-
-
Svar på tråden Underhåll?
-
Sen anser jag inte tonåringen bör vara ensam hela helger heller men det är en annan diskussion.
-
Låter som du har barnen mer än 50%, och du ska ha underhåll.
Dessutom ska underhåll egentligen baseras på föräldrarnas inkomster, alltså om en tjänar mer ska den personen bidra mera - även vid vecka-vecka arrangemang. Det där blir ofta bortglömt! -
Varför är barnet inte hos den andra föräldern på helgerna? Och varför åker inte barnet hem efter skolan? Hinner barnet ens träffa den andra föräldern?
Det verkar som att den andra föräldern bara vill slippa betala underhåll. -
Trivs barnet inte hos den andra föräldern och därför tillbringar mer tid hemma hos dig? Det kanske är dags att se över hela situationen, ifall barnet vill bo mer hos dig eller om det är nåt annat som skaver.Anonym (Irriterad) skrev 2025-03-20 22:48:53 följande:Underhåll? Vi har våra barn varannan vecka men nu har det satts i system att äldsta är i min lägenhet även på den andra förälderns helger(jag är inte hemma de helgerna). Föräldern har även valt att byta kommun så barnet är hos mig både innan och efter skolan även på den förälderns veckor. Jag funderar på att ansöka om underhåll. Helgerna får tonåringen bara en väldigt liten summa i matpengar av andra föräldern och jag känner ofta jag får ge barnet pengar också för det känns alldeles för lite, plus att han såklart får ta av det som finns hemma hos mig. Detta har börjat störa mig. Varför vill andra föräldern inte ha sitt barn hemma på helgerna? Jag funderar på att ansöka om underhåll då han är hos mig mycket mer med tanke på detta. Andra föräldern är omöjlig att diskutera med och tycker min dörr alltid ska stå öppen och jag ska alltid finnas där, medans den inte sköter sina förpliktelser anser jag. Någon med erfarenhet? Kan jag ha rätt till underhåll så jag kan använda den summan till att köpa hem extra mat de helger barnet är hos mig på andra förälderns veckor tex? Kan tillägga jag är ensamstående med begränsad inkomst medans andra inte är det.
Många tonåringar övergår ju till att bo mer permanent hos en förälder just för att slippa flytta hela tiden. I synnerhet om det är närmare till skolan från ditt hem. Och många tonåringar vill ha lite mer privatliv och lugn och ro, vilket kanske inte erbjuds i det andra hemmet? -
Fast varför låter du tonåringen vara där du bor på helger ensam om du inte tycker att det är bra?
Varför säger du inte nej till att sonen är ensam på helger i din bostad?
Hur gammal är tonåringen?
Det är väl inte den andre föräldern som skickar tonåringen till dig utan att det är tonåringen som själv vill vara i din bostad?
Så ni borde bägge i så fall se till att tonåringen inte är i din bostad.
Men om tonåringen är mer hos dig och äter mm kan du ansöka om visst underhåll. Men då går du ju också med på att tonåringen är hos dig ensam på helger och att du då bekostar mat och andra föräldern inte skickar med matpengar.
Äter tonåringen hos dig på vardagar på andra förälderns vecka? äter inte tonåringen hos den föräldern då?
om tonåringen äter mat hos dig på andre förälderns vecka ska du givetvis kompenseras för det! -
Barnet åker hem på kvällar ofta, vill såklart spendera tid med sina vänner som bor nära skolan i min stad. Jag får känslan av att barnet mest sover hos andra föräldern och förstår inte längre varför han ens ska vara där vardagar.Anonym (R) skrev 2025-03-21 12:25:23 följande:
Varför är barnet inte hos den andra föräldern på helgerna? Och varför åker inte barnet hem efter skolan? Hinner barnet ens träffa den andra föräldern?
Det verkar som att den andra föräldern bara vill slippa betala underhåll.
-
Barnet verkar trivas bättre hos mig. Där är många barn hos andra föräldern och vet att han och jag kommer bättre överens. Jag har erbjudit honom att bo hos mig på heltid men det har han tackat nej till. Tror det är rädsla att göra andra föräldern besviken. Han har sina vänner och skolan i min stad. Men är hos mig innan skolan då han blir lämnad av andra föräldern, efter skolan ett par timmar och sen då varannan helg som satts i system när jag inte är hemma. Känns som jag skulle behöva ta nyckeln för att få stopp på helgerna.Anonym (plikt) skrev 2025-03-21 12:32:03 följande:Trivs barnet inte hos den andra föräldern och därför tillbringar mer tid hemma hos dig? Det kanske är dags att se över hela situationen, ifall barnet vill bo mer hos dig eller om det är nåt annat som skaver.
