• Anonym (Mamma)

Mat kyl/frys

Lagade mat igår kväll till mitt barn som hon ska ta m d till skolan i morgoN, de ska på utflykt. Maten är i matlåda. Den förvarades i kyl under natten och jag lade in den i frysen för några timmar sedan. Nu tänker jag att det var dumt att lägga den i frysen för man vill inte äta frysen mat. Kan jag ta ut den från frysen nu och lägga i kylen igen fram till i morgon bitti när hon går till skolan, eller blir maten dålig av att först vara i kyl, sedan frys och sedan kyl igen? 

• Svar på tråden Mat kyl/frys
  • Anonym (l)

Inga problem, det måste ju vara den vanligaste kylkedjan??? Många tinar sina matlådor i kyl

• Anonym (?)

Hur ska maten tillredas på utflykten?
    Många rätter tinar inte till lunch om de tas upp på morgonen.
    Utflyktsmat brukar på funka bra med färdigrillad kyckling ev med potatissallad, olika sorters sallad med bröd o.s.v.
    Funkar också med kalla färdiga plättar och sylt.
    Vad tycker barnet om?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (?) skrev 2025-03-17 21:22:14 följande:

Hur ska maten tillredas på utflykten?
    Många rätter tinar inte till lunch om de tas upp på morgonen.
    Utflyktsmat brukar på funka bra med färdigrillad kyckling ev med potatissallad, olika sorters sallad med bröd o.s.v.
    Funkar också med kalla färdiga plättar och sylt.
    Vad tycker barnet om?

Hon sade att hon vill ha något jag brukar laga ibland. Typ bananplättar. Alltså ägg med mosade banan med keso, havregryn och kokta linser som man blandar iho och steker. Finns ingen uppvärmningsmöjlighet så den får ätas kall. Hon tycker om den maten, 
  • Anonym (l)

hur kommer det sig att du satte den i frysen från början? ärlig fråga

• Anonym (Mamma)
    Anonym (l) skrev 2025-03-17 22:09:12 följande:

hur kommer det sig att du satte den i frysen från början? ärlig fråga

Tja, bra fråga. Tänkte kanske att den skulle hålla sig fräschare/färskare längre om den fick vara i frysen. Tänkte först ta ut den i morgon bitti men kom på att den kanske inte kommer hinna tina tills hon ska äta den. Och då blir det inte så gott. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-17 22:05:55 följande:
    Hon sade att hon vill ha något jag brukar laga ibland. Typ bananplättar. Alltså ägg med mosade banan med keso, havregryn och kokta linser som man blandar iho och steker. Finns ingen uppvärmningsmöjlighet så den får ätas kall. Hon tycker om den maten, 
    Dåså - svar på frågan! Mat som barnet gillar och förmodligen kommer att äta.
    Men återigen - hur kunde käket hamna i frysen? Svårtuggat.....
  • Anonym (l)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-17 22:13:04 följande:
    Tja, bra fråga. Tänkte kanske att den skulle hålla sig fräschare/färskare längre om den fick vara i frysen. Tänkte först ta ut den i morgon bitti men kom på att den kanske inte kommer hinna tina tills hon ska äta den. Och då blir det inte så gott. 
    Plättar/pannkakor brukar tina väldigt snabbt ;)  Jag hade haft den i kylen hela tiden men inget som går att ändra nu heh
  • Anonym (?)

Nåja, min dotter älskade plättar och sylt som utflyktsmat, men alla ungar är ju olika.
    Man ser till att de äter för de lär ju behöva energin, hahaha

• Anonym (Mamma)

Nu glömde jag lägga matsäcken tillsammans med en sån där liten frysplatta. Finns det någon risk att matsäcken blir dålig utan? Den ligger ni bara i en vanlig matlåda i plast. Hon har gått till skolan nu och de äter kanske runt kl 11-12. Maten har legat i kylen. 

Svar på tråden Mat kyl/frys