• Anonym (D)

Journalspärr

Har en journalspärr på min vårdcentral. Alltså att ingen annan än dem kan läsa vad som skrivits på den mottagningen. Pga de skrev något jag ej höll med om alls.

Kan de fortfarande skicka remiss till annan mottagning? Eller kommer den andra mottagningen ej att se remissen heller?
    Måste jag ta bort spärren för att de ska kunna skicka remiss?

• Svar på tråden Journalspärr
  • Anonym (men)
    Anonym (D) skrev 2025-03-18 12:42:23 följande:
    Journalspärr

Har en journalspärr på min vårdcentral. Alltså att ingen annan än dem kan läsa vad som skrivits på den mottagningen. Pga de skrev något jag ej höll med om alls.

Kan de fortfarande skicka remiss till annan mottagning? Eller kommer den andra mottagningen ej att se remissen heller?
    Måste jag ta bort spärren för att de ska kunna skicka remiss?

De kan fortfarande skicka remiss. Men mottagaren av remissen kan inte se vad VC skrivit, vilket skulle kunna göra deras bedömning av remissen svårare, eller inte. 
  • Anonym (Kalli)

Det går att skicka remiss ändå och mottagande enhet ser den och kan läsa den, men  de kan inte gå in och läsa anteckningar/journal på din vårdcentral. 

• Zoegazz

Förstår inte varför folk spärrar sina journaler. Man har bara rätt att gå in i den om man bedriver patientens vård, spärrar man kan de alltså inte dokumentera/driva din vård. På detta har alla tystnadsplikt. 

• Anonym (D)
    Zoegazz skrev 2025-03-18 12:59:59 följande:

Förstår inte varför folk spärrar sina journaler. Man har bara rätt att gå in i den om man bedriver patientens vård, spärrar man kan de alltså inte dokumentera/driva din vård. På detta har alla tystnadsplikt. 

Dock kan det försvåra att man får rätt vård om läkaren missuppfattat vad man sagt och skrivit sådant som inte stämmer överens med ens sjukdomstillstånd 
  • Anonym (J)
    Anonym (D) skrev 2025-03-18 13:19:12 följande:
    Dock kan det försvåra att man får rätt vård om läkaren missuppfattat vad man sagt och skrivit sådant som inte stämmer överens med ens sjukdomstillstånd 
    Berätta det istället så att de kan ändra anteckningen, alternativt skriva i din anteckning vad du tycker. Om de inte håller med.

/ från en läkarsekreterare 
  • Anonym (J)

Det ser nog bara skumt ut om du spärrar.

• Anonym (men)
    Anonym (J) skrev 2025-03-18 13:23:40 följande:
    Berätta det istället så att de kan ändra anteckningen, alternativt skriva i din anteckning vad du tycker. Om de inte håller med.

/ från en läkarsekreterare 
    Fast de kanske inte håller med om TS bild av det hela och inte vill ändra i anteckningen. Komplettera att TS inte håller med kan de ju göra, men då står det ju ändå uppgifter där som TS inte vill ska komma fram. 
  • Anonym (J)
    Anonym (men) skrev 2025-03-18 13:29:45 följande:
    Fast de kanske inte håller med om TS bild av det hela och inte vill ändra i anteckningen. Komplettera att TS inte håller med kan de ju göra, men då står det ju ändå uppgifter där som TS inte vill ska komma fram. 
    Precis. Därför kan de skriva en anteckning med ts åsikter. Och patientens åsikt är också viktig.

Vi har ingen aning om vad detta handlar om. Man kan inte tvinga en läkare tycka som man själv vill.
  • Anonym (J)

Vissa har tex ingen sjukdomsinsikt. Då håller kanske inte patienten med. 

säger inte att det är så för ts. 

Men är det bara en missuppfattning borde läkaren vilja ändra i sin anteckning! 

• Anonym (men)
    Anonym (J) skrev 2025-03-18 13:31:46 följande:
    Precis. Därför kan de skriva en anteckning med ts åsikter. Och patientens åsikt är också viktig.

