-
Jag lärde mig nyligen att kroppen har ett viktspann. En vikt som kroppen VILL ha. Äter man bra och rör sig regelbundet så kommer kroppen hålla det spannet, oavsett om man äter mer eller mindre olika dagar. Detta tillämpar man t ex inom ätstörningsvården. Att man ska tillbaka till sitt viktspann. Den vikten kroppen vill ha. Ligger man över eller under detta spannet så kämpar kroppen för att ta sig tillbaka. Antingen genom att förbränna mer för att man äter mer eller genom hunger för att man äter för lite. Man måste konstant ligga på betydligt för högt intag eller för lågt intag av mat för att påverka vikten. T ex om man har ett viktspann på 60-65kg, men vill väga 55kg så kommer man behöva tänka på vad man äter och hur mycket man rör på sig för att kunna hålla sig på 55 kg. Men om man har samma viktspann men väger 80kg så beror det på att man äter betydligt för mycket hela tiden. Men hur påverkar man detta spannet?Jag t ex är något överviktig och hade velat gå ner i vikt, men min kropp har liksom fastnat på den vikten jag har nu. Den har skapat ett nytt viktspann. I tonåren och upp till 25 årsåldern har jag haft ett viktspann på 50-55 kg. Åt vad som helst och vikten påverkades inte. Sen poff, gick jag upp 25 kg under en period på typ 7 år. Jag hade då hormonspiral. Jag tog ut spiralen och började med p-piller, Yasmine och gick då ner 9 kg på ett par månader. Utan att ändra min livsstil. Nu är jag fast där. Jag har hela livet haft samma rutiner, samma livsstil osv. Men något i dessa p-piller påverkar ju mitt viktspann. Jag kan äta hur mycket jag vill och går inte upp i vikt, för min kropp vill ligga på denna vikt.Jag har testat diverse matscheman och träningsscheman och det är ett heltidsarbete att hålla min vikt lägre. Medan om jag struntar i att räkna kalorier så går jag upp till denna vikt igen och stannar där.Vad kan man göra för att kroppen ska vilja ha ett annat viktspann?
-
Svar på tråden Hur påverkar man kroppens viktspann?
-
Jag är inte läkare eller forskare, men det jag är en fd extremt överviktig, och det är det där som jojobantare drabbas av. Länge överviktiga/en viss vikt, banta stenhårt och gå ner snabbt till sin (hjärnas) önskevikt, gå upp allt igen för att det är där kroppen vill vara.
Jag gick ner 60 (!) kg genom att lära kroppen nya matchvikter. Ner 10%, ligga där i minst 2 månader, gärna 3 eller fler. Då vänjer sig kroppen vid den nya vikten. Sedan nästa steg, ner 10%, medveten platå. Jag lärde mig den metoden någongång för 15-ish år sedan då jag läste om den i diabetesbehandlingslitteratur. Det tog så klart ett tag att gå ner all den vikten, men det har funkat. Idag äter jag som jag vill och går bara upp tillfälligt genom min menscykel. -
Det där med att kroppen vill ha en vikt är rent trams.
Man får den vikt som man lever. Ändrar man sitt sätt att leva ändrar man sin vikt. -
Det finns inget naturligt viktspann, speciellt inte för överviktiga. Möjligen ett spann du pendlar inom eftersom du inte har balans i kaloriintag och vad du gör av med.
Det handlar om snabba dopaminkickar genom mat (Tröstätande, rastlöshetsätande, tristessätande), dålig impulskontroll och en gränslöshet. Det är inte kroppen, utan huvudet som inte klarar av att hantera en balanserad kost av olika anledningar. -
Vad menar du med sätt att leva?Anonym (Drive) skrev 2025-03-13 19:50:30 följande:
Det där med att kroppen vill ha en vikt är rent trams.
Man får den vikt som man lever. Ändrar man sitt sätt att leva ändrar man sin vikt.
