• Anonym (TS)

Är folk generellt sätt inte så PK

Tidigare har jag bott i ett bostadsområde där det bott många genusvetare, sociologer och kulturarbetare. 

Alla har haft samma syn på världen och i skolorna där är det naturligt att ha pronomen runda och att alla barn ska erbjudas alla färger. Killarna har rosa skor och tofsar, inte alla såklart, men det är inget konstigt. 

Sedan har jag provat andra delar av landet. Jag har själv studerat genusvetenskap och även om jag har en annan utbildning i grunden så har jag och mina vänner läst minst 30 hp genus oavsett om man är jurist, ekonom eller lärare. 

Jag märker att jag utanför vår krets och bubbla så pratar man inte som vi, jag trodde vårt sätt att se på världen va typ norm. Förutom bland Kristdemokrater och Sverigedemokrater.

Var jag än hamnat tidigare så har mina åsikter inte varit konstiga, men i dom mindre städerna i Sverige så blir jag utstirrad. Har inte märkt av detta i Malmö, Sthlm eller Göteborg.

Är inte världen såhär pk? 

• Svar på tråden Är folk generellt sätt inte så PK
  • Anonym (W)

Nej, det är den inte. Välkommen till verkligheten.

• Anonym (Tjillevippen)

Livet på landet går alltid i ett annat tempo, på gott och på ont. Cyklerna är långsammare där, vissa vågor når aldrig dit. En del tycker det är skönt.

Samtidigt räknar jag inte med att Hugo, 63, på Muppemyra gård bryr sig jättemycket om att bojkotta USA för att stötta Kanada och Ukraina eller göra nåt för att avsätta Trump heller, och det är ganska skitkass just nu.

• Anonym (hh)

Nej och det vet du om du läst genusvetenskap...

• Tecum
    Anonym (Tjillevippen) skrev 2025-03-11 20:00:39 följande:

Livet på landet går alltid i ett annat tempo, på gott och på ont. Cyklerna är långsammare där, vissa vågor når aldrig dit. En del tycker det är skönt.

Samtidigt räknar jag inte med att Hugo, 63, på Muppemyra gård bryr sig jättemycket om att bojkotta USA för att stötta Kanada och Ukraina eller göra nåt för att avsätta Trump heller, och det är ganska skitkass just nu.

Då räknar du fel, som den nedlåtande 08 du är. Hugo 63 stöttar Ukraina och Kanada, är beredd att ställa upp och försvara landet och skulle skjuta Trump på fläcken om han bara kom undan med det.
    Men han tror att genusvetenskap handlar om språkforskning, att tjejer bär rosa, att  inkludering handlar om att ALLA ska vara med, inte bara bögar, transvestiter och invandrare, att kvinnor är lika mycket värda som män och att man inte ska tafsa på kulturella verk utan respektera konstnären.
  • Anonym (TS)
    Anonym (hh) skrev 2025-03-11 20:08:30 följande:

Det står inte i några böcker att på glesbygden är folk riktiga rövhattar och säger n-ordetboll på fiket? Att enstaka individer fortfarande gör detta förstår jag. Men där det är norm, nej det har jag varken läst eller trott. Känns inte som att du har särskilt bra koll på kurslitteraturen? 
  • Anonym (hh)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-11 20:27:09 följande:
    Det står inte i några böcker att på glesbygden är folk riktiga rövhattar och säger n-ordetboll på fiket? Att enstaka individer fortfarande gör detta förstår jag. Men där det är norm, nej det har jag varken läst eller trott. Känns inte som att du har särskilt bra koll på kurslitteraturen? 
    Fast du vistas samtidigt i världen med allt som finns online, tv etc. Att det inte skulle diskuterats hur verkligheten ser ut verkar väldigt märkligt för hur ska man då ha riktiga samtal under kursen? Vilket verkligen var en stor del av mina 30 hp i ämnet.
  • Tukt

I ditt, TS, resonemang så använder du "PK" som om det vore något positivt. (vilket det såklart borde vara) Men bland folk i gemen så används det mer för att beskriva någon, något som använder åsikter och värderingar som ett sätt att höjer sig över andra moraliskt. Därför blir också ditt resonemang lite konstigt, och det blir rätt svårt att lita på att ditt inlägg har goda avsikter för en diskussion.

• Anonym (Eli)

Jag bor i en studentstad där Socialdemokraterna har ett väldigt starkt fäste men det där med att pronomenrunda har jag bara varit med om när jag en kort tid var med i RFSL och en feministförening. Det var sådär tio år sedan när genus hade sin peak i trendighet. Numera har den trenden i princip dött ut och det verkar nästan bara vara i de kretsarna som det fortfarande används. Å andra sidan har jag gått ur både RFSL och feministföreningen så jag kan ju inte uttala mig om hur det ser ut där idag.

• Anonym (Bet sig i svansen)

Väldigt svårt att någon som läst genusvetenskap skulle kalla sig själv PK.

