• Luckydice1

Vad säger skollagen?

Är det ok att en elevs frånvaro kan påverka en annan elevs närvarorätt? 

Detta gäller förskola. I våran kommun bestämde dom i vintras att om ett barn är t.ex sjuk, så får det friska syskonet inte närvara på förskolan mer än max 5 timmar. 

Jag kan förstå ur deras perspektiv, dom har en pressad budget och vill få ner vikariekostnader.

Men jag blir ändå konfunderad, om man verkligen har rätt att göra den tolkningen enligt skollagen. Någon som har koll? 

• Svar på tråden Vad säger skollagen?
  • Anonym (Malin)

Jag tänker att om en förälder är hemma så finns det inget omsorgsbehov för det andra barnet, så då är det väl i det regelverket man får kolla. 

• Anonym (Annan Mamma)

Tänker att föräldrar inte kan/bör ha dubbelt stöd ekonomiskt.
    Du får vab och betalar mindre än 1800kr för ett barn på förskolan.
    Platsen kostar kommunen väldigt mycket så jag tycker det borde räcka med färre timmar.

• Anonym (Vic)

Hur fungerar det om man inte vabbar då? Många lyckas ju arbeta trots att ett barn är hemma. Menar förskolan ändå att syskon ska vara hemma?

• Anonym (Placering)

skollagen gäller men placeringsgrunden styr timmarna 

Vårdnadshavares sysselsättning styr vilken placeringsgrund barnet har. Placeringsgrunden avgör hur många timmar/vecka ditt barn har möjlighet att vara på förskolan eller i den pedagogiska omsorgen. Vårdnadshavare debiteras utifrån den placeringsgrund som finns registrerad hos Utbildningsförvaltningen.

Du måste anmäla ändrad placeringsgrund när får en annan sysselsättning. Det kan till exempel vara att du blir arbetssökande eller föräldraledig, eller att du börjar arbeta/studera igen efter att du har varit arbetssökande eller föräldraledig.

From 20 augusti det år ert barn fyller 3 år, har du även möjlighet att ändra barnets placeringsgrund till allmän förskola.

De olika placeringsgrunderna:

Arbete eller studier med vistelsetid mer än 15 timmar/vecka. Placering under hela året.

Föräldraledig, arbetssökande, arbete eller studier med vistelsetid upp till 15 timmar/vecka. Placering under hela året.

Allmän förskola: 3-5 år, 15 timmar/vecka (barn räknas som 3 år från den 20 augusti det år barnet fyller 3 år). Allmän förskola erbjuds 20 augusti-10 juni med uppehåll för jullov den 20 december-9 januari.

så i det stora hela - ja, dom
    får begränsa tiden för barnet om du är hemma och vabbar då du int jobbar.

vabbar jag vår 3åring så vill vår 5åring gå till fsk ändå, men då brukar hon gå 09-15, inte mina vanliga arbetstimmar.
    3åringen är oftast hemma, har hänt nån gång att han har uttryckt att han vill gå, men är även sällan hemma med äldsta, mest den lille som är sjuk i tid och otid 
  • Ebo88
    Anonym (Vic) skrev 2025-03-13 21:21:42 följande:

Hur fungerar det om man inte vabbar då? Många lyckas ju arbeta trots att ett barn är hemma. Menar förskolan ändå att syskon ska vara hemma?

Om du arbetar hemifrån och vabbar så ansöker du inte om ersättning från f.kassan, utan då kan du ju ändå ha din vanliga arbetstid hemifrån trotts vab. Min sambo har möjlighet att jobba hemifrån vid vab så då brukar jag lämna det friska barnet och sen brukar han hämta efter mellanmål, om inte barnet som är hemma är jätte jättesjuk. 
  • Aliona
    Anonym (Annan Mamma) skrev 2025-03-13 21:17:35 följande:

Tänker att föräldrar inte kan/bör ha dubbelt stöd ekonomiskt.
    Du får vab och betalar mindre än 1800kr för ett barn på förskolan.
    Platsen kostar kommunen väldigt mycket så jag tycker det borde räcka med färre timmar.

Platsen kostar lika mycket, oavsett om barnet är där eller hemma under vab för syskon. 
  • Anonym (Vic)
    Ebo88 skrev 2025-03-13 21:34:45 följande:
    Om du arbetar hemifrån och vabbar så ansöker du inte om ersättning från f.kassan, utan då kan du ju ändå ha din vanliga arbetstid hemifrån trotts vab. Min sambo har möjlighet att jobba hemifrån vid vab så då brukar jag lämna det friska barnet och sen brukar han hämta efter mellanmål, om inte barnet som är hemma är jätte jättesjuk. 
    Det vet jag så klart. Men hur resonerar TS förskola kring detta? Kräver de i praktiken att en förälder vabbar? 
  • Ebo88
    Anonym (Vic) skrev 2025-03-13 21:36:03 följande:
    Det vet jag så klart. Men hur resonerar TS förskola kring detta? Kräver de i praktiken att en förälder vabbar? 
    vet inte men jag tror inte det.
    jag skulle tro att om du söker ersättning och är endast hemma och vabbar så är det nog 5h grejen som gäller.

är du hemma och arbetar och tar hand om ditt barn under tiden du har arbetstid så behöver man nog inte tänka på 5h grejen .

kan ju så klart ha fel men jag skulle tro att det är så.
  • Aliona
    Anonym (Vic) skrev 2025-03-13 21:36:03 följande:
    Det kan de absolut inte kräva. Jobbar man så jobbar man, och då har man rätt att ha barnomsorg. De kan inte kräva att man vabbar om ens arbetsgivare är ok med det upplägget. 
  • Luckydice1
    Ebo88 skrev 2025-03-13 21:52:55 följande:
    vet inte men jag tror inte det.
    jag skulle tro att om du söker ersättning och är endast hemma och vabbar så är det nog 5h grejen som gäller.

är du hemma och arbetar och tar hand om ditt barn under tiden du har arbetstid så behöver man nog inte tänka på 5h grejen .

kan ju så klart ha fel men jag skulle tro att det är så.

Du har rätt, när man ?vobbar? så får syskonen gå på förskolan sin ordinarie tid. Och jag jobbar ju framför dator så det här beslutet påverkar inte mig personligen då eftersom jag har den orättvisa fördelen att kunna jobba hemifrån. 

Men i skollagen under paragraf 6 så står det ju inte om att tillfällig föräldrapenning skulle vara en restriktion för antal timmar. men, kanske inte är där man tolkar det eller så finns det någon praxisdom som förklarar det - jag är inte så kunnig inom området. 

Tänker att om det var möjligt borde väl alla kommuner ha beslutat om det? För även kommuner med god ekonomi har väl pressad budget för barnomsorg. Och jag har aldrig hört om detta tidigare?en rektor som är bekant  till mig som jobbar på en större kommun sa att hon inte trodde våran kommun hade rätt att göra såhär

Svar på tråden Vad säger skollagen?