• Anonym (Igen)

Socutredning IGEN direkt efter

Vi har precis gått igenom en socutredning (gällnde dotter med misstänkt npf) som avslutades utan åtgärd men där de skulle göra uppföljning efter några veckor. Allt var tydligen frivilligt osv.  Vi har haft konstruktiva möten med skolan och kommit fram till bra lösningar och allt rullade på bra fick vi veta. Dottern har mått jättedåligt av utredningen och nu såg vi fram emot att få gå vidare.

Igår låg det ett brev i brevlådan från soc. De ska öppna en NY utredning då det fortfarande finns oro efter uppföljningen, för att dottern "fortfarande verkar lite låg" som det luddigt skrevs, hade hög frånvaro (som skolan också klargjort beror på influensa etc) och inte nådde godkänt i alla ämnen (går i fyran). 

Jag förstår inte vad det är de vill?? Måste vi säga ja till deras åtgärder fast de är frivilliga?? De gör oss ju bara illa och de har ju redan utrett precis! Det känns som en häxjakt och vi är så oroliga för vad de tänker göra, kommer de aldrig sluta, brukar det vara så här? Vi är ju bara en vanlig familj
    Får säkert en massa påhopp nu menmen.  Ska ringa dem idag och fråga vad det handlar om och vilka åtgärder de tycker vi måste säga ja till...

• Svar på tråden Socutredning IGEN direkt efter
  • Anonym (Mamma Mu)

Utan att ha några egna erfarenheter av soc så skulle jag ändå tillmötesgå dem Dvs ha ett gott samarbete, tror att det gynnar er i längden.
    Jag skulle dock kunna lyfta min oro kring dessa anmälningar och fråga hur VI som familj kan arbeta mot att dotterns skolgång ska vara vara positiv och att det finns en tilltro till er VH kring att ni gör erat yttersta.
    Om de ej tycker att ni gör erat yttersta så fråga HUR ni ska göra.

Mvh 

• Anonym (AnnaN)

Låter jättekonstigt att öppna utredning för att hon verkar låg? hoppas du får ett bra samtal med dem idag där de är lite tydligare.

• Lynx123

Onekligen är de oroliga för henne. Vad tror du själv att det beror på att hon inte klarar alla ämnen trots att hon bara går.i fyran? Kanske ni kan samråda om hur allt kan förbättras?

Är själv glad att det finns hjälp att få här och att det finns folk som.bryr sig. Har bott i ett land där tex dyslektiska barn fortfarande anses skamliga av både föräldrar och samhälle.

• Anonym (C)

Din dotter står alltså i kö för npf-utredning och skolan har socanmält för att deras stöd inte var den mirakulösa quick-fix de hoppades på?

Oavsett så har man just inget annat val än att medverka, ifall socialtjänsten har bestämt sig för att det ska bli en utredning. Att sätta sig emot gör bara saken värre. 

• Anonym (K)

Jag har tyvärr en del erfarenhet av soc (utan att gå in på för mycket detaljer så var det på grund av konflikter med pappan) och jag skulle nog säga att det bästa för slippa dom i fortsättningen är att tacka ja till deras åtgärder (t.ex familjebehandling) även om det är frivilligt. 

• Anonym (hur)
    Anonym (Igen) skrev 2025-03-19 06:21:43 följande:
    Socutredning IGEN direkt efter

Vi har precis gått igenom en socutredning (gällnde dotter med misstänkt npf) som avslutades utan åtgärd men där de skulle göra uppföljning efter några veckor. Allt var tydligen frivilligt osv.  Vi har haft konstruktiva möten med skolan och kommit fram till bra lösningar och allt rullade på bra fick vi veta. Dottern har mått jättedåligt av utredningen och nu såg vi fram emot att få gå vidare.

Igår låg det ett brev i brevlådan från soc. De ska öppna en NY utredning då det fortfarande finns oro efter uppföljningen, för att dottern "fortfarande verkar lite låg" som det luddigt skrevs, hade hög frånvaro (som skolan också klargjort beror på influensa etc) och inte nådde godkänt i alla ämnen (går i fyran). 

