• Anonym (Electric?)

Elbil - framtid eller fluga?

Har full respekt för att elbil funkar för många. Flertalet av dem bor inte "på landet" eller har andra transportbehov.
    Men - jag har jobbat som säljare över hela Sverige i 35 år. Har jag ett bokat kundbesök så kan jag inte riktigt räkna in ladd-pauser på vägen.
    Hur länge blir jag stående, hur långt kommer jag?
    Har inga laddmöjligheter där jag bor. Blir för dyrt för samfälligheten att få till laddstolpar.
    Åker husvagn på sommaren och då blir ju förbrukningen ännu värre.
    Idag finns i min stad 4 (FYRA) laddplatser i centrum.
    Skulle jag ha en elbil i jobbet, när jag kommer hem får jag åka till centrum och hoppas att plats finns ledig - sätta mig på en dieselbuss hem och nästa morgon sätta mig på en annan dieselbuss för att hämta bilen.
    Kan tycka att debatten är rätt ensidig och drivs av "miljötomtar" i tätort.

• Svar på tråden Elbil - framtid eller fluga?
  • Anonym (soppa)
    Anonym (Electric?) skrev 2025-03-19 21:02:03 följande:
    Elbil - framtid eller fluga?

Har full respekt för att elbil funkar för många. Flertalet av dem bor inte "på landet" eller har andra transportbehov.
    Men - jag har jobbat som säljare över hela Sverige i 35 år. Har jag ett bokat kundbesök så kan jag inte riktigt räkna in ladd-pauser på vägen.
    Hur länge blir jag stående, hur långt kommer jag?
    Har inga laddmöjligheter där jag bor. Blir för dyrt för samfälligheten att få till laddstolpar.
    Åker husvagn på sommaren och då blir ju förbrukningen ännu värre.
    Idag finns i min stad 4 (FYRA) laddplatser i centrum.
    Skulle jag ha en elbil i jobbet, när jag kommer hem får jag åka till centrum och hoppas att plats finns ledig - sätta mig på en dieselbuss hem och nästa morgon sätta mig på en annan dieselbuss för att hämta bilen.
    Kan tycka att debatten är rätt ensidig och drivs av "miljötomtar" i tätort.

El kommer att komma i större mängd men fossilt kommer att vara kvar.

Elbil är analogt med el-flyg - som också kommer att komma.

Fungerar för vissa uppgifter (läs: kortare sträckor) men för längre sträckor fortsätter man med förbränning fast med miljövänligare bränslen.

Vad sedan politiker och aktivister tycker och promotar spelar ingen roll. Verkligheten kommer att styra det som sker i alla fall.
  • Anonym (XXX)

Jag tror elbil är framtiden. Men det kommer att dröja innan man kan fasa ut fossildrivna bilar. Som ovanstående skriver, utbyggnaden av laddstolpar är eftersatt, och på typ tankställen så behövs snabbare laddning. 
    Vi har heller ingen laddning på min gata eller i min BRF, så jag kör på med bensindriven bil. 

• Anonym (Ture)

Tur att det inte enbart finns elbilar för är väl tveksamt om elen skulle räcka till alla bilar då. Jag avstår så länge som möjligt.

• Anonym (Electric?)

Förutom att jag tycker räckvidden är ett problem ... vad vet man hur batteri-packets livslängd påverkas av snabbladdning?
    Batteriet har ju en livslängd på x antal laddcykler under optimala laddförutsättningar.
    En begagnad elbil med ett äldre pack känns ju som en potentiell högrisk att köpa med tanke på kostnad för ett batteribyte.
    Jag har jobbat med denna battriteknik i grönyte-maskiner och där är linslängden mycket bra om det är ett kvalitetsbatteri.
    Dock laddas de batterierna i 90% av fallen inomhus i rumstemperatur över natt.
    Då kan man ju optimera laddkurvan för mjukladdning för optimal livslängd.

• Anonym (G)

Om din arbetsgivare bestämmer att du ska använda elbil i jobbet så får de ju se till att det finns möjlighet att ladda den. Det funkar inte att ha elbil om man är helt hänvisad till allmänna laddningsplatser, i synnerhet inte i nuläget.

De som har elbil idag är väl bara de som har en plats hemmavid där de kan sätta bilen på laddning. Jag har i alla fall inte hört talas om annat.

• Anonym (Electric?)
    Anonym (G) skrev 2025-03-20 16:28:44 följande:

Om din arbetsgivare bestämmer att du ska använda elbil i jobbet så får de ju se till att det finns möjlighet att ladda den. Det funkar inte att ha elbil om man är helt hänvisad till allmänna laddningsplatser, i synnerhet inte i nuläget.

De som har elbil idag är väl bara de som har en plats hemmavid där de kan sätta bilen på laddning. Jag har i alla fall inte hört talas om annat.

Förvisso men vi har snart årsstämma i samfälligheten och fick igår underlag för mötet. Mycket handlade om just laddning av bil.
    Det är verkligen inte ekonomiskt försvarbart att upprätta EN laddplats. Faktum är att det idag inte ens är någon ekonomi att:
    Uppgradera 220 uttagen och att höja amperen på ingående säkring i garagelängorna.
    Inte heller dra ut ström och etablera stolpar på utomhusparkeringen. 
    Dessutom ska alla 52 hushåll dela på kostnaden och medelåldern i området är rätt hög. På den del av området jag bor finns tre laddhybrider - inte mer.
    I den andra delen av området är det mig veterligen ingen el eller hybridbil.
    Tydligen inväntar samfälligheten någon form av regeringsbeslut som väntas komma i oktober eller så.
Svar på tråden Elbil - framtid eller fluga?