Precis som jag skriver så kan man ändra sitt sätt att leva på så vis att man alltid får tänka på vad man äter, hålla sig till sötsaker en gång per vecka för blir det mer går man upp i vikt, ut och springa 3 dagar per vecka och för att "hålla vikten". Det jag syftar på är att slippa tänka på att hålla vikten. Om du skulle leva och äta sunt och motionera måttligt så skulle din kropp hålla en och samma vikt oavsett om du äter godis tre gånger per vecka eller en gång per vecka. Och då pratar jag inte om att man äter 1 kg godis tre gånger per vecka, utan när man är sugen. Hunger och suget styr, om man i övrigt är frisk. Dvs hetsätning, tröstätning osv går bort.
Att "hålla vikten" innebär att man behöver ha i åtanke vad man äter, man behöver avstå när man är sugen.
Lever du såsom jag beskriver så kommer din kropp vilja ha en spannvikt. Det berömda vikt- och längdkurvan som man använder för barnen när de växer. "Man ska följa sin kurva".
Ligger du +1 på längd- & viktkurvan är din normalvikt omkring 68-70kg om du är 170 cm lång. Men ditt viktspann är 66-72 kg ungefär. Däromkring vill din kropp ligga. Men för en annan som ligger -1 på viktkurvan så är din normalvikt 52-54kg och ditt viktspann 50-56 kg. Förändras viktkurvan i något avseende, upp eller ner, så finns det en orsak. För mig vad det förmodligen spiralen, för en annan kan det handla om en ätstörning, överdrivet tränade etc.
Väger man mer eller mindre kommer kroppen på olika sätt försöka ta sig tillbaka till sitt viktspann.
Sen är det olika faktorer som påverkar vikten. Hormoner t ex. Man kan gå upp i vikt av hormoner eller ner i vikt av hormoner. Stress kan påverka att man lägger till bukfett osv. Träning ökar muskelmassan och således vikten.En person som är överviktig kan vara det av olika anledningar. Sjukdom t ex, hormoner etc. Men det kan också handla om tröstätande eller osunda matvanor. En person som är frisk, äter sunt och motionerar måttligt kommer ha ett viktspann som kroppen vill ligga inom. Precis som jag skrev här ovan. Är man mycket överviktig beror det på andra faktorer, precis som om man är väldigt underviktig.Anonym (Nihka) skrev 2025-03-13 20:11:14 följande:Det finns inget naturligt viktspann, speciellt inte för överviktiga. Möjligen ett spann du pendlar inom eftersom du inte har balans i kaloriintag och vad du gör av med.
Det handlar om snabba dopaminkickar genom mat (Tröstätande, rastlöshetsätande, tristessätande), dålig impulskontroll och en gränslöshet. Det är inte kroppen, utan huvudet som inte klarar av att hantera en balanserad kost av olika anledningar.
-
Inte så kroppen fungerar. Personen som äter 3 kg godis kommer att väga mer än sin tvilling som lever likadant men äter 0,5 kg.Anonym (TS) skrev 2025-03-13 21:23:53 följande:Vad menar du med sätt att leva?
Precis som jag skriver så kan man ändra sitt sätt att leva på så vis att man alltid får tänka på vad man äter, hålla sig till sötsaker en gång per vecka för blir det mer går man upp i vikt, ut och springa 3 dagar per vecka och för att "hålla vikten". Det jag syftar på är att slippa tänka på att hålla vikten. Om du skulle leva och äta sunt och motionera måttligt så skulle din kropp hålla en och samma vikt oavsett om du äter godis tre gånger per vecka eller en gång per vecka. Och då pratar jag inte om att man äter 1 kg godis tre gånger per vecka, utan när man är sugen. Hunger och suget styr, om man i övrigt är frisk. Dvs hetsätning, tröstätning osv går bort.
Att "hålla vikten" innebär att man behöver ha i åtanke vad man äter, man behöver avstå när man är sugen.
Lever du såsom jag beskriver så kommer din kropp vilja ha en spannvikt. Det berömda vikt- och längdkurvan som man använder för barnen när de växer. "Man ska följa sin kurva".
Ligger du +1 på längd- & viktkurvan är din normalvikt omkring 68-70kg om du är 170 cm lång. Men ditt viktspann är 66-72 kg ungefär. Däromkring vill din kropp ligga. Men för en annan som ligger -1 på viktkurvan så är din normalvikt 52-54kg och ditt viktspann 50-56 kg. Förändras viktkurvan i något avseende, upp eller ner, så finns det en orsak. För mig vad det förmodligen spiralen, för en annan kan det handla om en ätstörning, överdrivet tränade etc.
