• Anonym (Orolig)

Varför behåller de honom på sjukhuset?

Min man hade ett problem med ögat. Såg grumligt i undre tredjedelen av ett öga. Det varade bara några minuter. 

Nu har de hållit kvar honom på sjukhuset sedan över ett dygn. De skulle göra 24-timmars EKG. Vet någon varför man gör EKG om man haft något med ögat? De misstänker TIA. Det har han haft en gång tidigare. Risk för stroke, eller? 

• Svar på tråden Varför behåller de honom på sjukhuset?
  • Deeru

Förmodligen något sånt. Var glad att han blir omhändertagen och inte blir hemskickad :)

• Anonym (Orolig)
    Deeru skrev 2025-03-11 16:40:50 följande:

Förmodligen något sånt. Var glad att han blir omhändertagen och inte blir hemskickad :)

Jo, det är jag. Jag vill bara veta, vad det KAN vara i värsta fall.
  • Anonya

En TIA är lite som en ministroke. Den är övergående och symptomen går snabbt över, ibland bara efter några få minuter. Har man en TIA har man som du skrev risk för att få en stroke. Det är därför man alltid genast måste uppsöka sjukhus även om symptomen sitter i jättekort stund och sedan försvinner helt. Då kan sjukvården nämligen undersöka vad som orsakat TIA:n och kanske åtgärda problemet så att det aldrig blir en stroke. 

Eftersom din man haft TIA två gånger, vill de kolla honom noggrant för att förstå varför och försöka undvika att han får fler sådana och framförallt ingen stroke.

(Jag är lekman, inte sjukvårdsutbildad.)

• burleskburkläsk

Jag har gjort ett sånt ekg. pga de misstänkte TIA, var svårt migränanfall.

Bra han är där, en ordentlig man som söker vård!

Det kommer att gå bra! :)

• Anonym (Hm)

Be om att få prata med en läkare.

• Anonym (Orolig)

Tack alla! Jo, det jag är lite orolig för är ju att han skulle kunna få en stroke. 

• Anonym (Strokessk)

Jobbat på strokeavdelning. 24 h EKG = telemetri, för att kolla om han har förmaksflimmer. Förmaksflimmer kan vara en orsak till TIA/stroke. Isf får han blodförtunnande för att förebygga ny TIA/stroke.

De letar orsak. Hittar de inte förmaksflimmer så kan de  göra UKG ibland för att de om det är håll i hjärtat.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Strokessk) skrev 2025-03-13 02:52:04 följande:

Jobbat på strokeavdelning. 24 h EKG = telemetri, för att kolla om han har förmaksflimmer. Förmaksflimmer kan vara en orsak till TIA/stroke. Isf får han blodförtunnande för att förebygga ny TIA/stroke.

De letar orsak. Hittar de inte förmaksflimmer så kan de  göra UKG ibland för att de om det är håll i hjärtat.

De har gjort alla möjliga undersökningar, CT på huvudet och flera EKG. De skulle egentligen göra 24-timmars-EKG, men det gjordes sedan inte. Han fick faktiskt blodförtunnande mediciner. 

Jag skulle ju vilja veta lite mer exakt vad de kom fram till. Jag brukar vilja ha all information. Han berättade förstås, men inte tillräckligt detaljerat. Antagligen sa de ju inte mer. Men kan han kolla upp i journalen? Antagligen. De sa att det hade blivit syrebrist i ögat och att det nog var en liten propp som löst upp sig själv. 

Förmaksflimmer har jag inte hört något om. 

• Anonym (Emma)

Jag fick en tia, tappade talet, fick upplösande medicin direkt. Blev kvar i 4 dygn. Blev hemskickad med blodförtunnande.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Emma) skrev 2025-03-13 12:31:29 följande:

Jag fick en tia, tappade talet, fick upplösande medicin direkt. Blev kvar i 4 dygn. Blev hemskickad med blodförtunnande.

Tack, det är alltid bra att höra hur det kan utvecklas. 
Svar på tråden Varför behåller de honom på sjukhuset?