Min bonusdotter tycker inte om mig
Egentligen tycker jag att rubriken blir fel eftersom det inte är något man kan begära. Trots det finns det ju en komplexitet och sorg i just att hon inte gillar mig.
Lång historia kort så träffades jag och hennes pappa strax efter hans skilsmässa och det dröjde inte länge innan vi träffade varandras barn. Vi kanske skulle väntat längre men det var valet vi gjorde. Där och då hade jag ändå full förståelse för att den 18-åriga dottern ogillade mig. Det hör till i många fall. Nu har vi varit tillsammans i fem år och mer ofta än sällan känner jag en likgiltig eller kall känsla från henne. Hon har även två yngre bröder som passerat tonåren. Där finns inga problem. Jag har under dessa år ?sökt svar? på om andra upplevt samma som jag när det kommer till far-dotter-relationer och detta verkar ju vara väldigt vanligt.
Vi talade ut lite för snart ett år sen då jag konfronterade henne eftersom hon då återigen uppträdde otrevligt och syrligt (hon bor hos oss ofta tidvis pga plugg). Hon berättade då att hon tyckte att jag var äcklig eftersom jag och pappan har sex. Hon finner det så motbjudande att hon inte kan vara i min närhet. Sen kom massa annat som är det vanliga, att hon känner sig bortknuffad osv. Vi redde ändå ut det och det har varit ok sen dess.
Men igår brast det igen för henne när jag bad henne städa bort diverse sminkprylar från vår gemensamma toalett/gästtoa. Hon hävdar sin rätt att få göra som hon alltid gjort i deras barndomshem (vi har nu flyttat till nytt gemensamt boende utan några barn inblandade) och tänker inte anpassa sig till några regler som jag hittar på, jag har förpestat deras familj, det är hennes pappas hem och inte mitt (han har pyntat för lägenheten),jag är otrevlig som inte ger allt för att prata med henne och frågar henne om hennes liv typ (mycket av det hon pratar om tycker jag är helt orimliga och egocentriska så då är jag hellre tyst), jag förvrider hennes pappas huvud, och jag är äcklig som fört in sexleksaker i deras hem/liv (hon har råkat sett något i vårt sovrum) mm.
Kvällen spenderades med ett långt högljutt samtal där jag överlät det mesta pratet till hennes far som fick reda ut vad som är rimligt i alla anklagelser. Gällande reglerna jämställde han det m ett kollektiv. Jag är tacksam över att han försökte vara objektiv och delvis stod upp för mig när hennes personangrepp mot mig kom gång på gång.
Efter detta vet jag bara inte hur vår relation ska kunna repareras. Är lite orolig över att hon kommer kräva att hennes bröder ska behöva välja mellan henne och mig vid olika sammankomster? För jag tror inte att hon vill ha med mig i sånt som hon anser bara ska vara för hennes familj (jag tänker på en stundande student, middagar, framtida dop mm.
Har någon nåt råd? Antar att många kommer tycka att jag ska ge det tid vilket jag själv är inne på.