Väger man mer eller mindre kommer kroppen på olika sätt försöka ta sig tillbaka till sitt viktspann.
Sen är det olika faktorer som påverkar vikten. Hormoner t ex. Man kan gå upp i vikt av hormoner eller ner i vikt av hormoner. Stress kan påverka att man lägger till bukfett osv. Träning ökar muskelmassan och således vikten.En person som är överviktig kan vara det av olika anledningar. Sjukdom t ex, hormoner etc. Men det kan också handla om tröstätande eller osunda matvanor. En person som är frisk, äter sunt och motionerar måttligt kommer ha ett viktspann som kroppen vill ligga inom. Precis som jag skrev här ovan. Är man mycket överviktig beror det på andra faktorer, precis som om man är väldigt underviktig.Anonym (Nihka) skrev 2025-03-13 20:11:14 följande:Det finns inget naturligt viktspann, speciellt inte för överviktiga. Möjligen ett spann du pendlar inom eftersom du inte har balans i kaloriintag och vad du gör av med.
Det handlar om snabba dopaminkickar genom mat (Tröstätande, rastlöshetsätande, tristessätande), dålig impulskontroll och en gränslöshet. Det är inte kroppen, utan huvudet som inte klarar av att hantera en balanserad kost av olika anledningar.
Om du pratar om att slippa behöva tänka på vikten handlar det för de flesta om att öka motionen, minska mängden kolhydrater och flytande kalorier i kosten samt öka mängden vatten man dricker. -
Precis som jag skrev så handlar inte detta om personer som äter 3 kg godis utan då har man förmodligen något annat problem t ex hetsätning. Utan om personer som lever sunt, motionerar lagom och äter vad de är sugna på. Anna 35 år och 165 cm lång kan ha en normalvikt på 55 kg medan Karin 35 år och 165 cm lång kan ha en normalvikt på 65 kg även om de har samma livsstil och kostvanor. Det handlar om att kroppen i sig vill vara inom ett viktspann. För någon är det 50kg och för en annan 60kg även om man är tvillingar eller helt okända för varandra. Men för mig t ex skulle inte vikten förändras om jag levde på mackor och godis i en vecka och nästa vecka åt vanlig husmanskost och veckan därpå knappt åt något pga sjukdom. Däremot om jag varje dag levde på chips och godis så skulle min vikt öka, men det är ju inte ett sunt leverene heller, vilket jag pratar om i denna tråden.Anonym (Drive) skrev 2025-03-13 21:45:19 följande:Inte så kroppen fungerar. Personen som äter 3 kg godis kommer att väga mer än sin tvilling som lever likadant men äter 0,5 kg.
Om du pratar om att slippa behöva tänka på vikten handlar det för de flesta om att öka motionen, minska mängden kolhydrater och flytande kalorier i kosten samt öka mängden vatten man dricker.
Så, jag säger det igen. En person som äter sunt, äter det den är sugen på, motionerar i lagom mängd kommer ha en vikt som kroppen håller sig på oavsett om kosten varierar från vecka till vecka och oavsett om den vikten är 60 kg på 165 cm eller 70 kg på 165 cm.
Det slutsatsen är är att olika människor har olika viktspann. Det finns ingen standardvikt för alla utan kroppen strävar mot att hålla sitt viktspann om man inte medvetet gör något för att förändra det t ex bantar, tränar, äter enligt kostschema osv. -
Det där stämmer inte riktigt. Ligger man på kaloriunderskott går man ner, medan överskott får en att gå upp. Vad du däremot har som påverkar din kroposvikt är vissa matvanor som man går tAnonym (TS) skrev 2025-03-13 22:33:20 följande:Precis som jag skrev så handlar inte detta om personer som äter 3 kg godis utan då har man förmodligen något annat problem t ex hetsätning. Utan om personer som lever sunt, motionerar lagom och äter vad de är sugna på. Anna 35 år och 165 cm lång kan ha en normalvikt på 55 kg medan Karin 35 år och 165 cm lång kan ha en normalvikt på 65 kg även om de har samma livsstil och kostvanor. Det handlar om att kroppen i sig vill vara inom ett viktspann. För någon är det 50kg och för en annan 60kg även om man är tvillingar eller helt okända för varandra. Men för mig t ex skulle inte vikten förändras om jag levde på mackor och godis i en vecka och nästa vecka åt vanlig husmanskost och veckan därpå knappt åt något pga sjukdom. Däremot om jag varje dag levde på chips och godis så skulle min vikt öka, men det är ju inte ett sunt leverene heller, vilket jag pratar om i denna tråden.
