• Anonym (M)

Potensproblem

Hej,

Någon som har erfarenhet av potensproblem? Jag är sedan många år gift med en betydligt äldre man, vi har flera barn ihop och befinner oss mitt i småbarnsåren så att säga. Jag har haft flera tuffa graviditeter och känner nu att livet börjar komma tillbaka. Men min man har sämre och sämre erektion, trots att han tar potensmedel. Han är läkare och skriver ut till sig själv. Han blir frustrerad och det gör att han aldrig tar intiativ till närhet och blir stel när jag gör det. Jag vill att han ska söka hjälp men han vill inte prata om det varken med mig eller någon annan. Jag börjar tycka att detta är jobbigt, är precis fyllda 40 så det är svårt att tänka sig ett liv utan sex och närhet. Vi har inte haft penetrerande sex sedan vår minsting blev till för två år sedan. 

Någon med likande erfarenheter som sökt hjälp? Jag har läst på om tex testosteron och att det har hjälpt en del män. Någon mer erfarenhet? 

• Svar på tråden Potensproblem
  • Anonym (Vad är problemet?)

Först och främst, har han lust att ha närhet och/eller sex med dig?
    Om han inte har någon lust, vad beror det på och vad kan ni tillsammans göra åt det?

Om lust finns men potensmedel inte hjälper så finns det väl med stor sannolikhet ett rent fysiskt problem.
    Ge honom stöd och uppmuntran så att han åtminstone genomgår en ordentlig utredning.

Du har behov och önskemål om av närhet och sex.
    Har han motsvarande behov och önskemål?
    Har du på djupet tagit reda på vilka önskemål och behov han har?
    Hur kan ni båda ömsesidigt tillfredsställa varandras behov?

Om han älskar dig och om sex och närhet är viktigt för dig, hur kan ni då på konstruktivt sätt hjälpas åt att ömsesidigt lösa era gemensamma problem och tillfredsställa varandras behov?

Konstruktiv brainstorming.
    Du önskar närhet och sex, kan du skilja på sexet och på närheten, kan du få dessa behov tillfredsställda på olika sätt? Skilda från varandra?
    T ex skulle han gilla och finna det inspirerande att titta på när du har sex med en annan man? Eller kvinna? Men att ni har närhet med varandra utan sex?
    Skulle du föredra att i hemlighet ha en älskare, tillfällig eller återkommande?
    Eller skulle din man föredra och supporta att du har en älskare i någon form och på ett sätt som han kan acceptera?
    Tänder han inte på dig men han kan tända på en annan kvinna? Vad kan ni göra åt det?
    Swingers?

Det är fullt möjligt att inget av detta skulle vara aktuellt för dig och er, men vad kan ni då brainstorma fram som skulle kunna vara bra för er?

Osv, osv...

Svar på tråden Potensproblem