• Mrskos

Jobbiga barn

Vad gör man åt grannar med jobbiga barn?
    Har en granne vars 2 barn springer maraton inomhus och sparkar boll. Det låter något så fruktansvärt! Det låter som jordbävning ovanför. Hör inte ens min tv, hör inte ens musiken jag spelar för deras oväsen tar över. Att studera eller läsa en bok kan jag fete glömma! Det får ske efter 23 i så fall och vem är pigg då för sånt? Dessa barn håller på från 12-13 enda fram till 22-23 på kvällen - nonstop.
    Har pratat med föräldrarna halvår sen och blev ingen förbättring. De sa bara okej, ska prata med barnen. Nu igår igen sa jag till snällt och frågade vad de sysslar med för det låter något så fruktansvärt. Svaret var ja de leker. Okej sa jag, men lite kan man dämpa sig, det bor andra här också.
    Är det att leka? Springa som vilddjur inne och sparka boll? Istället för att gå ut och leka när det är fint väder. Lägga ett pussel, måla, leka med dockor etc. Vad är det dags föräldrar som bara sitter på sina telefoner och skiter i vad deras barn sysslar med

• Svar på tråden Jobbiga barn
  • Mrskos

Sen igår så väsnas barnen ännu mer och nu börjar de smälla med sin ytterdörr också, även föräldrarna. Man märker att det är medvetet de gör det med dörren.
    Vad gör man?
    JA jag fattar att barn leker men snälla någon? Har haft folk på besök och alla 8 som varit här har sagt "vad fan försiggår där uppe?". Man kan inte ens samtala. Ingenting!
    Lite hänsyn får man gott ha till grannar oavsett tidpunkt. Det är samma som jag kan inte pumpa hög musik hela dagarna som stör alla.

• Anonym (a)

För info: är det två gånger du tagit upp det alltså?

De kan inte inse hur mycket de faktiskt låter...

• molly50
    Mrskos skrev 2025-03-24 15:38:16 följande:

Sen igår så väsnas barnen ännu mer och nu börjar de smälla med sin ytterdörr också, även föräldrarna. Man märker att det är medvetet de gör det med dörren.
    Vad gör man?
    JA jag fattar att barn leker men snälla någon? Har haft folk på besök och alla 8 som varit här har sagt "vad fan försiggår där uppe?". Man kan inte ens samtala. Ingenting!
    Lite hänsyn får man gott ha till grannar oavsett tidpunkt. Det är samma som jag kan inte pumpa hög musik hela dagarna som stör alla.

Har du pratat med hyresvärden eller störningsjouren om det är utanför kontorstid?
  • Mrskos
    Anonym (a) skrev 2025-03-24 17:24:21 följande:

För info: är det två gånger du tagit upp det alltså?

De kan inte inse hur mycket de faktiskt låter...

Ja, 2 ggr
  • Mrskos
    molly50 skrev 2025-03-24 17:26:45 följande:
    Har du pratat med hyresvärden eller störningsjouren om det är utanför kontorstid?
    Har sagt till hyresvärden halvår sen och då sa han inget mer än att jag ska knacka på. Har nu sagt till 2 ggr till familjen..
    Vad gör man sen?
  • Mrskos

Man ska väl komma komma hem från jobb och varva ner. Ha lugn och ro. Kanske sitta vid datorn och studera men det går inte. De bor på 4e våningen och jag undertill. Det hörs enda i entrén hur barnen hoppar springer och håller på.
    Bredvid dem bor en tant som knappt hör något. Andra sidan bor en äldre man som knappt är hemma heller, ute och reser alltid.
    Sen jag under. Fruktansvärt.
    Hur kan man som förälder låta barnen hålla på så? Och inte visa hänsyn och respekt för andra grannar

• Anonym (Spela in)

Spela in ljuden och spela upp för hyresvärden. 

Ring störningsjouren.

Prata med hyresgästföreningen. 

Hade en granne som lät MYCKET. Jag trodde först att det kanske var lyhört, men när det visade sig att grannen ovanför mig hörde grannen under mig (den stökiga grannen) så fick jag ju kontakta hyresvärden... och störningsjouren. 

• Anonym (Spela in)

Sedan får de faktiskt låta, till typ 21 eller 22 beroende på era bestämmelser hos hyresvärden. Viss, inom vissa ramar men ja, de kan nästintill öva träskodans varje dag mellan 17.00-17.30 om så är. Om jag tycker det är okej, nej,  verkligen inte! Men man får låta i sin lägenhet. Annars får man flytta till hus. 

Men spela in ljuden så du har bevis. Filmar du så filma ex el klocka på datorn eller nåt så man ser tid och tidpunkt. 

• Mrskos

Efter 22 ska det vara tyst. Men det betyder inte man kan väsnas hur mycket som helst innan 22. Hänsyn ska visas till övriga hyresgäster alla tider på dygnet. Kan man inte visa hänsyn då får man flytta till hus där man kan väsnas hur mycket som helst utan hänsyn till andra.
    Jag kan exempel inte pumpa musik med värsta bas, så det hörs ut på gården. Smälla med dörrar och skrika, bråka med sambon varje dag. Tyvärr. Man ska leva i sin lägenhet absolut men man ska visa hänsyn till övriga under alla tider. 

Svar på tråden Jobbiga barn