• Anonym (vuxenfunderingar)

Var ska jag bo?

Jag vill ha tips och råd! 

Jag är född, uppvuxen och nu som ung hemmaboende vuxen, söder och Söder i Stockholm. I ett av villaområdena längs nuvarande t-banelinje 19.

Om ett par månader går jag ut i arbetslivet efter högskolan. Jag har fått anställning, i princip mitt i stan.

Trots uppväxten är mina föräldrar inte särdeles bemedlade. Visst har de kunnat ha mig hemma under studietiden, men mycket mer utrymme till ekonomisk hjälp finns inte.

Så, jag undrar nu, var ska jag bo? Jag är beredd attt flytta en bit, jag kan långpendla om pendeltiden inte blir mycket mer än kanske en timme-en och en halv enkel väg. Jag har lite tid i Stockholms stora bostadskö, ca 4 år, och ett pyttigt sparkapital på 50k kr. Jag och min flickvän vill flytta ihop nu också och hon har ca 150k som hon är beredd att lägga till mina pengar för att få någon form av handpenning. Pga det vi studerat är vi inte främmande för att köpa något mer eller mindre fallfärdigt heller, om det är vad som krävs. Men igen, frånga är... Var?

Ge mig tips!

• Svar på tråden Var ska jag bo?
  • Kammen320

Även om man har lite kötid går det att få förstahandslägenhet. Ungdomslägenheter via Bostadsförmedlingen t.ex. Nyproduktion via Bostadsförmedlingen är det också först till kvarn på, så fick jag mitt första förstahandskontrakt. Dock är ju nyproduktion oftast dyra, så eventuellt klarar du inte inkomstkravet. Du o flickvännen kan ju ställa er som medköande så räknas bådas inkomster. När det gäller att köpa har jag inga bra tips, men många pendlar ju dagligen från Eskilstuna, Strängaste, Mariefred osv. Tågförbindelserna är ju ganska goda.

• Anonym (Buss)

Norrtälje är trevligt. Bussarna går ofta. Jag hade kollegor som pendlade därifrån i flera år till Sveavägen.

• Anonym (s)

Ert sparkapital är inte tillräckligt för en bostadsrätt i Stockholm, så den idén kan ni lägga på hyllan i några år.

Däremot kan ni försöka få en hyresrätt som tidigare inlägg har beskrivit alternativt hitta något i andra hand ett tag. 

• Anonym (Råbert)

Ju längre från Stockholm desto lägre boendekostnad, i princip. Så sätt en passare med spetsen vid Sergels torg och dra en cirkel på hur långt bort ni kan tänka er att flytta.

Åk runt några söndagar och spana.

Och kan ni tänka er norrländskt inland så får ni en hel härad för 50 000 kr.

Välkomna till Södertälje, till exempel 

Livet är långt, i er ålder. Så det här behöver inte vara ett val för resten av livet, ni kan flytta närmare när ni har råd.

• Anonym (Qwerty)

Tipsar om knivsta. 30 minuter till stockholm och 10 till uppsala. De har många nybyggda lägenheter i centrum med gångavstånd till tåget 

Svar på tråden Var ska jag bo?