• Anonym (Undrande)

Allergisk mot alkohol? Svimmar ihop

ej hörni, jag måste fråga om någon av er har varit med om samma sak eller vet något om detta. Men jag misstänker att jag är allergisk mot alkohol. Kan man ens vara det? 

Jag är 25 år, och i gymnasiet så festade jag i en normalgrad, någon gång då och då. Det var shots, groggar och allt däremellan. Aldrig reagerat mer än fylla. 

Sedan nåt år efter jag tagit studenten var jag ute, där började kvällen med shots och jag blev berusad såklart, men verkligen inte LOB berusad. Sedan gick vi till en uteservering och jag beställde in en vanlig öl i flaska. 

Jag tog nog 2 små klunkar av den ölen för att sedan börja känna mig otroligt illamående, detta kom från iiingenstans. Jag började känna en jääättestor klump i magen i form av en att det kändes som en sten som satt i diafragman, blev yr, svettig och kände att jag behövde kräkas, tappade synen och hörseln totalt. Härifrån minns jag inte mycket mer. Men jag har enligt mitt sällskap ställt mig upp från bordet och sagt att jag behövt kräkas och sedan bara fallit ihop på marken, spydde gjorde jag inte. Efter det minns jag att jag vaknade upp på liggandes på marken med 2 ordningsvakter över mig som tydligen dragit ut mig från denna krogen och kollade om jag mådde bra. Då vaknar jag plötsligt till medvetande igen från ingenstans, klarar att sätta mig upp och prata (kände mig vid detta tillfället endast lite småberusad). Jag pratar med dessa ordningsvakter och mitt sällskap och dom förklarar vad som hade hänt. När jag sitter där kommer alla symptom tillbaks med klumpen i magen, förlorar hörseln och synen och illamåendet kommer igen och jag lutar mig fram för att spy. Sedan är det svart igen, vaknar upp liggandes på marken och medvetandet kommer tillbaka åter igen, spytt har jag heller inte lyckats göra, även då  känner jag mig nästan nykter. Ordningsvakterna håller upp mina fötter i högläge och när jag legat där på marken en stund så bestämmer vi oss för att jag ska försöka gå till en taxi. Ena ordningsvakten som också var ambulansförare gav rådet att åka in till akuten då dom misstänker att jag blivit drogad, att någon hällt något i ölen när jag inte sett. Han förklarade att jag förlorar medvetandet och svimmar ihop och sedan vaknar upp och är normal utan större berusning, och att detta inte är en vanlig fylla. (För att tillägga så vet jag också i efterhand att detta inte var en vanlig fylla, lyckades själv bli ordningsvakt för 2 år sedan och hade nog reagerat likadant på någon som faller ihop om och om igen och vaknar upp som vanligt). 

Hursomhelst, påvägen till taxin så svimmar jag ihop igen, samma visa. Vaknar dock till snabbare denna gången. 
    Tar en taxi hem och går och lägger mig, bakfyllan fanns inte när jag vaknade på morgonen? 

Länge diskuterade vi i sällskapet och även jag och familjen att jag måste ha blivit drogad. 

1 år gick och jag drack inte mycket på det året pg.a denna händelse. En kväll så ska jag och några kollegor ut och sätta oss på en uteservering och ta en öl. Jag hade inte druckit en droppe innan vi kom dit och tog ett bord. Jag beställer in min öl, tar 4 klunkar av den och sen är det samma visa igen. Jag börjar känna mig yr, stenen i övre magen kommer, jag börjar förlora hörseln, jag förlorar synen och ser bara rött (vet väldigt konstigt men ja, allt blir helt rött), börjar svettas och japp, där svimmar jag ihop igen. Vaknar av att mina kollegor försöker hålla upp mig och skaka liv i mig. Otroligt pinsamt, var inga kollegor jag kände särskilt bra heller :( jag fick förklara att detta har hänt en gång innan men att jag då trodde jag blivit drogad. Fick messa mitt ex att komma och möta mig för att detta hade hänt och jag behövde komma hem. Så han kom och vi gick hem, sedan hände det inte igen den gången. 

Visst drack jag då och då efter det, inga superfyllor men några glas vin med kompisar och några glas bubbel osv hände ibland, men absolut inte mer. Detta för att jag nu var ännu mer rädd för alkohol. 

