• Anonym (Arbetsgivarintyg?)

Är det obekvämt för arbetsgivare att skicka arbetsgivarintyg?

Det kanske är en lustig fråga, men precis som rubriken antyder undrar jag om det på något sätt är problematiskt eller obekvämt för en arbetsgivare att utfärda ett arbetsgivarintyg när en anställd begär det.

Kort sammanfattat: Jag blev provanställd i början av 2024, men fick tyvärr ingen förlängning och arbetade därför hela provanställningsperioden på sex månader. Efteråt sökte jag jobb intensivt och hamnade hos två olika rekryteringsbolag med identiska arbetsuppgifter. Trots att jag var anställd hos båda var det inte tillräckligt för att försörja mig.

Till slut bestämde jag mig för att skriva in mig på Arbetsförmedlingen ? något jag kanske borde ha gjort tidigare. Jag hade hoppats att jag skulle hitta ett jobb snabbt, men det blev inte så.

För att få ersättning från A-kassan skickade jag in arbetsgivarintyg för min provanställning. Det var också logiskt att begära intyg från de två rekryteringsbolagen, eftersom jag hade arbetat där.

När jag kontaktade det första bolaget svarade de att min begäran skulle vidarebefordras till rätt avdelning ? men sedan blev det tyst. Det andra bolaget har inte svarat alls. Båda har tidigare haft god kommunikation och svarat på samtal, sms och mejl, men nu när jag ber om ett arbetsgivarintyg verkar de ovilliga att skicka det.

Är det på något sätt problematiskt för en arbetsgivare att utfärda ett sådant intyg? Kan en anställd använda det på ett sätt som skadar företaget?

Det handlar inte om något skumt ? all lön har betalats ut vitt och allt har gått rätt till. Jag har varit nöjd med arbetsgivarna, så jag ser inget skäl till varför de skulle tveka att utfärda intyg.

Ni som är chefer ? känns det obehagligt om en anställd begär ett arbetsgivarintyg utan att ange varför?

Borde jag kanske tydligt förklara att det handlar om A-kassan? Kan det ses negativt om jag säger att jag behöver intyget för att få ersättning? Hur tror ni att arbetsgivarna skulle reagera om jag nämner att jag behöver det för att kunna försörja mig via A-kassan?

Jag vill inte verka besvärlig eller få en dålig relation till mina uppdragsgivare, och därför är jag osäker på om jag ska insistera mer på att få intygen.

• Svar på tråden Är det obekvämt för arbetsgivare att skicka arbetsgivarintyg?
  • NinniQX

Nej, det är inte jobbigt att fixa ett arbetsgivarintyg. Har företaget ett lönesystem så fixar systemet ut ett enkelt med några knapptryckningar. 

• Anonym (Koffe)

Påminn på ett trevligt sätt. Det kan vara så enkelt att det hamnat för långt bak i mejlkorgen. 

• Anonym (Ellen)
    NinniQX skrev 2025-03-12 07:06:42 följande:

Nej, det är inte jobbigt att fixa ett arbetsgivarintyg. Har företaget ett lönesystem så fixar systemet ut ett enkelt med några knapptryckningar. 

Exakt, vid så pass enkla anställningar som jag uppfattar att detta är, så är det gjort på mindre än minut.
    Däremot om det visar sig att personen som begär intyget har haft x antal olika anställningar genom åren med olika sysselsättningsgrad och anställningsformer så kan det ta en stund. Men det är inte jätteofta som det är så krångligt och en HR-eller löneenhet ska ju ha planerat viss tid att ställa ut arbetsgivarintyg (och andra intyg för den delen) eftersom det ingår. 
  • Elis73

Ett företag SKA utfärda intyget vara sig de vill eller inte. Så stå på dig!! Din försörjning hänger på intyget och din förra arbetsgivare ska prioritera detta högst.

Men håller inte med föregående inlägg. Arbetsgivarintyg är ett helvete att fylla i för alla företag som inte har lönesystem de-lux . Handlar absolut inte om någon enkel knapptryckning för många av oss.

Lönesystemet måste ha anpassning som är just för detta intyg för att uppgifterna ska bli rätt. Instruktionerna är krångliga, ologiska och detaljerade. (Gäller givetvis framför allt om den anställde har många avvikelser på lönen, som sjuk, VAB, tjänstledig, semester, övertid, restidsersättning, permittering, etc.)

