• Anonym (Nybörjare)

Hur är förberedelserna inför en koloskopi?

Någon här som gjort en koloskopi? Hir är det när man tar laxermedlet? Kommer allt på en gång ut? Eller kommer det i omgångar? Hur många timmar tar det innan man är tömd?

Ska snart göra min första koloskopi och undrar mycket. Fixar man att ha barnen hemma själv under laxeringen? De är 6 och 9 år.

• Svar på tråden Hur är förberedelserna inför en koloskopi?
  • Freddie K

Jag ska faktiskt göra en koloskopi idag. Jag har fått dricka Plenvu i två dagar nu för att rensa magen. Det smakar jätteäckligt, sen hur själva koloskopin går till vet jag inte, för jag ska göra min första idag. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Nybörjare)
    Freddie K skrev 2025-03-17 08:37:23 följande:

Jag ska faktiskt göra en koloskopi idag. Jag har fått dricka Plenvu i två dagar nu för att rensa magen. Det smakar jätteäckligt, sen hur själva koloskopin går till vet jag inte, för jag ska göra min första idag. 

Kommer allt ut på en gång eller är det något som pågår till och från under dagen? 

Du får gärna berätta om undersökningen sen om du vill.
    Lycka till idag! 

• Freddie K
    Anonym (Nybörjare) skrev 2025-03-17 08:50:55 följande:

Kommer allt ut på en gång eller är det något som pågår till och från under dagen? 

Lycka till idag! 

Det pågår till och från under dagen. Det bästa är att bosätta sig på toan ett tag för det kommer som en vulkan.

Tack, det ska jag göra. .
  • Anonym (Elin)

Har gjort många koloskopier. Det finns många slags laxermedel men alla funkar likadant. Man dricker enligt instruktion, de flesta verkar inom kort. Sedan gäller det att ha en toa tillgänglig. Man får springa ett antal gånger. Ofta har jag fått en liten pipett som tas 2 timmar innan undersökning, man går på toa ett par gånger, sen är det tomt. Inga problem att ha barnen hemma.

man ligger på vänster sida vid undersökningen med en värmande filt över sig. Sköterskan finns i rummet hela tiden, hjälper dig om det är behövs. Läkaren för in instrumentet och du kan hela tiden följa färden på en skärm. 

När undersökningen är klar torkar du av dig, drar upp byxorna, tackar för dig och beger dig hemåt.

Personalen är proffs så det kommer att gå bra.

• Freddie K
    Anonym (Nybörjare) skrev 2025-03-17 08:50:55 följande:

Lycka till idag! 

Nu har jag gjort den. Det skulle ta 20-60 minuter. Jag vet inte hur lång tid det tog. Jag fick ta på mig ett par shorts med hål där bak. Jag fick både lugnande och smärtstillande, sen förde han in kameran. En och en halv meter upp i rumpan. Det var lite obehagligt, men det gjorde inte så ont. Kan jag klara av det så kan du det med. Det kommer att gå så bra.
  • Anonym (Nybörjare)
    Freddie K skrev 2025-03-17 11:45:00 följande:
    Nu har jag gjort den. Det skulle ta 20-60 minuter. Jag vet inte hur lång tid det tog. Jag fick ta på mig ett par shorts med hål där bak. Jag fick både lugnande och smärtstillande, sen förde han in kameran. En och en halv meter upp i rumpan. Det var lite obehagligt, men det gjorde inte så ont. Kan jag klara av det så kan du det med. Det kommer att gå så bra.

Tack! Och tack för pepp! 

• Freddie K
    Anonym (Nybörjare) skrev 2025-03-17 11:48:21 följande:

Tack! Och tack för pepp! 

Det kommer att gå bra. . Det värsta man kan göra är att gå och oroa sig. Visst, det är inget kul att behöva göra en sån undersökning, men det är faktiskt inte värre än att gå och klippa sig. 
  • Anonym (Många knep)

Vilket laxermedel har du fått att ta? Knep som gäller för ett gäller kanske inte för ett annat.
    Jag har gjort en koloskopi för ett par år sedan och det gick bra. 
    Nu vet jag också mycket jag inte visste före och som underlättar mycket. 

• Freddie K
    Anonym (Många knep) skrev 2025-03-17 12:16:14 följande:

Vilket laxermedel har du fått att ta? Knep som gäller för ett gäller kanske inte för ett annat.
    Jag har gjort en koloskopi för ett par år sedan och det gick bra. 
    Nu vet jag också mycket jag inte visste före och som underlättar mycket. 

Jag fick ta Plenvu. Det smakar f*n, men jäklar vad det satte igång magen. 
  • Anonym (Många knep)

Oki. Jag har bara erfarenhet av Laxabon. Vilket har du fått, TS?

Förberedelserna och allt med laxermedlet och toabesöken tog all tid och uppmärksamhet efter att jag börjat med dem tidig eftermiddag. Jag hade kunnat ha rätt självgående barn hemma, men inte sköta om barn. Tvärtom var det skönt med sambo som kunde serva mig med att blanda mer Laxabon till exempel. 

Toabesöken kan du inte styra över alls, så att dela på bara en toalett med två barn är ingen bra idé. Inte heller kan du plötsligt agera skiljedomare eller krishanterare. 

Det stod att man ska försöka röra sig och till exempel gå i trappor för att få igång magen. Man ska inte gå utanför bostaden eller ens lägenheten, för behoven kan komma mycket plötsligt. För mig hjälpte det inte och inget hände, trots att jag satt i mig en massa Laxabon och massa annan dryck och var helt fylld. Då kom jag på att försöka lägga mig ner och det var det som satte igång det hela för mig. 

Jag var positivt överraskad över att jag inte alls hade ont i magen (förutom lite då jag var uppsvälld då det inte kommit igång). Det bara rann ur mig utan att jag kände något alls. Ibland visste jag inte ens om det var kiss eller avföring liksom för det bara rann. Inga magkramper eller knip som vid vanlig diarré. 

Svar på tråden Hur är förberedelserna inför en koloskopi?