Det gick 1,5år. Det var midsommar 2022 tror jag. Jag öppnade min första cider när vi kom fram till huset vi skulle fira midsommar vid. Satt och smuttade lite på den, kanske 1/3 som jag drack, hade heller då inte druckit något innan det. Ställer mig upp och lämnar cidern vid bordet och ställer mig och pratar med en annan som var där. Plötsligt börjar jag känna mig svettig som faaan från ingenstans, och det går inte över. Det liksom började sticka i hela kroppen och jag kände att benen började bli svaga på mig. Jag märkte att jag förlorade mer och mer medvetande i konversationen jag och den jag stod med hade. Jag säger ?förlåt det blev jättevarmt här nu, ska bara hämta lite vatten?. Går bakom huset och känner exaaakt samma symptom igen. Sätter mig vid en utegrupp av trästolar och träbord för att jag inte klarade av att stå upp. Kommer ihåg att jag lägger armarna och huvudet på bordet för att jag blir så fruktansvärt yr. Sedan är det BECKSVART. Vaknar upp på marken mellan stolsbenet och bordsbenet, varpå mitt ex står och säger ? varför ligger du här??. Jag fattade ingenting för jag minns ju bara att jag la mig och vilade huvudet på bordet. Mitt ex hjälper mig att sätta mig upp och säger ?oh jävlar, du blöder från huvudet?. Jag har alltså fått ett jack i huvudet av att ha svimmat ihop vid bordet. Mitt ex hämtar sin mamma och säger att jag ska lägga mig i skuggan medan dom hämtar papper till jacket i huvudet. När jag lägger mig ner i soffan som också fanns därute, händer samma sak. Då låg jag ju dock redan ner och jag kom väl tillbaka efter en liten stund. 

Sedan var jag helt slut hela kvällen, jag drack bara vatten och läsk resten av denna kvällen men min kropp och allt var helt slut, kändes som jag kört ett rejält träningspass precis innan vilket jag inte hade. 

Innan detta vid midsommar började jag misstänka om jag typ var allergisk mot öl? Men i.om midsommar så förstod jag att det även kunde hända med cider. Sen dess har jag inte vågat dricka alls mycket, och när jag väl gör det så gör jag det hemma där det är lugnt runtomkring, ifall detta skulle hända igen. Dessutom har det bara varit nåt glas bubbel eller nåt glas vin. Har dock gått bra. 

Jag uppsökte faktiskt läkare för detta för att jag kanske tänkte det handlade om blodsockret eller liknande. Men dom hittade ingenting och såg ingenting på mina värden heller. 

Är det någon som varit med om samma sak eller har hört något om detta? Att jag liksom först blir äckligt svettig och det sticker i hela kroppen, får en snabbt växande klump i övre magen vid magsäcken, börjar se dåligt och ser tillslut bara rött, inga konturer eller diffust, utan bara rött för ögonen, förlorar hörseln helt, och sedan svimmar? För att sedan vakna upp igen och allt känns som vanligt? 

Sjukt obehagligt och väldigt märkligt vad det kan bero på, kan man ha allergi för alkohol? Och utspelar sig allergi på det sättet? Och varför kan jag dricka ibland och det händer ingenting? 

• Svar på tråden Allergisk mot alkohol? Svimmar ihop
  • Anonya

Läskigt. Ingen aning tyvärr om vad det var. Öl lät ju som den gemensamma nämnaren, men det visade sig ju sedan inte stämma. Första gången fick du ju så våldsamt stark reaktion (tycker du borde åkt till akuten), kan det på något sätt ha gjort att du sedan reagerat lättare? Men det förklarar inte varför viss alkohol funkar och annan inte. Och att du bara druckit några klunkar innan det händer. 

• Lynx123

Bäst att undvika alkohol helt och hållet. Om det inte händer igen så var det nog alkoholen det berodde på.

• Anonym (Linda)

Har du i samband med dessa tillfällen tagit nån form av läkemedel?  Har du haft mens och tagit Alvedon?  Känt dig snorig och tagit allergitablett?  En kur penicillin mot något? Annan typ av medicin? 

Det skulle kunna vara relaterat till läkemedel är min första tanke. Då det stämmer  mycket väl överens med vad närstående till mig råkade ut för och hon fick förklaringen på akuten att det var kopplat till läkemedel-även om man bara tar en enstaka tablett ibland .  

Och det skulle också förklara varför du tål alkohol ibland.  Då du helt enkelt vissa gånger inte tagit någon medicin .

• Anonym (Undrande)

Nope inga läkemedel i samband med dessa tillfällen, endast p-piller men det har jag gjort sedan mycket längre tillbaka. Men ska ändå ha det i åtanke. Men ja någon typ av kemisk krock eller något har ju absolut hänt, eftersom det hänt av någon enstaka klunk bara. 

Efter den senaste gången detta hände har jag typ avstått från alkohol, sjukaste upplevelsen jag haft. 

Svar på tråden Allergisk mot alkohol? Svimmar ihop