Många tonåringar övergår ju till att bo mer permanent hos en förälder just för att slippa flytta hela tiden. I synnerhet om det är närmare till skolan från ditt hem. Och många tonåringar vill ha lite mer privatliv och lugn och ro, vilket kanske inte erbjuds i det andra hemmet? -
Anonym (tonårs förälder) skrev 2025-03-21 12:38:42 följande:
Fast varför låter du tonåringen vara där du bor på helger ensam om du inte tycker att det är bra?
Varför säger du inte nej till att sonen är ensam på helger i din bostad?
Hur gammal är tonåringen?
Det är väl inte den andre föräldern som skickar tonåringen till dig utan att det är tonåringen som själv vill vara i din bostad?
Så ni borde bägge i så fall se till att tonåringen inte är i din bostad.
Men om tonåringen är mer hos dig och äter mm kan du ansöka om visst underhåll. Men då går du ju också med på att tonåringen är hos dig ensam på helger och att du då bekostar mat och andra föräldern inte skickar med matpengar.
Äter tonåringen hos dig på vardagar på andra förälderns vecka? äter inte tonåringen hos den föräldern då?
om tonåringen äter mat hos dig på andre förälderns vecka ska du givetvis kompenseras för det!
Jag tyckte det var okej någon enstaka gång i början, någon natt eller två då där som tidigare nämnt är många syskon och han är en person som behöver lugn och ro. Också att han har sina vänner i staden jag bor. Andra föräldern bor 15 minuter bort med bil och valde aktivt att byta stad trots jag påpekade att det kommer bli svårigheter med barnen sedan innan.
Ett exempel är denna helg då de ska resa bort och andra föräldern anser han bör vara hos mig, i min stad då det finns släktingar som bor nära. Gick upp i affekt när jag tyckte han kunde vara i deras lägenhet istället då de haft sjukdom i familjen. Jag vet också att det blir ett jäkla liv om jag ansöker om underhåll och att det drabbar barnen. Det finns ett till syskon som är hos mig ofta efter skolan och äter mellanmål på andra förälderns veckor. Detta har minskat lite på senaste av vi praktiska skäl. Och självklart är mina barn alltid välkomna hem men jag känner att jag inte riktigt kan planera eller har koll samt att jag tycker synd om sonen som får så lite pengar så jag skjuter till. Det är ju mitt barn.
Det händer aldrig att det är omvänt, att barnen är hos den andra på mina barnveckor och jag sköter allt jag ska då enligt överenskommelse.
-
Det är väl bara att ansöka om underhåll, han får väl grina hur mycket han vill eller se till att sonen är hos honom?
-
Så han flyttar lite mer i smyg för att inte den andra föräldern ska märka nåt? Känns ju som att du skulle behöva hjälpa honom att reda upp detta. Både göra klart för honom att pappans känslor (surhet) inte är hans ansvar, och att han bör kunna få bo bara hos dig om han vill det.Anonym (Irriterad) skrev 2025-03-21 13:19:04 följande:Barnet verkar trivas bättre hos mig. Där är många barn hos andra föräldern och vet att han och jag kommer bättre överens. Jag har erbjudit honom att bo hos mig på heltid men det har han tackat nej till. Tror det är rädsla att göra andra föräldern besviken. Han har sina vänner och skolan i min stad. Men är hos mig innan skolan då han blir lämnad av andra föräldern, efter skolan ett par timmar och sen då varannan helg som satts i system när jag inte är hemma. Känns som jag skulle behöva ta nyckeln för att få stopp på helgerna.
Sen får du nog ta upp även detta med kostnaderna med pappan, att det ju i praktiken är så att han är mest hos dig, och då kanske både boende och omkostnader ska omfördelas.
Att sätta stopp för att tonåringen är hos dig känns ju som att det blir sämre för ditt barn, om det är så att han själv väljer att vara hos dig hellre än hos sin pappa. Hur gammal är han? -
Han är snart 15. Känner väl mest jag inte är helt bekväm med att han är ensam hela helger även om han är ganska mogen. Vet ju hur jag själv var i den åldern.Anonym (plikt) skrev 2025-03-21 14:31:07 följande:Så han flyttar lite mer i smyg för att inte den andra föräldern ska märka nåt? Känns ju som att du skulle behöva hjälpa honom att reda upp detta. Både göra klart för honom att pappans känslor (surhet) inte är hans ansvar, och att han bör kunna få bo bara hos dig om han vill det.
Sen får du nog ta upp även detta med kostnaderna med pappan, att det ju i praktiken är så att han är mest hos dig, och då kanske både boende och omkostnader ska omfördelas.
Att sätta stopp för att tonåringen är hos dig känns ju som att det blir sämre för ditt barn, om det är så att han själv väljer att vara hos dig hellre än hos sin pappa. Hur gammal är han?