• Anonym (TS)

Vad gör ni på er fritid för återhämtning?

Jag är sjukskriven för utmattning och försöker hitta tillbaka till en hållbar vardag. Jag är en person som satt mig själv åt sidan i alla år. Kan inte minnas när jag gjorde något för mig själv senast.
    Nu behöver jag hitta något som ger mig energi, men jag har ingen aning om vad. Vad gör ni på kvällar/helger/er fritid som får er att må bra? 

Jag känner att jag under denna sjukskrivning inte tagit mig för något. Jag vet inte vad man brukar göra. Hela mitt liv har bara gått åt till att hjälpa andra. Gör allt för mina barn, min sambo, min familj, mina vänner. Jag har curlat mina barn alldeles för mycket och hämtat vatten, serverat maten framför teven, lagat specialrätter åt dem osv. Jag har städar deras rum, hela hemmet, dragit allt ensam och min sambo har spelat dator eller liknande. Jag har bakat åt mina vänner, hjälpt dem med renoveringar, hjälpt mina föräldrar med städ, hushåll, målat osv. Jag har aldrig ägnat tid åt mig själv. Inte ens innan barnen. Fick mitt första barn när jag var 19 år. Eller ja, en gång per år cirka har jag gått till frisören. Men that's it.

Jag vet inte ens hur man lever ett liv där man prioriterar sig själv. Hur gör man? Hur ofta gör man saker för sig själv? Vad gör man? 
  • Svar på tråden Vad gör ni på er fritid för återhämtning?
  • Jemp

Trädgårdsarbete och promenad med intressant podd är sådana saker för mig. Även virkning. 

Sen gör jag mer för att må bra men som kanske inte är riktigt det du efterfrågar: tränar, hittar på kul saker med barnen, har en del projekt även om de tar energi osv.

går på intressanta föreläsningar som engagerar ger energi men kanske inte om man är i mer akut fas av utbrändhet.

• Jemp

Och ytterligare tillägg: jag har dagar (och tvingar mig till att vara okej med att ha sådana dagar) när jag bara ligger i soffan och vilar också. Det behövs ibland, förutsatt att man inte fastnar där i långa loppet.

• Godochglad

Jag går promenader. Helst i naturen och ofta ensam. 

Fördelen med det är att det är ett väldigt lätt sätt att börja på, och det brukar gå bra att tänka när man går. Då kommer du kanske på något annat du vill göra. Jag skulle rekommendera att inte lyssna på något utan låta det vara tyst. 
    Gå någonstans där du tycker att det är vackert. 
    Andra saker jag gör för mig själv, men som kanske är svårare att börja med är: skriva dagbok, läsa romaner och resa bort ensam en gång om året. 
     Jag är drygt 40 år och har barn i skolåldern.

• FruFarfalle

Sen gillar jag att baka/laga mat när det inte är nån press över det utan bara för att jag tycker det är kul, inte till nått särskilt tillfälle..

• Anonym (Olivia)

Några enkla saker som är rogivande och gör mig gott : 
    Läsa böcker 
    Lösa korsord 
    Lyssna på podd och tex göra pedikyr samtidigt 
    Rita/måla 
    Lägga pussel 
    Sy något,  även om så bara enkla saker som fålla en gardin eller laga ett par byxor 
    Skriva dagbok,  noveller eller tankar om livet 
    Lära mig något - genom att läsa faktaböcker , Duolingo , kolla dokumentärer , söka kunskap på nätet eller liknande 
    Ta promenader med musik i öronen 
    Handarbete 
    Spela spel i mobilen eller på datorn 

Alla dessa saker gör ju att man vänder tankarna inom sig själv och tar reda på sina egna känslor och får chans att tänka fritt utan att nåt stör. Väldigt viktigt vid utmattning att man faktiskt tar sig tid att göra just "ingenting " och får känna efter hur allting känns. Komma underfund med saker i ens liv och kunna börja ta reda på vem man egentligen är. 

En sån enkel sak som att klottra i ett block kan ju få en att börja känna att "oj vad jag skulle vilja ......(ta körkort, köpa cykel, tälta, odla solrosfrön,  fiska, köpa ett par gröna jeans, ta en kurs i matte, köpa hund, skilja mig)..." etc etc  och tankarna kickar igång så mycket.  

Sen kan man ju alltid ta tankarna vidare. Kanske man faktiskt tycker körsång är kul och ger energi så börja leta en kör. Kanske du ska köpa den där röda  bilen för DIN skull och känna dig stolt över ett eget beslut som gör dig gott.  Att intresset för andra människor gör att man anmäler sig som volontär till soppköket och du känner att du växer som människa. 

Testa! 

• Anonym (Massor)

Jag läser böcker, skrollar på mobilen, håller på i trädgården, går promenader, lägger pussel, ser tvserier. 

• Jårdi

Går på loppis själv eller med god vän
    tränar
    syr
    kollar på dokumentär eller serie jag gillar
    promenad 

• Anonym (Ammi)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-11 16:17:47 följande:
    Vad gör ni på er fritid för återhämtning?

Jag är sjukskriven för utmattning och försöker hitta tillbaka till en hållbar vardag. Jag är en person som satt mig själv åt sidan i alla år. Kan inte minnas när jag gjorde något för mig själv senast.
    Nu behöver jag hitta något som ger mig energi, men jag har ingen aning om vad. Vad gör ni på kvällar/helger/er fritid som får er att må bra? 

Jag känner att jag under denna sjukskrivning inte tagit mig för något. Jag vet inte vad man brukar göra. Hela mitt liv har bara gått åt till att hjälpa andra. Gör allt för mina barn, min sambo, min familj, mina vänner. Jag har curlat mina barn alldeles för mycket och hämtat vatten, serverat maten framför teven, lagat specialrätter åt dem osv. Jag har städar deras rum, hela hemmet, dragit allt ensam och min sambo har spelat dator eller liknande. Jag har bakat åt mina vänner, hjälpt dem med renoveringar, hjälpt mina föräldrar med städ, hushåll, målat osv. Jag har aldrig ägnat tid åt mig själv. Inte ens innan barnen. Fick mitt första barn när jag var 19 år. Eller ja, en gång per år cirka har jag gått till frisören. Men that's it.

Jag vet inte ens hur man lever ett liv där man prioriterar sig själv. Hur gör man? Hur ofta gör man saker för sig själv? Vad gör man? 
    TS, med tanke på det du skriver, så tycker jag att du ska börja med något enkelt som du kan göra redan idag. Promenera. Bra för kroppen, bra för knoppen. 
    Sedan läsa. Du kan promenera till biblioteket om du inte har böcker hemma eller inte vill köpa.

Sedan behöver du hjälp med att ändra din livsstil, så att du inte går tillbaka till samma beteende när du känner dig frisk. 
  • Anonym (Jo)

Promenerar, läser, löser korsord, umgås med vänner. 

Svar på tråden Vad gör ni på er fritid för återhämtning?