• Anonym (Far)

Vägrar säga pappa?

Jag har umgänge, ganska sparsamt umgänge ska väll tilläggas(några timmar i veckan), med min son som snart blir två år gammal.

Mamman med släkt vägrar kalla mig "pappa" inför sonen, de kallar mig alltid vid mitt förnamn, till sig själva som mamma, mormor, morfar osv.

Jag har försökt prata med dom om detta men de tycker ej om mig och pga det menar de att de ej vill kalla mig för pappa, de tycker det känns fel.

Sonen vet vilka mamma, mormor, morfar, moster är. Men han vet inte vem pappa är.

Är det här en form av föräldraalienation?

• Svar på tråden Vägrar säga pappa?
  • burleskburkläsk
    Anonym (Far) skrev 2025-03-22 11:39:08 följande:
    Vägrar säga pappa?

Jag har umgänge, ganska sparsamt umgänge ska väll tilläggas(några timmar i veckan), med min son som snart blir två år gammal.

Mamman med släkt vägrar kalla mig "pappa" inför sonen, de kallar mig alltid vid mitt förnamn, till sig själva som mamma, mormor, morfar osv.

Jag har försökt prata med dom om detta men de tycker ej om mig och pga det menar de att de ej vill kalla mig för pappa, de tycker det känns fel.

Sonen vet vilka mamma, mormor, morfar, moster är. Men han vet inte vem pappa är.

Är det här en form av föräldraalienation?

Låter helt sjukt ju...oavsett vad de tycker om dig så kan väl ditt barm få älska dig och kalla dig Pappa...att missunnar ett barn det är ju helt skevt...

Om det finns nåt som heter det du skrev så låter det som att detta är det.

Finns det nån myndighet som kan gå in i en sån här situation?, det påverkar ju barnet negativt!
  • Anonym (E)

Dom kommer inte att ändra sig, tyvärr och det är för att markera på något sätt, skit fjantigt men så var min mamma med. Är umgänget med eller utan mamman och är planen att det ska ökas? Om barnet inte vet att du är pappa nu så kommer han snart lära sig ändå, speciellt om ni får umgås mer och mer bara ni. Släpp den biten och fokusera på barnet, lycka till

• Anonym (Hh)

Jag vet ett likande fall där barnet vägrar säga pappa för att mamman inte gillar det. Barnet kallar honom "han" eller "du". Jättesorgligt. Inte farföräldrarna heller kallas för farmor/farfar.
    Jag förstår din känsla, TS! Föräldrars konflikt ska inte gå ut över barnen. 

• Anonym (Agnes)

Jättedåligt och omoget av mamman och anhöriga att de beter sig som de gör, väldigt barnsligt oavsett bakgrund.

Jag tycker att när du är med barnet att du ALLTID nämner dig själv som pappa dvs - titta vad pappa har i handen! - kom till pappa så tar vi på skorna och går till parken . Ja du fattar.
    Låt inte andra påverka dig i hur du pratar om dig själv inför erat barn, tids nog kommer ju frågor från barnet och kanske frågor om varför du tilltalas vid namn och inte pappa. Kanske kommer barnet att ifrågasätta du verkligen ÄR pappan då det begreppet inte används av andra i hans närhet? 

Var dig själv och var en tilltala dig själv som PAPP, det får de andra bara acceptera.

• Anonym (Mia)

Håller med Agnes ovan. Skulle också ha satsat på att se till att sonen har tillgång till en hel drös med böcker, leksaker, filmer, sånger som har pappor i sig. Du kan själv sätta ihop en liten bok med bilder på dig och sonen när ni gör saker tillsammans. Allt för att etablera vokabulär och befästa idén om vad en "pappa" är.

Annars så försök bara att inte låta det grumla den tid du har med sonen. En pappa är så mycket mer än bara ett ord.

Svar på tråden Vägrar säga pappa?