• Anonym (Anhörig)

Ev behandling efter blodförlust vid förlossning

En anhörig till mig har just gått barn. Hon förlorade 1 liter blod, vilket anses "normalt". Hennes blodvärde Hb 99 anses "inte så farligt" fast normalvärde är 117-150, så hon "kan ta järntabletter när hon kommer hem om hon känner sig extra trött eller matt"

Jag anser att detta är ren diskriminering då man vid en icke-förlossningsrelaterad operation säkert hade sett annorlunda på samma siffror. 

Vilken provtagning, uppföljning och behandling har ni som blött mycket fått?

• Svar på tråden Ev behandling efter blodförlust vid förlossning
  • Anonym (Anhörig)

fått barn, inte gått barn, ska det såklart stå

• Lynx123

Jag hade liknande värde men inte vid förlossning. Fick samma råd plus att äta järnrik mat i några veckor och efter två var allt normalt igen. Det tar minst två veckor för järnet att börja återvända.

• Anonym (blod)
    Anonym (Anhörig) skrev 2025-03-13 13:05:45 följande:

En anhörig till mig har just gått barn. Hon förlorade 1 liter blod, vilket anses "normalt". Hennes blodvärde Hb 99 anses "inte så farligt" fast normalvärde är 117-150, så hon "kan ta järntabletter när hon kommer hem om hon känner sig extra trött eller matt"

Jag anser att detta är ren diskriminering då man vid en icke-förlossningsrelaterad operation säkert hade sett annorlunda på samma siffror. 

Nä, Hb 99 är inte farligt lågt och behöver inte behandlas mer än med järntabletter. Blodtransfusion är inte heller riskfritt, det vill man undvika om man inte måste.
  • Anonym (Greta)

Trams. Säkert hade sett? Du är ignorant.
  • mammatill6

De värdena är inget du behandlar med annat än järn tabletter efter en förlossning eller annat ingrepp. Kroppen fixar till det själv. Hur menar du att det är diskriminering 
  • Aliona

När man är gravid ökar blodvolymen med mellan 30 och 50%, eller ca två liter. Man kan därför förlora ganska mycket blod under en förlossning utan att det blir farligt. Så är ju inte fallet i andra operationer eller olyckor. 

• Anonym (99 är ok)

Jag förlorade 1 liter blod vid förlossningen och då hade jag ett HB runt 70-80. Fick samma råd att ta järn. Fick inget blod och jag krashade hemma av utmattning och fick åka in. Fick då blod tills mitt HB låg på runt 90 vilket de ansåg vara ok och vid 90 mådde jag mycket bättre och var mycket piggare än vid 70-80 HB. 

• Anonym (Mammatill3)

Fött tre barn och vid första förlossningen förlorade jag 1,5 liter blod, mitt hb låg på 99 efter och inte fick jag några speciella råd, dom nämde inte ens järntabletter 

Svar på tråden Ev behandling efter blodförlust vid förlossning