• Anonym (Märkligt)

Hur kan vi ha så stora skillnader på barn i Sverige?

Jag har nu jobbat på flera skolor runt om i landet. Samma åldersgrupp men olika typer av område och sociala skillnader.

Jag blir helt chockad över skillnaderna jag kan se i ett klassrum. Att i vissa skolor läser man som lärare högt ur kapitelböcker för barnen när dom är i årskurs 1. I andra sitter man och läser högt ur en bilderbok och kapitelböcker finns inte. Andra skolor läser barnen själva böcker som Lasse Maja medan i andra skolor läser barnen böcker med kanske 4 ord per sida och detta är när barnen är 7 år gamla.  

Hur kan detta vara en så enormt stor skillnad? 

• Svar på tråden Hur kan vi ha så stora skillnader på barn i Sverige?
  • Anonym (?)
    Anonym (Märkligt) skrev 2025-03-15 07:42:51 följande:

Jag har nu jobbat på flera skolor runt om i landet. Samma åldersgrupp men olika typer av område och sociala skillnader.

Jag blir helt chockad över skillnaderna jag kan se i ett klassrum. Att i vissa skolor läser man som lärare högt ur kapitelböcker för barnen när dom är i årskurs 1. I andra sitter man och läser högt ur en bilderbok och kapitelböcker finns inte. Andra skolor läser barnen själva böcker som Lasse Maja medan i andra skolor läser barnen böcker med kanske 4 ord per sida och detta är när barnen är 7 år gamla.  

Om du utgår vad du fått lära dig under din utbildning så blir svaret? 
  • Anonym (Märkligt)
    Anonym (?) skrev 2025-03-15 07:45:14 följande:
    Om du utgår vad du fått lära dig under din utbildning så blir svaret? 
    Det spelar egentligen ingen roll. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Märkligt) skrev 2025-03-15 07:47:51 följande:
    Det spelar egentligen ingen roll. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag. 
    Och varför följer inte skolorna sitt uppdrag? 
  • Anonym (L)

Känns märkligt att på alla skolor du arbetat på så gör alla elever exakt likadant. 
  • Anonym (L)

Jag tycker inte det är konstigt att det finns 7 åringar som inte kan läsa och att det finns 7 åringar som läser Lasse Maja. 

Däremot jättekonstigt att de som inte kan läsa går på samma skola, de som kan läsa Lasse Maja går på samma skola. Konstig i indelning av eleverna. 

• Anonym (Märkligt)
    Anonym (L) skrev 2025-03-15 07:59:51 följande:
    Känns märkligt att på alla skolor du arbetat på så gör alla elever exakt likadant. 
    Självklart gör inte alla barn exakt likadant. Men jag ser tydliga skillnader och att barnen ligger på helt olika nivåer beroende på vilken skola dom är på. Så även om inte ALLA barn i en klass läser Lasse Maja, så är det mer standard att alla barn o klassen läser böcker med med motsvarande ord per sida. 
  • nihka

Man utgår från var eleverna befinner sig och lägger upp undervisningen därefter.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (L)
    Anonym (Märkligt) skrev 2025-03-15 08:03:34 följande:
    Självklart gör inte alla barn exakt likadant. Men jag ser tydliga skillnader och att barnen ligger på helt olika nivåer beroende på vilken skola dom är på. Så även om inte ALLA barn i en klass läser Lasse Maja, så är det mer standard att alla barn o klassen läser böcker med med motsvarande ord per sida. 
    Det finns skolor med många svaga elever, och det finns skolor med många duktiga elever. Skolan är väldigt segregerad idag. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Märkligt) skrev 2025-03-15 08:03:34 följande:
    Vad har du lärt dig om segregering, social miljö, föräldrarnas roll?
  • Anonym (Fröken fröken)

Förmodligen beror skillnaderna på vilka tidigare erfarenheter barnen har.
    Vilka tidiga förutsättningar för högläsning och sagor  barnen har från hemmet och förskolan. 
    Har barnen liten eller ingen erfarenhet alls kring sagor och berättande kan det kanske fånga barnens intresse att anpassa högläsningen till barnens intresse och mognad genom att välja böcker så som du nämner.

Svar på tråden Hur kan vi ha så stora skillnader på barn i Sverige?