Har många gånger föreslagit till A-kassan att jag kan skicka de 12 senaste lönebeskeden så kan de räkna själva - men det vill de inte  

Får helt ärligt ont i huvudet bara någon nämner skiten...

Elis73 skrev 2025-03-12 07:25:30 följande:

Ett företag SKA utfärda intyget vara sig de vill eller inte. Så stå på dig!! Din försörjning hänger på intyget och din förra arbetsgivare ska prioritera detta högst.

Men håller inte med föregående inlägg. Arbetsgivarintyg är ett helvete att fylla i för alla företag som inte har lönesystem de-lux . Handlar absolut inte om någon enkel knapptryckning för många av oss.

Lönesystemet måste ha anpassning som är just för detta intyg för att uppgifterna ska bli rätt. Instruktionerna är krångliga, ologiska och detaljerade. (Gäller givetvis framför allt om den anställde har många avvikelser på lönen, som sjuk, VAB, tjänstledig, semester, övertid, restidsersättning, permittering, etc.)

Har många gånger föreslagit till A-kassan att jag kan skicka de 12 senaste lönebeskeden så kan de räkna själva - men det vill de inte  

Jag fick min arbetsgivarintyg från den perioden jag jobbade som provanställd i 6 månader, utan problem. Det gick snabbt. Dessa har alltid varit proffsiga, med bra avtal och allt. Det blev bara synd att jag inte fick förlängd.

Det är dessa två olika bolag, där jag får uppdrag från. Det är inte mina f.d arbetsgivare, utan nuvarande arbetsgivare/uppdragsgivare.

Skall skicka återigen ett sms igen. De har alltid varit snabba med svar när det kommit till andra saker, men när jag begärt om detta, så verkar det ha blivit helt tyst.

Därav blev jag fundersam om varför det kunde bli så. Om det var på något vis ''farligt'', fast har svårt att tänka mig det.

Skall skicka ett sms återigen till båda bolagen. Båda bolagen har inga kopplingar till varandra, men beteendet var sig lik. Därför blev jag fundersam.
  • Anonym (Ellen)
    Elis73 skrev 2025-03-12 07:25:30 följande:

Vad har ni för system?
    Skulle ställa krav på leverantören i så fall att lösa detta. I Heroma är det en dröm Finns även API att skicka in direkt till arbetsgivarintyg.nu 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Arbetsgivarintyg?) skrev 2025-03-12 07:32:21 följande:
    Jag fick min arbetsgivarintyg från den perioden jag jobbade som provanställd i 6 månader, utan problem. Det gick snabbt. Dessa har alltid varit proffsiga, med bra avtal och allt. Det blev bara synd att jag inte fick förlängd.

Det är dessa två olika bolag, där jag får uppdrag från. Det är inte mina f.d arbetsgivare, utan nuvarande arbetsgivare/uppdragsgivare.

Skall skicka återigen ett sms igen. De har alltid varit snabba med svar när det kommit till andra saker, men när jag begärt om detta, så verkar det ha blivit helt tyst.

Därav blev jag fundersam om varför det kunde bli så. Om det var på något vis ''farligt'', fast har svårt att tänka mig det.

Skall skicka ett sms återigen till båda bolagen. Båda bolagen har inga kopplingar till varandra, men beteendet var sig lik. Därför blev jag fundersam.
    Det är ju dina uppgifter specifikt för dig så varför skulle det vara farligt. Du har nog bara råkat hamna hos en lat person eller någon som prokrastinerar och lade ditt ärende längst ner. Men stå på dig, ring HR-chefen eller lönechefen om den du haft dialog med inte svarar. Du har rätt att få ut ditt arbetsgivarintyg, det regleras i Lag om arbetslöshetsförsäkring.
  • Anonym (HR horror)

En god regel är att alltid fixa intyg direkt i samband med att man slutar på företaget. Efter att du gått utanför dörren existerar du inte längre, och då kan det bli svårt att få fram det även om det finns reglerat i lag.

Ibland blockas den anställde i systemet bara några dagar efter avslut och det blir ett helvete att få ut papper sen.

