• AnnaLarssonNilsson

5 mån mormor barnvakt ledsen bebis

Bebisens mormor som älskar bebisen och som varit barnvakt några ggr sedan födseln som gått så otroligt bra och träffar bebisen en stund nästan varje vecka för att hålla relationen ?levande?. Nu plötsligt börjar bebisen gråta när han ser mormor och verkar orolig. Är det så att han kan förknippa mormor med att föräldrarna ska försvinna en stund? Känns i så fall hemskt att utsätta mormorn för det som älskar honom och verkligen bara borde få det positiva med barnbarnet 😌 Hur mycket förstår eller tror en 5-månaders gällandes detta? 

• Svar på tråden 5 mån mormor barnvakt ledsen bebis
  • Anonym (Sanna)

Som du skriver så förknippar bebisen mormor med att ni föräldrar förvinner. Detta kan ni bryta genom att låta mormor umgås med er allihop, så att bebisen också lär sig att mormor är på plats utan att mamma och pappa försvinner. 

Min yngsta hade detta problem med sin pappa ... alltså min make. Det var hemskt att inte ens kunna lämna över honom ett par minuter för att kunna gå och duscha. Han skrek rakt ut när pappa tog över. Aldrig haft det problemet med de äldre barnen. Det la sig efter ett tag men var ett par riktigt tuffa månader. Nu är han tidernas största pappagris och föredrar pappa framför mig alla dar i veckan. 

• AnnaLarssonNilsson

Tack för engagemeng och svar. Till saken hör ju att mormorn kommer nästan varje vecka i ca två timmar utan att vara barnvakt och inte är ?på? bebisen alls mycket utan kan skoja o gulla medans han tex sitter hos sin mamma men har kontakt och svarar bebisen när han tittar på henne och ler osv. Hon är så bra på att inte ta över och som jag tycker gör alla rätt för att skapa förtroende.

• Anonym (E)

Mina svärföräldrar har varit barnvakt en hel del till yngsta, blev också väldigt ledsen under en tid, vi umgicks även hela familjen med farmor och farfar minst en gång i veckan. Men jag var i fortsatt behov av barnvakt så det fanns liksom inget annat att göra men de sa att hon brukade vara ledsen en stund men det gick snabbt över, det blev lättare och lättare och de sista gångerna så slutade hon gråta efter att han kört ca 50 meter till den första stoppskylten ut ur kvarteret. Det varade kanske runt 4-5 månader eller så och nu står hon påklädd i hallen och tittar ut genom fönstret hur glad som helst och sliter upp dörren  så fort bilen kommer och ska hämta henne, hon är 2,5

• Anonym (A)
    AnnaLarssonNilsson skrev 2025-03-12 11:42:54 följande:

Tack för engagemeng och svar. Till saken hör ju att mormorn kommer nästan varje vecka i ca två timmar utan att vara barnvakt och inte är ?på? bebisen alls mycket utan kan skoja o gulla medans han tex sitter hos sin mamma men har kontakt och svarar bebisen när han tittar på henne och ler osv. Hon är så bra på att inte ta över och som jag tycker gör alla rätt för att skapa förtroende.

Så du är inte bebisens mamma?
Svar på tråden 5 mån mormor barnvakt ledsen bebis