• Anonym (ME)

Partner som är elak/empatilös?

Hur vanligt är detta egentligen? 

Min sambo är verbalt elak, nedlåtande och sarkastisk när vi har konflikter. Han kan bli aggressiv och fysiskt hårdhänt (inte slag men drar/knuffar/håller i).
    Han förnekar allt detta mellan gångerna och är då jättegullig och generös.
    Så här håller det på, i mer än 10 år. Mannen jag var gift med innan var aldrig elak eller hårdhänt på något sätt.

Jag låtsas oftast som inget hänt dagen efter ett bråk, då kan han verka ångerfull men säger väldigt sällan eller aldrig förlåt. Om jag tar upp det med honom när han verkar mottaglig ser han mest ointresserad ut och kan inte föra samtalet vidare.

Snälla hjälp mig att tänka.

• Svar på tråden Partner som är elak/empatilös?
  • Anonym (Frida)

Lämna medan du har chansen. Det här kan gå riktigt illa!

• AndreaBD

Det är väldigt enkelt: En sån partner ska man inte ha. 

Men, du är ingen ungdom, ser jag. Du har haft en partner tidigare som inte gjort sånt. Unga människor tror ofta att de kan ändra partnern, eller så har de dåligt självförtroende och tror inte att de kan få bättre. Men, varför ÄR du tillsammans med honom? 

Det duger inte att vara snäll ibland. Även om man är snäll 99 % av tiden, så räcker det inte om man verkligen sårar sin partner med den ena procenten.  

• Anonym (Juni)

Det där är helknäppt. Ta dig ifrån honom så fort du kan. 

• Anonym (Pft)
    AndreaBD skrev 2025-03-18 10:30:09 följande:

Det är väldigt enkelt: En sån partner ska man inte ha. 

Men, du är ingen ungdom, ser jag. Du har haft en partner tidigare som inte gjort sånt. Unga människor tror ofta att de kan ändra partnern, eller så har de dåligt självförtroende och tror inte att de kan få bättre. Men, varför ÄR du tillsammans med honom? 

Det duger inte att vara snäll ibland. Även om man är snäll 99 % av tiden, så räcker det inte om man verkligen sårar sin partner med den ena procenten.  

Vad har ungdom med saken att göra? Det tog nästan 20 år innan jag lyckades lämna mitt misshandlande ex.
  • AndreaBD
    Anonym (Pft) skrev 2025-03-18 10:34:30 följande:
    Vad har ungdom med saken att göra? Det tog nästan 20 år innan jag lyckades lämna mitt misshandlande ex.
    Jag menade bara att ungdomar oftare tror att partnern kommer att ändra sig. Jo, jag vet att det ofta tar tid att inte ge sig in i destruktiva relationer. Det är nog knepigt om man fastnar i en relation. Jag har också haft dåliga relationer, men ändå flera och då blev det bättre för varje ny relation. Att man blir ihop med någon som är sämre än tidigare partner  - det tycker jag är ovanligt. Då vet man ju i alla fall att det inte behöver vara så. 
  • Anonym (Exfru)

Du lever i ett destruktivt förhållande.Han är elak och tyvärr finns ingen kärlek där.Han sätt att vara är inte alls okej.Du är värd bättre.

• Lynx123

Du blir psykiskt och fysisky misshandlad! Ring Kvinnojouren eller polisen om du behöver hjälp men ta dig därifrån snarast. Kram

• Anonym (C)

Minimumkrav på partner är väl att han inte är elak. Varför stannar du hos någon som inte ens uppfyller ett normalt minimumkrav? 

• Anonym (Exakt samma)
    Anonym (ME) skrev 2025-03-18 10:23:46 följande:
    Partner som är elak/empatilös?

Hur vanligt är detta egentligen? 

Min sambo är verbalt elak, nedlåtande och sarkastisk när vi har konflikter. Han kan bli aggressiv och fysiskt hårdhänt (inte slag men drar/knuffar/håller i).
    Han förnekar allt detta mellan gångerna och är då jättegullig och generös.
    Så här håller det på, i mer än 10 år. Mannen jag var gift med innan var aldrig elak eller hårdhänt på något sätt.

Jag låtsas oftast som inget hänt dagen efter ett bråk, då kan han verka ångerfull men säger väldigt sällan eller aldrig förlåt. Om jag tar upp det med honom när han verkar mottaglig ser han mest ointresserad ut och kan inte föra samtalet vidare.

Snälla hjälp mig att tänka.

Hej kära du. Jag var i samma läge. Nu har han lämnat men har gått igenom exakt detta och det finns inget värre ? att bli kränkt av den som ska älska en. Att inte kunna prata om sina känslor för då drar det igång. Jag grät och han fortsatte kränka. aldrig gråtit så mycket. värsta jag varit med om i mitt liv. Han hade en historia av missbruk också. Lämna du är värd mer . Det är tufft först men sen inser man ❤️
  • Anonym (M)

Du har normaliserat hans våld så att du inte ens ser det som våld längre utan kallar det hårdhänt.

Inget av det du beskriver ska förekomma i en sund relation - inga elakheter och sarkasmer, inget våld.

Du har ett val. Antingen fortsätter du att leva så här och bryts ner ännu mer eller så tar du kontrollen över ditt liv och ser till att det blir som du vill ha det. 

10 år ? du inser att ingenting kommer att förändras eller hur? Han kommer säkert försöka övertyga dig om att allt ska förändras den dagen du går men du förstår säkert också att det inte är sant. 

Jag har lämnat en sådan man. Det kan du med. 

Svar på tråden Partner som är elak/empatilös?