Så, jag säger det igen. En person som äter sunt, äter det den är sugen på, motionerar i lagom mängd kommer ha en vikt som kroppen håller sig på oavsett om kosten varierar från vecka till vecka och oavsett om den vikten är 60 kg på 165 cm eller 70 kg på 165 cm.
Det slutsatsen är är att olika människor har olika viktspann. Det finns ingen standardvikt för alla utan kroppen strävar mot att hålla sitt viktspann om man inte medvetet gör något för att förändra det t ex bantar, tränar, äter enligt kostschema osv.
Tillbaka i. -
Du måste justera för åldern också, man förbränner mindre ju äldre man blir (allt annat lika antas).
-
Alla människor kan bli underviktiga och överviktiga. Det handlar om hur man lever. Att människor har lite olika grundläggande ämnesomsättning förändrar inte det.Anonym (TS) skrev 2025-03-13 22:33:20 följande:Precis som jag skrev så handlar inte detta om personer som äter 3 kg godis utan då har man förmodligen något annat problem t ex hetsätning. Utan om personer som lever sunt, motionerar lagom och äter vad de är sugna på. Anna 35 år och 165 cm lång kan ha en normalvikt på 55 kg medan Karin 35 år och 165 cm lång kan ha en normalvikt på 65 kg även om de har samma livsstil och kostvanor. Det handlar om att kroppen i sig vill vara inom ett viktspann. För någon är det 50kg och för en annan 60kg även om man är tvillingar eller helt okända för varandra. Men för mig t ex skulle inte vikten förändras om jag levde på mackor och godis i en vecka och nästa vecka åt vanlig husmanskost och veckan därpå knappt åt något pga sjukdom. Däremot om jag varje dag levde på chips och godis så skulle min vikt öka, men det är ju inte ett sunt leverene heller, vilket jag pratar om i denna tråden.
Det slutsatsen är är att olika människor har olika viktspann. Det finns ingen standardvikt för alla utan kroppen strävar mot att hålla sitt viktspann om man inte medvetet gör något för att förändra det t ex bantar, tränar, äter enligt kostschema osv.
Förändra sättet att leva och man förändrar sin vikt. Det är inte komplicerat än så. -
Anonym (Drive) skrev 2025-03-14 08:09:15 följande:Alla människor kan bli underviktiga och överviktiga. Det handlar om hur man lever. Att människor har lite olika grundläggande ämnesomsättning förändrar inte det.
Förändra sättet att leva och man förändrar sin vikt. Det är inte komplicerat än så.Fast det är inte det som TS fråga handlar om. Viktspann, där kroppen strävar efter att vara, pratade man om i vården redan när jag var ätstörd för 20 är sen. Målet med tilfrisknande, var att kroppen skulle hamna i sitt viktspann.
För att exemplifiera. Om jag vill väga 50 kilo, måste jag konstant tänka på vad jag äter. Jag måste äta väldigt lite för att behålla den vikten. Nu väger jag 56 kilo. Jag äter absolut sunt, men jag unnar mig alkohol, hämtmat och sötsaker ibland, utan att det händer så mycket med min vikt. Jag äter mig alltid mätt. Här, plus minus något/några kilo, ligger mitt viktspann. Skulle jag överäta skulle jag gå upp och skulle jag underäta skulle jag gå ner.
Det TS undrar är om man kan ändra sitt viktspann. Inte vikten, utan viktspannet. Där, där man kan äta utan att fundera så mycket och fortsatt behålla vikten.