Anonym (Ingen_kock) skrev 2025-03-25 09:18:48 följande:
Hur klarar ni att laga mat efter recept?
Själv klarar jag bara enkla rätter och improviserar mycket. En del recept går att förstå, men många recept jag läst är skrivna så att man inte förstår riktigt hur man ska göra. Olika delar ska tillagas i olika kärl och sen ska man blanda det ena med det andra. Är det folk som skriver recepten som har svårt att förklara så att man förstår eller är det jag som brister i läsförståelse?
Du brister högst troligt i matlagningserfarenhet och väljer för svåra recept relativt till det.
Har i princip nästan aldrig stött på ett där det inte är klart vad som ska göras (däremot föredrar jag att inte laga helt efter recept då jag har ADHD och ruskigt dåligt arbetsminne så jag måste hela tiden kolla på receptet då jag helt enkelt inte kommer ihåg vad det stod).
Du har däremot större risk att råka ut för recept med missar i om du väljer slumpmässiga recept från nätet, använd en grundkokbok (typ Vår Kokbok eller Rutiga Kokboken) där allt är kontroll lagat och kontrolläst många gånger. (och börja med de enklare recepten och inte fest recept etc.) - Tycket du fortfarande att det är svårt försök leta upp en kokbok från hemkunskap, du kan behöva leta några decennier tillbaka då ämnet försvunnit mer, och börja där.