• Holy93

Kan chefen kräva att jag visar Pass eller ID?

Min chef har precis kommit ut med information att alla medarbetare ska kunna visa pass eller nationellt ID-kort. Jag som aldrig är utomlands har varken eller, bara ett körkort.

Måste jag verkligen betala pengar för att skaffa ett som jag måste visa en gång innan det blir gammalt? Jag har försökt att söka efter information men hittar inget, förutom att PostNord hade ett tag för några år sedan att det räckte med personbevis från skatteverket och körkort.

Detta ska tydligen vara för att säkerställa att regler följs gällande arbetstillstånd och uppehållstillstånd. Ska tilläggas att jag är född svensk medborgare.

Hos polisen kan jag identifiera mig med ett körkort för att skaffa ett pass, men inte på arbetet?

• Svar på tråden Kan chefen kräva att jag visar Pass eller ID?
  • Anonym (Granbarr)

Om stickprov görs av tex Migrationsverket så ska du på deras begäran kunna visa upp pass eller internationellt ID - oavsett din nationalitet.   
    Du kan ju lika gärna heta Susan  och vara på rymmen från engelskt fängelse liksom.. det vet ju ingen

Om detta är ett krav från arbetsgivaren ska denne också kunna bekosta dig ett godkänt ID 

• Holy93

Enligt chefen ska detta bekostas själv. Jag förstår bara inte varför jag inte kan visa mitt körkort tillsammans med personbevis från skatteverket, där det står klart och tydligt svensk medborgare.

I Sverige finns väl ingen lag på att du måste inneha pass eller nationellt ID-kort, men tydligen så kan arbetsgivaren kräva att du har ett?

• Anonym (Klara)

Det låter konstigt. Vad säger facket? 

• Anonym (M)
    Holy93 skrev 2025-03-18 02:11:18 följande:

Enligt chefen ska detta bekostas själv. Jag förstår bara inte varför jag inte kan visa mitt körkort tillsammans med personbevis från skatteverket, där det står klart och tydligt svensk medborgare.

I Sverige finns väl ingen lag på att du måste inneha pass eller nationellt ID-kort, men tydligen så kan arbetsgivaren kräva att du har ett?

Har chefen sagt att körkort och personbevis inte duger?
  • Anonym (K)

Svenskt körkort måste räknas som ID-handling. Har du det? Självklart ska man kunna identifiera sig men krav på Pass eller nationellt ID kort låter skumt. Kolla med facket.

• Anonym (L)
    Anonym (M) skrev 2025-03-18 06:48:33 följande:
    Har chefen sagt att körkort och personbevis inte duger?
    Precis min tanke.
  • Anonym (X)
    Holy93 skrev 2025-03-18 01:53:00 följande:
    Kan chefen kräva att jag visar Pass eller ID?

Min chef har precis kommit ut med information att alla medarbetare ska kunna visa pass eller nationellt ID-kort. Jag som aldrig är utomlands har varken eller, bara ett körkort.

Måste jag verkligen betala pengar för att skaffa ett som jag måste visa en gång innan det blir gammalt? Jag har försökt att söka efter information men hittar inget, förutom att PostNord hade ett tag för några år sedan att det räckte med personbevis från skatteverket och körkort.

Detta ska tydligen vara för att säkerställa att regler följs gällande arbetstillstånd och uppehållstillstånd. Ska tilläggas att jag är född svensk medborgare.

Hos polisen kan jag identifiera mig med ett körkort för att skaffa ett pass, men inte på arbetet?

Japp, det är ny lag och skittöntigt för de som myglar kollar inte ID kort och de som  är svenskar borde inte behöva et... men men, ja, jag fick betala för ett nationellt IDkort så jag kunde ta ett jobb.
    Nu ligger den i min partnersplånbok så hn kan hämta ut paket på posten åt mig, så det blev lite smidigt iaf.
  • Anonym (X)
    Anonym (K) skrev 2025-03-18 06:48:48 följande:

Svenskt körkort måste räknas som ID-handling. Har du det? Självklart ska man kunna identifiera sig men krav på Pass eller nationellt ID kort låter skumt. Kolla med facket.

Nej, det gäller inte med körkort för det är inte en ID handling enligt de krav som ställs. Eftersom du kan köpa ett körkort svart.
Svar på tråden Kan chefen kräva att jag visar Pass eller ID?