Hur tycka bättre om sig själv?
Jag har (och har alltid haft) ett problem med att jag läser in mycket i hur folk agerar och svarar på saker jag säger eller gör. Och det handlar inte bara om negativa interaktioner utan även vad som känns positiva interaktioner i stunden förvrider jag till negativa på efterhand. Slutsatsen blir alltid att personen/personerna tyckte att jag var konstig/jobbig/dum/ful etc etc och blir något jag mår dåligt över.
Rent logiskt förstår jag att jag ändå inte kan verka vara så dålig utåt då jag har en hel del vänner, partner och går bra på jobb. Men även interaktioner med vänner kan leda till att jag känner att de inte gillar mig egentligen vilket gör att jag drar mig tillbaka.
Jag har ofta sådana tankar som spökar vid sociala interaktioner och det gör mig både utmattad och ledsen. Blir liksom att jag går runt och övertänker vad andra tycker och tänker om mig hela tiden och att ingen gillar mig egentligen. Är det någon som haft liknande tankar och har ändrat sitt tankesätt eller vet hur man kan göra det?
Psykolog är inget alternativ pga kostnad, tidsbrist och förlorat förtroende.