Jag förstår inte vad det är de vill?? Måste vi säga ja till deras åtgärder fast de är frivilliga?? De gör oss ju bara illa och de har ju redan utrett precis! Det känns som en häxjakt och vi är så oroliga för vad de tänker göra, kommer de aldrig sluta, brukar det vara så här? Vi är ju bara en vanlig familj
    Får säkert en massa påhopp nu menmen.  Ska ringa dem idag och fråga vad det handlar om och vilka åtgärder de tycker vi måste säga ja till...

Men är det alltså soc själva som valt att starta en ny utredning? Eller har de fått in en ny anmälan? Hur vet de annars om frånvaro och att dottern är låg? 

Vad är det för åtgärder de försöker tvinga er att gå med på? Och varför mådde dottern så dåligt av utredningen, vad hände där?
  • Anonym (Linsie)

Hur ser er kontakt med psykiatrin ut? Elevhälsan? Soc kan tyvärr vara fullkomligt pantade när det kommer till flickor med npf. Vi har fruktansvärt dåliga erfarenheter och precis som i ert fall for barnet VÄLDIGT illa av soc utredning. Soc hade noll förståelse för detta och lämnade vår familj helt söndertrasad efteråt. Även syskon drabbas ju. 

Se till att ha skriftliga intyg från BUP på att er dotter behöver mer stöd i skolan och kanske också anpassat schema. Vårt barn har ett eget schema med färre lektioner. 

Är du själv påläst om bristerna i vården/sociala omsorgen vad gäller flickor med npf? Om inte - bli det. Forskning visar att flickor med npf ofta får senare och sämre hjälp i skolan än pojkar och skola och soc letar ofta efter fel i hemmiljön, trots att problemet finns just i skolan. Dessa flickor är ganska ofta skötsamma i skolan när de väl är där och därför ser inte skolan deras problem. Samma gäller soc. De kan säga att eftersom barnet beter sig bra i skolan med är ledsen och arg hemma så är hemmet problemet. Detta är HELT FEL enligt alla som forskar om den här patientgruppen. Det är typiskt för flickor med npf att vara skötsamma i skolan och bryta ihop hemma. Detta beror på att de känner sig trygga i sitt hem med sin familj. 

Sorry för föreläsningen och om jag slår in öppna dörrar, men det här är SÅ VIKTIGT. 

Tyvärr har man väldigt lite, eller snarare inget, att sätta emot soc om de beter sig illa. 

Ni är inte ensamma om att ha varit med om detta. Socialtjänstens inkompetens när det kommer till barn med npf är till och med dokumenterad i forskning. 

Hur var utredningen för er? På vilket sätt for ert barn illa? 

Vi blev satta i utredningsboende först och sen hade vi en period med folk som kom hem till oss. Dottern fick återkommande panikångest och ville inte leva längre. 

• Anonym (Linsie)

Hur går det, TS? Har du fått veta något mer? 

• Anonym (samverka)

Mitt råd är att samverka och gå på varenda grej soc. vill. Även om det är skitmånga möten, din arbetsgivare blir sur pga att de behöver ta ledigt, barnet blir ännu mer stressat osv. Bägge föräldrarna med på varje grej dessutom.

Jag har själv bra erfarenheter av soc. men jag vet massa andra som inte har det, och det kan bli väldigt jobbigt om man inte "samverkar" med dem.

• Anonym (Linsie)

Håller med (samverka).

Vad gäller samverkan så ska man komma ihåg att Socialtjänsten enligt lag är skyldiga att samverka med vård och skola. Det man sett i forskning är att de tyvärr generellt är dåliga på att samverka med vården när det gäller barn och unga med npf. Så där kan man behöva ligga på och själv se till att det blir möten dem emellan. 

Svar på tråden Socutredning IGEN direkt efter