• Anonym (vad)

"Insulinet kan behöva lite kolhydrater för att kicka igång, det kan behöva något att jobba med"

Så sa min diabetesläkare ang det korttidsverkande insulinet. Vi pratade mer specifikt om när blodsockret ligger högt och en extradis behövs för att komma ner. 

Är det något någon annan har hört och vad äter/dricker ni för att göra just det?

Också, om ni har en cgm, vad gör ni för att inte stöta i den, riva loss den i sömnen, osv?

• Svar på tråden "Insulinet kan behöva lite kolhydrater för att kicka igång, det kan behöva något att jobba med"
  • burleskburkläsk

Har jobbat som undersköterska, har aldrig hört det du säger men värt att prova men bara med nåt litet, en deciliter mjölk på sin absoluta höjd om blodsockret redan är högt.

Var försiktig med dig.

• Anonym (Diabetiker)

Aldrig hört. 
    Beror ju på hur högt blodsocker är, om man kan äta/dricka något, man kan ju dö av för högt blodsocker också. 

• Anonym (vad)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-14 16:45:40 följande:

Har jobbat som undersköterska, har aldrig hört det du säger men värt att prova men bara med nåt litet, en deciliter mjölk på sin absoluta höjd om blodsockret redan är högt.

Var försiktig med dig.

Jag funderade också på något sådant. Jag tänkte inte på att fråga om tips, det var så väldigt mycket information att ta in i tisdags när jag träffade läkaren för första gången. 
  • Anonym (vad)
    Anonym (Diabetiker) skrev 2025-03-14 16:53:20 följande:

Aldrig hört. 
    Beror ju på hur högt blodsocker är, om man kan äta/dricka något, man kan ju dö av för högt blodsocker också. 

Det var vad hon sa i alla fall. 

Jag får väl testa mig fram lite.
Svar på tråden "Insulinet kan behöva lite kolhydrater för att kicka igång, det kan behöva något att jobba med"