att förstå. 

Jag följer massa recept från tasteline, bloggar, köket.se och vanliga kokböcker. Aldrig haft några svårigheter med detta och följt recept sedan jag var 6 år. Däremot är jag mycket van vid att stå i köket. 

Vad tror du själv att det skulle kunna bero på? 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Ingen_kock) skrev 2025-03-25 09:18:48 följande:

Själv klarar jag bara enkla rätter och improviserar mycket. En del recept går att förstå, men många recept jag läst är skrivna så att man inte förstår riktigt hur man ska göra. Olika delar ska tillagas i olika kärl och sen ska man blanda det ena med det andra. Är det folk som skriver recepten som har svårt att förklara så att man förstår eller är det jag som brister i läsförståelse?

Jag hörde på radion häromdagen om en app som verkligen är för nybörjare. Där förklarar de alla moment och alla ord. De berättar även vilka redskap mm man behöver. 

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter men du kan kanske hitta den om du googlar.

Finns även mkt videos att titta på. 
  • Anonym (g)

Jag håller med dig TS. Vissa recept ÄR otydligt skrivna även av de som jobbar med att utveckla recept. Många tänker stegen i huvudet och inser inte att det är glapp i receptet :P

• Anonym (hihihi)

Recept är bara för amatörer. Jag freestylar det jag tycker är gott. MEN kan ju också läsa recept, man kan inte vara helt bakom flötet liksom.

• Anonym (Exempel?)

Kan du ge ett exempel eller två på "krångliga" recept? Låter som du valt väldigt svåra om det är kärlek hit och kärl dit som ska användas. Tycker att de allra flesta recept är enkla att förstå och följa, med bra steg för steg instruktioner. 

• Anonym (Exempel?)
    Anonym (hihihi) skrev 2025-03-25 14:05:49 följande:

Recept är bara för amatörer. Jag freestylar det jag tycker är gott. MEN kan ju också läsa recept, man kan inte vara helt bakom flötet liksom.

Om man vill kunna få samma resultat varje gång så är recept ovärderliga, oavsett om man är amatör eller proffs.
  • Anonym (g)
    Anonym (hihihi) skrev 2025-03-25 14:05:49 följande:

Oj vad rolig du var. Aldrig varit nybörjare på något? Dålig på något trots upprepade försök? En skriven text är en skriven text. Det finns inget som säger att alla recept är bra skrivna likväl som det kan finnas obegripliga moment på instruktionsbladet till tvn.
  • Anonym (J)
    Anonym (Ingen_kock) skrev 2025-03-25 09:18:48 följande:

Du brister högst troligt i matlagningserfarenhet och väljer för svåra recept relativt till det.
    Har i princip nästan aldrig stött på ett där det inte är klart vad som ska göras (däremot föredrar jag att inte laga helt efter recept då jag har ADHD och ruskigt dåligt arbetsminne så jag måste hela tiden kolla på receptet då jag helt enkelt inte kommer ihåg vad det stod). 
    Du har däremot större risk att råka ut för recept med missar i om du väljer slumpmässiga recept från nätet, använd en grundkokbok (typ Vår Kokbok eller Rutiga Kokboken) där allt är kontroll lagat och kontrolläst många gånger. (och börja med de enklare recepten och inte fest recept etc.) - Tycket du fortfarande att det är svårt försök leta upp en kokbok från hemkunskap, du kan behöva leta några decennier tillbaka då ämnet försvunnit mer, och börja där. 
  • Anonym (hihihi)
    Anonym (Exempel?) skrev 2025-03-25 14:18:41 följande:
    Om man vill kunna få samma resultat varje gång så är recept ovärderliga, oavsett om man är amatör eller proffs.
    Nejdå. Går på magkänslan, behöver inte ens provsmaka. Jag vet att det blir bra.
  • Anonym (Tanke)
    Anonym (hihihi) skrev 2025-03-25 14:48:19 följande:
    Nejdå. Går på magkänslan, behöver inte ens provsmaka. Jag vet att det blir bra.
    Risken är ju att man slutar att utvecklas då också. Igår gjorde jag en gryta och tog inspiration från två olika recept och det gick jättebra. Kan göra samma sak när jag ska baka och ska blanda ner andra typer av mjöler än vad jag brukar ha. Man behöver inte följa ett recept till punkt och pricka men risken är ju att man hänger på samma ställe som man brukar. Det är bra att utmanas för att få fram helt nya smaker, texturer och liknande. Få personer kan sitta och uppfinna hjulet helt på egen hand.

Jag har exempelvis gjort helt nötpasserade yoghurtar med hela nötter. Det är något som kräver tid och erfarenhet och det är små detaljer som gör så man inte får nötterna att mögla liksom?. Blir jättegott men det är kemi
Svar på tråden Hur klarar ni att laga mat efter recept?