• Anonym (Nemo)
    Anonym (hh) skrev 2025-03-11 20:08:30 följande:

Eller hur. Ts har säkert läst "genusvetenskap" *fniss

appripå "pk"

Det blir förstås ett minskat intresse för "pk" i takt med individualiseringen. Som en effekt på att människor blir mindre "woke" och "pk" så blir ju alltfler ensamma också. De ensamma förväntar sig att bli omhändertagna. De behöver lära sig att klara sig själva. De starkaste vinner. Precis som det ska vara.

Till skillnad mot förut då det bara var kvinnor som stod för omhändertagandet och männen som var individualister. Nu är det lika för alla i det avseendet i alla fall.
  • Ascendere

Har erfarenhet av att bo båda i större stad och mindre orter. 

Som jag ser det så generellt sett har folk utanför storstäderna mer berikande saker i sina liv att syssla med så de har inte ett gapande tomrum och längtan efter mening inombords som de behöver fylla med en massa godhetsknarkande, utan de tränar barn i olika sporter, jobbar på sina hus, jagar, tar hand om sin skog, har extraarbeten som anläggare osv. 

Kort sagt det är fler som är engagerade i att göra verklig skillnad i samhället. Nu raljerar jag lite men det är ändå mitt intryck, om än tillspetsat.

• Anonym (Otroligt olika)

Sverige är otroligt olika beroende på vart man bor. Jag är adopterad (svart från afrika) och uppvuxen i radhusområde. Det är en helt egen kultur. Sedan fick mina föräldrar en "PK-knäpp" och trodde det skulle vara bra för mig att bo i förort med andra som mig....det var helt horribelt. Så att jag blev mobbad grovt från första dagen i skolan och blev hemmasittare, så vi fick flytta tillbaks. Men utan att mina förädrar ända till idag skulle säga något negativt om förort, invandring eller att mångkultur är dåligt. De är fortfarande PK. 

Min man bor på landet och nu bor jag också på landet/by. Det är helt annorlunda kultur mot radhusområde i stan och helt annorlunda mot förort och det är helt fantastiskt. Jag är enda svarta inom flera mils radie och det är helt ok.

• Sonora
    Anonym (TS) skrev 2025-03-11 19:53:01 följande:

Jag märker att jag utanför vår krets och bubbla så pratar man inte som vi, jag trodde vårt sätt att se på världen va typ norm. Förutom bland Kristdemokrater och Sverigedemokrater.

Var jag än hamnat tidigare så har mina åsikter inte varit konstiga, men i dom mindre städerna i Sverige så blir jag utstirrad. Har inte märkt av detta i Malmö, Sthlm eller Göteborg.

Är inte världen såhär pk? 

Genus (Socialt kön) är mest en akademisk produkt. Min uppskattning är att 95% av alla svenskar går bet på att definiera Genus till att börja med, ännu mindre ser en praktisk användbarhet för den .

Skulle tro att en stor del dessutom har starka åsikter (emot) att det används i utbildningssyfte , speciellt då många kurser på högskolan har det som ett obligatorisk parantes i utbildningen.
    Folk gillar liksom inte att man prackar på dom Genus som inte har ett spår med själva utbildningen att göra
  • Anonym (LP)

I kommunala/statliga institutioner (t.ex universitet) o mediala (t.ex aftonbladet, SR, SVT) är det en trång PK-korridor som gäller! MEN i den fria världen där utanför så är inte PK något tilltalande utan snarare betraktad som en snäv åsiktskorridor.

• Anonym (Bet sig i svansen)
    Anonym (LP) skrev 2025-03-12 15:49:39 följande:

I kommunala/statliga institutioner (t.ex universitet) o mediala (t.ex aftonbladet, SR, SVT) är det en trång PK-korridor som gäller! MEN i den fria världen där utanför så är inte PK något tilltalande utan snarare betraktad som en snäv åsiktskorridor.

Mediala? Varken Aftonbladet, SR eller SVT är mediala.
  • Anonym (XYGOT)

Hur kommer det sig att du som är så välutbildad och korrekt skriver så illa?

• Anonym (nollåttan)

Ha, jag känner inte ens igen det där från 08-land. Visst, vi säger inte n*'***boll, och visst, killarna och tjejerna och alla andra har vilka färger på kläder och accessorarer de vill, men några pronomenrundor har jag aldrig varit med om varken i mina skolor eller barnens, och jag som verkligen är rätt alternativ blir definitivt utstirrad även på campus i 08-land.

Däremot blir jag aldrig utstirrad i min pappas hemby i 09-land, även om jag har regnbågsfärgat hår, ingen höjer på ögonbrynen när jag beställer en chokladboll i konditoriet, eller ens att jag har bytt kön. De använder till och med rätt pronomen. 

Svar på tråden Är folk generellt sätt inte så PK