Är det obekvämt för arbetsgivare att skicka arbetsgivarintyg?
Det kanske är en lustig fråga, men precis som rubriken antyder undrar jag om det på något sätt är problematiskt eller obekvämt för en arbetsgivare att utfärda ett arbetsgivarintyg när en anställd begär det.
Kort sammanfattat: Jag blev provanställd i början av 2024, men fick tyvärr ingen förlängning och arbetade därför hela provanställningsperioden på sex månader. Efteråt sökte jag jobb intensivt och hamnade hos två olika rekryteringsbolag med identiska arbetsuppgifter. Trots att jag var anställd hos båda var det inte tillräckligt för att försörja mig.
Till slut bestämde jag mig för att skriva in mig på Arbetsförmedlingen ? något jag kanske borde ha gjort tidigare. Jag hade hoppats att jag skulle hitta ett jobb snabbt, men det blev inte så.
För att få ersättning från A-kassan skickade jag in arbetsgivarintyg för min provanställning. Det var också logiskt att begära intyg från de två rekryteringsbolagen, eftersom jag hade arbetat där.
När jag kontaktade det första bolaget svarade de att min begäran skulle vidarebefordras till rätt avdelning ? men sedan blev det tyst. Det andra bolaget har inte svarat alls. Båda har tidigare haft god kommunikation och svarat på samtal, sms och mejl, men nu när jag ber om ett arbetsgivarintyg verkar de ovilliga att skicka det.
Är det på något sätt problematiskt för en arbetsgivare att utfärda ett sådant intyg? Kan en anställd använda det på ett sätt som skadar företaget?
Det handlar inte om något skumt ? all lön har betalats ut vitt och allt har gått rätt till. Jag har varit nöjd med arbetsgivarna, så jag ser inget skäl till varför de skulle tveka att utfärda intyg.
Ni som är chefer ? känns det obehagligt om en anställd begär ett arbetsgivarintyg utan att ange varför?
Borde jag kanske tydligt förklara att det handlar om A-kassan? Kan det ses negativt om jag säger att jag behöver intyget för att få ersättning? Hur tror ni att arbetsgivarna skulle reagera om jag nämner att jag behöver det för att kunna försörja mig via A-kassan?
Jag vill inte verka besvärlig eller få en dålig relation till mina uppdragsgivare, och därför är jag osäker på om jag ska insistera mer på att få intygen.