• Anonym (Mamma)

Simskola sår

Mina barn har simskola idag. Ena fick skrapsår på knäna för någon vecka sedan och har nu sårskorpor. Den andra har ett litet sår på armen. Kan de gå till simskolan? Är orolig att det kommer in bakterier i såren och in i kroppen. Hur gör ni andra? Bassängen de är i är uppvärmd så ingen kall temperatur. 

• Svar på tråden Simskola sår
  • Anonym (Mamma)

Någon? 

• Anonym (Eva)

Kloret i bassängen tar död på bakterier. 

• Anonym (Mamma)

Har hört om något som heter badsårsfeber. Men du tror alltså att det är ok?

• Anonym (Eva)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-15 10:51:18 följande:

Har hört om något som heter badsårsfeber. Men du tror alltså att det är ok?

Jag tror det är ok.

Om bassängen sköts som den ska och om ni inte har en otrolig otur att någon väldigt ovanlig bakterie letat sig dit, ska det inte vara någon risk. Min lille fotbollskille hade alltid lite skrubbsår någonstans, även när han lärde sig simma. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Eva) skrev 2025-03-15 10:56:36 följande:

Jag tror det är ok.

Om bassängen sköts som den ska och om ni inte har en otrolig otur att någon väldigt ovanlig bakterie letat sig dit, ska det inte vara någon risk. Min lille fotbollskille hade alltid lite skrubbsår någonstans, även när han lärde sig simma. 

Nä, det känns som att de aldrig skulle kunna bada i så fall. Och tror risken är större i en sjö/hav än i en inomhusbassäng. 
  • Anonym (J)

Undvik bad tills såret är läkt. 

• Anonym (J)

Att bada med ett öppet sår är ju såklart inte bra.

Däremot så finns det väl särskilda plåster som är vattentäta? Hör med apoteket. Fast ta bort plåstret efteråt och tvätta. 

Svar på tråden Simskola sår