Men detta är också en sak som skiljer bra företag från oseriösa, så det kan ju vara att du haft otur där också.

• Anonym (Grabb)

Som ovan, ta det för vana (för framtiden) att be om ett "intyg" direkt vid avslutad anställning. Kommer du tillbaka och frågar efter ett intyg efter 6mån så blir du nog tyvärr inte "prioriterad".

Två. Se till att ta kontakt med rätt person. Chefen är inte alltid "rätt" person. Ta kontakt med den person som hanterat löner, eller HR om det finns en sådan person/avdelning.

Tre. Se till att den person du pratar med förstår att det handlar om ett arbetsgivarintyg. Inte att arbetsintyg. Det är helt skilda saker (!). Ett arbetsgivarintyg är bara krass data, som handlar om din arbetade tid mellan x datum och y datum, dina timmar, din ev frånvaro, din lön, eventuella andra löneförmåner. Som används för att söka a-kassa.

Ett arbetsintyg är fri text, handlar kanske mer om hur du som person fungerat i din tjänst etc. Det är inte alla arbetsgivare som direkt spottar ut sig sådana, och ibland kan chefen dra sig för att skriva ett (för de vet inte hur, vilka termer, hur långt, hur kort).

Alla "chefer" fattar inte detta...

Så, kort, ta kontakt med rätt person på hos din tidigare arbetsgivare... det kan ramla mellan stolarna...

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Grabb) skrev 2025-03-12 08:46:56 följande:

Som ovan, ta det för vana (för framtiden) att be om ett "intyg" direkt vid avslutad anställning. Kommer du tillbaka och frågar efter ett intyg efter 6mån så blir du nog tyvärr inte "prioriterad".

Två. Se till att ta kontakt med rätt person. Chefen är inte alltid "rätt" person. Ta kontakt med den person som hanterat löner, eller HR om det finns en sådan person/avdelning.

Tre. Se till att den person du pratar med förstår att det handlar om ett arbetsgivarintyg. Inte att arbetsintyg. Det är helt skilda saker (!). Ett arbetsgivarintyg är bara krass data, som handlar om din arbetade tid mellan x datum och y datum, dina timmar, din ev frånvaro, din lön, eventuella andra löneförmåner. Som används för att söka a-kassa.

Ett arbetsintyg är fri text, handlar kanske mer om hur du som person fungerat i din tjänst etc. Det är inte alla arbetsgivare som direkt spottar ut sig sådana, och ibland kan chefen dra sig för att skriva ett (för de vet inte hur, vilka termer, hur långt, hur kort).

Alla "chefer" fattar inte detta...

Så, kort, ta kontakt med rätt person på hos din tidigare arbetsgivare... det kan ramla mellan stolarna...

Det kan dessutom kallas ännu fler saker, för att komplicera det hela.
    Där jag jobbade senast med dessa frågor satte vi upp en e-tjänst som utöver en lista med kryssrutor ställde frågan vad vederbörande skulle ha intyget till. Det sparade MYCKET tid.
    Banker kallar till exempel sina intyg som de vill ha in för Arbetsgivarintyg. De vill ha uppgift om anställning och inkomst. Tar man då medarbetaren på orden och skickar ett regelrätt Arbetsgivarintyg skapar man frustration och slösar allas tid.

Så här såg vår struktur ut:
    Arbetsgivarintyg - till a-kassa
    Tjänstgöringsbetyg - något som chefen ansvarade för att ge ut till medarbetarna.
    Tjänstgöringsintyg - till tex utbildningar, visar anställningar, from-tom,
    anställningsformer och omfattning över tid. Går även att komplettera med arbetade timmar som kan vara relevant för vissa utbildningar. 
    Intyg om anställning och inkomst - till banker tex. Specade "härmed intygas att NN är anställd tillsvidare som YY sedan 2021-xx-xx. Överenskommen månadslön x kr".
  • Anonym (M)

Självklart ska du få ett arbetsgivarintyg. Och vid normala förfrågningar så har jag som chef aldrig blivit irriterad.

Det som kan vara väldigt irriterande är när anställda kräver att få det i princip omedelbart. Arbetsgivaren är inte skyldig att utfärda det samma dag eller nästa dag för den delen heller utan det ska ske inom "skälig tid". Är vi väldigt upptagna med annat så kan vi inte släppa allt bara för att en anställd fått för sig att de måste ha det just idag. 