Vi har ingen aning om vad detta handlar om. Man kan inte tvinga en läkare tycka som man själv vill.
    Absolut, men då står det ju ändå kvar om det är läkarens syn på det hela. 
  • Mia448
    Anonym (J) skrev 2025-03-18 13:33:03 följande:

Vissa har tex ingen sjukdomsinsikt. Då håller kanske inte patienten med. 

säger inte att det är så för ts. 

Men är det bara en missuppfattning borde läkaren vilja ändra i sin anteckning! 

Läkare är inga orakel dock, de kan ha fel. 

En gång gick jag till en läkare kring sköldkörteln, och han skrev en bedömning. Jag gick senare till en annan läkare för att den andra verkade okunnig. Då sa den nya läkaren att den förste hade uttalat sig felaktigt. Både var anställda på samma mottagning 

• Anonym (J)
    Anonym (men) skrev 2025-03-18 13:35:37 följande:
    Absolut, men då står det ju ändå kvar om det är läkarens syn på det hela. 

Men håller inte läkaren med så kan man ju inte tvinga den? Men om det bara är ett missförstånd bör ju läkaren också vilja rätta till det. 

Mia448 skrev 2025-03-18 13:50:40 följande:

En gång gick jag till en läkare kring sköldkörteln, och han skrev en bedömning. Jag gick senare till en annan läkare för att den andra verkade okunnig. Då sa den nya läkaren att den förste hade uttalat sig felaktigt. Både var anställda på samma mottagning 

Det sa jag inte. För min egen del tog det 18 år att få rätt diagnos så jag vet hur det är. 

• Zoegazz

Det kan bli direkt farligt om de inte har tillgång till din journal där de kan se läkemedel, behandlingar osv. Märkligt att anlita en tjänst, vilket det är när man söker vård och sen begränsa eller försvåra för den personal som ska hjälpa dig. 

• Anonym (men)
    Mia448 skrev 2025-03-18 13:50:40 följande:

Nej, läkare är inga orakel. Och det har nog ingen läkare heller påstått att de är. Ingen har heller påstått att läkare aldrig har fel. Och du tror väl inte att läkare har exakt samma kompetens inom alla områden bara för att de jobbar på samma mottagning? 

Däremot kan en läkare bedöma ett tillstånd och uppfatta det annorlunda än patienten, utan att någon egentligen har rätt eller fel. Allt med en människa är ju inte så svart eller vitt. Eller att läkarens bedömning inte passar patientens uppfattning, och patienten tex vill ha en operation eller läkemedel mot något som läkaren, eller riktlinjer, anser inte ska opereras eller behandlas med läkemedel. 
  • Anonym (men)
    Anonym (J) skrev 2025-03-18 13:59:43 följande:

Det sa jag inte. För min egen del tog det 18 år att få rätt diagnos så jag vet hur det är. 

Ja, vissa tillstånd kan vara väldigt svåra att diagnosticera. Och vissa patienter kan vara väldigt svåra att diagnosticera. 
  • Anonym (J)
    Anonym (men) skrev 2025-03-18 14:04:17 följande:
    Ja, vissa tillstånd kan vara väldigt svåra att diagnosticera. Och vissa patienter kan vara väldigt svåra att diagnosticera. 
    Japp
  • Anonym (D)
    Zoegazz skrev 2025-03-18 14:00:40 följande:

Det kan bli direkt farligt om de inte har tillgång till din journal där de kan se läkemedel, behandlingar osv. Märkligt att anlita en tjänst, vilket det är när man söker vård och sen begränsa eller försvåra för den personal som ska hjälpa dig. 

Jag har bara varit på den vårdcentralen en gång så det gäller bara en anteckning. Så ingen katastrof direkt. Nu ska jag dit för ett annat problem men undrar om de kan skicka remiss eller om jag måste ta bort spärren först. 
  • Anonym (men)
    Anonym (D) skrev 2025-03-18 16:23:01 följande:
    Jag har bara varit på den vårdcentralen en gång så det gäller bara en anteckning. Så ingen katastrof direkt. Nu ska jag dit för ett annat problem men undrar om de kan skicka remiss eller om jag måste ta bort spärren först. 
    Svaret är att de kan skicka remiss, och mottagande klinik kan läsa remissen men inte anteckningen som är låst. Inga problem. 
Svar på tråden Journalspärr