• Anonym (Utmattad och ledsen)

Hur tycka bättre om sig själv?

Jag har (och har alltid haft) ett problem med att jag läser in mycket i hur folk agerar och svarar på saker jag säger eller gör. Och det handlar inte bara om negativa interaktioner utan även vad som känns positiva interaktioner i stunden förvrider jag till negativa på efterhand. Slutsatsen blir alltid att personen/personerna tyckte att jag var konstig/jobbig/dum/ful etc etc och blir något jag mår dåligt över. 

Rent logiskt förstår jag att jag ändå inte kan verka vara så dålig utåt då jag har en hel del vänner, partner och går bra på jobb. Men även interaktioner med vänner kan leda till att jag känner att de inte gillar mig egentligen vilket gör att jag drar mig tillbaka.

Jag har ofta sådana tankar som spökar vid sociala interaktioner och det gör mig både utmattad och ledsen. Blir liksom att jag går runt och övertänker vad andra tycker och tänker om mig hela tiden och att ingen gillar mig egentligen. Är det någon som haft liknande tankar och har ändrat sitt tankesätt eller vet hur man kan göra det?

Psykolog är inget alternativ pga kostnad, tidsbrist och förlorat förtroende.

• Svar på tråden Hur tycka bättre om sig själv?
  • Anonym (Abc)

Låt oss säga du skulle ha rätt i att de tycker så där negativt om dig. Är det verkligen något du behöver ta ansvar för? 

Det är ju en sak om du beter dig illa då kanske du behöver fundera på att skärpa dig men det verkar ju inte som du gör det så det är helt upp till dina nära att sluta interagera med dig. Det är inte ett ansvar som ligger på dig att avgöra åt dem.

Att tänka så hjälper åtminstone mig när jag har liknande tankar.

• Anonym (Utmattad och ledsen)
    Anonym (Abc) skrev 2025-03-21 21:30:08 följande:

Låt oss säga du skulle ha rätt i att de tycker så där negativt om dig. Är det verkligen något du behöver ta ansvar för? 

Det är ju en sak om du beter dig illa då kanske du behöver fundera på att skärpa dig men det verkar ju inte som du gör det så det är helt upp till dina nära att sluta interagera med dig. Det är inte ett ansvar som ligger på dig att avgöra åt dem.

Att tänka så hjälper åtminstone mig när jag har liknande tankar.

Jag förstår hur du tänker och jag drar ju mig undan när sådana tankar dyker upp. när mina nära sen tar kontakt igen så tänker jag att jag måste ha haft fel och att de ändå tycker om mig trots allt. det är dock jobbigt att hela tiden överanalysera grejer de skriver eller säger.. 

Men detta är ju också en bråkdel av alla sociala interaktioner jag har. På jobbet eller andra platser i vardagen finns ju människor som inte alltid kan välja att sluta interagera med mig. Det är jobbigt att känna att folk tänker/pratar illa om en eller skämtar om en bakom ryggen på mig. Att ständigt överanalysera och må dåligt över grejer jag sagt/gjort på efterhand. Aldrig känna att jag helt kan slappna av och vara mig själv.. 

• Anonym (Abc)
    Anonym (Utmattad och ledsen) skrev 2025-03-22 00:53:11 följande:

Jag förstår hur du tänker och jag drar ju mig undan när sådana tankar dyker upp. när mina nära sen tar kontakt igen så tänker jag att jag måste ha haft fel och att de ändå tycker om mig trots allt. det är dock jobbigt att hela tiden överanalysera grejer de skriver eller säger.. 

Men detta är ju också en bråkdel av alla sociala interaktioner jag har. På jobbet eller andra platser i vardagen finns ju människor som inte alltid kan välja att sluta interagera med mig. Det är jobbigt att känna att folk tänker/pratar illa om en eller skämtar om en bakom ryggen på mig. Att ständigt överanalysera och må dåligt över grejer jag sagt/gjort på efterhand. Aldrig känna att jag helt kan slappna av och vara mig själv.. 

Jag förstår. Jag är själv likadan.
    Men testa att tänka att det inte är ditt problem. Du kan inte ansvara för att andra har problem med dig. Surt för dem liksom men det är inte din uppgift att lösa.
  • Freddie K

Jag kan tänka så ibland, men då tänker jag att det inte är mitt problem om de tänker så om mig. Det är deras problem, men man kan inte vara omtyckt av alla och det får man acceptera. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Tillvaron..)

Tillvaron har en tendens att forma sig efter hur du tänker om dig själv och andra. Du kan framstå som en trevlig och bra människa, men hur du känner dig och vad du tror att andra tycker och tänker om dig, finns där i bakgrunden och kanske märks för dem på ett mer omedvetet plan. I grunden verkar det handla om att du har dålig självtillit och dålig tillit till andra.

• Anonym (Wardy)
    Anonym (Utmattad och ledsen) skrev 2025-03-21 20:39:28 följande:

Jag har (och har alltid haft) ett problem med att jag läser in mycket i hur folk agerar och svarar på saker jag säger eller gör. Och det handlar inte bara om negativa interaktioner utan även vad som känns positiva interaktioner i stunden förvrider jag till negativa på efterhand. Slutsatsen blir alltid att personen/personerna tyckte att jag var konstig/jobbig/dum/ful etc etc och blir något jag mår dåligt över. 

Rent logiskt förstår jag att jag ändå inte kan verka vara så dålig utåt då jag har en hel del vänner, partner och går bra på jobb. Men även interaktioner med vänner kan leda till att jag känner att de inte gillar mig egentligen vilket gör att jag drar mig tillbaka.

Jag har ofta sådana tankar som spökar vid sociala interaktioner och det gör mig både utmattad och ledsen. Blir liksom att jag går runt och övertänker vad andra tycker och tänker om mig hela tiden och att ingen gillar mig egentligen. Är det någon som haft liknande tankar och har ändrat sitt tankesätt eller vet hur man kan göra det?

Sluta tänk när du är med andra och fokusera på att bara vara. Först då kan du slappna av.

Ta tag i de delarna i dig själv du inte gillar och utveckla de sidorna du gillar.
  • Anonym (B)
    Anonym (Utmattad och ledsen) skrev 2025-03-21 20:39:28 följande:

Du verkar ha problem med skam. Alltså en underliggande känsla av att det är något fel på dig och att människor kommer att upptäcka detta när de umgås med dig. 

Den här typen av problem beror ofta på upplevelser i barndomen och föräldrar som inte fanns där när barnet upplevde problem. Erfarenheten blev då att om till och med mina föräldrar behandlar mig så här så måste det verkligen vara något fel på mig.

Du borde prata med någon om vad denna negativa självbild beror på. Annars kan du läsa på om komplext trauma på egen hand och försöka nysta i orsakerna själv.
Svar på tråden Hur tycka bättre om sig själv?