• Anonym (Ellen)
    Anonym (M) skrev 2025-03-12 09:25:05 följande:

Självklart ska du få ett arbetsgivarintyg. Och vid normala förfrågningar så har jag som chef aldrig blivit irriterad.

Det som kan vara väldigt irriterande är när anställda kräver att få det i princip omedelbart. Arbetsgivaren är inte skyldig att utfärda det samma dag eller nästa dag för den delen heller utan det ska ske inom "skälig tid". Är vi väldigt upptagna med annat så kan vi inte släppa allt bara för att en anställd fått för sig att de måste ha det just idag. 

Jag håller med, arbetstagare eller tidigare medarbetare kan också behöva ha lite framförhållning ibland.
    Anonym (HR horror) skrev 2025-03-12 08:02:55 följande:

En god regel är att alltid fixa intyg direkt i samband med att man slutar på företaget. Efter att du gått utanför dörren existerar du inte längre, och då kan det bli svårt att få fram det även om det finns reglerat i lag.

Ibland blockas den anställde i systemet bara några dagar efter avslut och det blir ett helvete att få ut papper sen.

Men detta är också en sak som skiljer bra företag från oseriösa, så det kan ju vara att du haft otur där också.

Jag har fått arbetsgivarintyg från min f.d arbetsplats.

Jag har sedan dess blivit anställd hos två rektyreringsbolag.

Så det är inga två jobb jag har slutat på.

Den ena bolaget skickade faktiskt arbetsgivarintyg denna morgon. Kändes lite som om arbetsgivaren har varit inne i tråden och kollat, haha.

Men det ena bolaget har ännu inte skickat. Jag har inte slutat varken på det ena eller den andra.
  • Anonym (HR-chef)

Du har enligt lag rätt till intyget. 

Det är inga konstigheter alls, inte heller är det svårt. Jag fixar oftast såna intyg på 2-5 minuter om det inte är något särskilt. 

• Anonym (e)

Känner igen detta ts! 

Har haft seriösa problem med att få ut arbetsgivarintyg från framför allt Bemanningsföretag eller "privata" på annat sätt fast det har varit rent arbete. 

Detta har skapat problem flera gånger med A kassan fast allt är i sin ordning och korrekt, bara att jag inte har fått ut det så man drar p sig skulder och får tjafsa i ett halvår (om man ens kommer fram till dom).

Vad gällande arbetsgivarintyg från bemanningsföretag så är det ju en hel del fiffel om varför man har slutat samt att de inte får anställa någon på nytt för exakt samma tjänst utan en skälig orsak. (Det är vad jag har fått veta genom åren iallafall tidigare.) Tror att detta även kan vara en av anledningarna! 

Det har varit seriösa problem där A kassan skriker på en om att de måste ha arbetsgivarintyg, som jag inte har fått från företagen. Hade precis som du, 2 olika bemanningsföretag för exakt samma tjänst på en arbetsplats och jag hoppade från den första till den andra.

Det i sin tur skapar problem med hyresvärd då jag inte hade några pengar att betala hyran med och man mår fruktansvärt dåligt över pressen samt lånen man var tvungen att ta från någon man kände för att täcka upp för hyran!

A kassan gapar om att företaget är skyldiga att ge arbetsgivarintyg, men de antingen svarar inte eller skickar det aldrig. Och A kassan (iallafall min) vill heller inte ringa till arbetsgivarna och när de gjord det så ringde de 1 gång, säkert 1 signal för att slippa ta tag i ärendet! 

Därigenom så ska även Ak assan straffa en då man inte har kunnat ge dom arbetsgivarintyget och då ska de döma en utifrån det genom att dra dagar från ersättningen. JO SERIÖST ! De drog ca 50 dagar för mig innan jag skulle få någon a kassa överhuvudtaget! 

Till slut löste det sig 3 månader senare! Men då hade man redan lån och därmed en skuld och då räckte inte ekonomin till i vilket fall som helst vilket det hade gjort om allt hade gått rätt till från början! 

Svar på tråden Är det obekvämt för arbetsgivare att skicka arbetsgivarintyg?