• Anonym (TS)

Vad fasen ska jag göra?! Arbetsgivare se hit!

Jag är en beroende, drogfri I 3 år nu. Men de sista 6 mån som aktiv var jag påverkad på jobbet ett par gånger. Gjorde bort mig fullständigt. 
    Jag slutade iallafall jobbet för att börja plugga. Nu tar jag snart examen och måste hitta ett jobb. Då ber de om referenser. Jag var på det jobbet i över 10 år och vet inte hur jag ska förklara att jag inte har några referenser. 

Har inte frågat min förra arbetsgivare om referens men betvivlar starkt att han skulle ge mig nån, ingen bra iallafall. 

Så hur gör man, hur ska jag lyckas få ett jobb?

• Svar på tråden Vad fasen ska jag göra?! Arbetsgivare se hit!
  • Anonym (Nina)

Jag skulle nog ändå chansa och ringa och fråga. Han kanske förstår att dina misstag inte ska förstöra dina chanser att få ett jobb. Och nu är du ren. Du har ju även gjort bra saker som han kan hänvisa till. Jag hoppas att det går bra för dig! Glad

• Anonym (TS)
    Anonym (Nina) skrev 2025-03-16 11:04:01 följande:

Jag skulle nog ändå chansa och ringa och fråga. Han kanske förstår att dina misstag inte ska förstöra dina chanser att få ett jobb. Och nu är du ren. Du har ju även gjort bra saker som han kan hänvisa till. Jag hoppas att det går bra för dig! Glad

Har funderat på det men är så jäkla rädd för att få ett nej. Göra bort mig.

Tack!
  • Anonym (TS)

Fler tankar?

• Anonym (Lena)

Du har ingen fd kollega som kan tänkas ställa upp om du inte vill fråga fd chefen? Eller en vän som kan låtsas vara en fd kollega?

Annars, om de tar referenser via sms eller mail kanske du kan skaffa en extra mail/telefonnummer och låtsas vara en fd kollega själv? Vet inte om det funkar men var en idé som kom upp.

• Anonym (Lena)

Har du haft någon praktik under din utbildning? Isf kanske du kan fråga din ev handledare från praktiken om denne kan vara referens?

• Anonym (Bellis)

FEJKA  ABSOLUT INTE!! 

Men idén att kolla om en fd kollega vill vara referens är bra. Jag stod en gång som referens åt en tidigare kollega (vi hade en knäpp chef). 

• Anonym (Klotet)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-16 11:24:17 följande:
    Har funderat på det men är så jäkla rädd för att få ett nej. Göra bort mig.

Tack!
    Är det bättre att vara utan referenser?
  • Anonym (Kim)

Ingen kommer att vara intresserad vad du gjorde på jobb för 10 år sedan. Nu har du vuxit på dig och pluggat vidare. Du är här och nu nu. Visst kan du visa på att du har erfarenhet från tidigare jobb att bedöma arbetsinsats och karaktär för så många år sedan är dumt. Det kommer att gå bra. Sök de jobb du skulle vilja kika närmare på. Lycka till. Du fixar det här! 

• Anonym (Klotet)
    Anonym (Kim) skrev 2025-03-16 21:08:54 följande:

Ingen kommer att vara intresserad vad du gjorde på jobb för 10 år sedan. Nu har du vuxit på dig och pluggat vidare. Du är här och nu nu. Visst kan du visa på att du har erfarenhet från tidigare jobb att bedöma arbetsinsats och karaktär för så många år sedan är dumt. Det kommer att gå bra. Sök de jobb du skulle vilja kika närmare på. Lycka till. Du fixar det här! 

3 år, inte 10. 
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Klotet) skrev 2025-03-16 21:10:27 följande:
    3 år, inte 10. 
    Ok. Då fattade jag fel. Sannolikt är det jobb som TS söker efter utbildning något annat. Arbetsgivarintyg kan vara bra att ha men inget mer. Sedan beror det var klanta till det står för. Fick TS sparken pga det? Åtalad och dömd för innehav, stöld mm? Hur som så har TS tagit tag i sitt liv och är nu drogfri och med utbildning. 
Svar på tråden Vad fasen ska jag göra?! Arbetsgivare se hit!