• Anonym (V)

Fonderna

Mina fonder har rasat 150 tusen på några dagar. Antar det har att göra med Trump. 
    Det har hänt förut och då har det återhämtat sig. Kommer det stabilisera sig snart tror ni?!
    Kan ej sälja och byta fonder då det blir hög skatt och jag har väldigt låg inkomst 

• Svar på tråden Fonderna
  • Anonym (M)

Bara låt det vara. Till slut vänder det. 

• Anonym (finance-bitch)

Har du inte dina fonder på Investeringssparkonto, ISK? Kolla upp med din bank! Då betalar du ingen skatt på vinsterna (och kan inte göra avdrag för förlusterna heller, visserligen), men från 1 januari betalar du bara en låg schablonskatt på belopp över 150 000 kr på ISK. De första 150 kSEK är alltså skattefria.

• Anonym (Erik)

Globala fonder gissar jag? Då är mycket av det i USA och det kommer sannolikt fortsätta rasa. Bäst hade varit att sälja vid trumps tillträde men lätt att vara efterklok.

• Anonym (V)
    Anonym (finance-bitch) skrev 2025-03-11 08:37:46 följande:

Har du inte dina fonder på Investeringssparkonto, ISK? Kolla upp med din bank! Då betalar du ingen skatt på vinsterna (och kan inte göra avdrag för förlusterna heller, visserligen), men från 1 januari betalar du bara en låg schablonskatt på belopp över 150 000 kr på ISK. De första 150 kSEK är alltså skattefria.

Nä är tyvärr vanliga foner. Och 80% är vinst så skatten blir typ 300.000. 
  • Anonym (finance-bitch)

Fast du använder ju en andel av vinsten för att betala skatten. 

Svårt att säga hur djup svackan blir för USA:s ekonomi, det ser illa ut just nu. Marknaderna brukar återhämta sig, men hur lång tid det tar vet igen. Behöver du pengarna just nu, eller på lång sikt?
    Själv har jag knappt några fonder, föredrar att förvalta mina små medel själv genom aktiehandel på Stockholmsbörsen. Som för övrigt också visar röda siffror för närvarande.

• Anonym (Greta)

Självklart bör du rikta om fonderna, pengarna som går till skatt är inte dina och kommer aldrig vara dina. Hur mycket du tjänar just nu har ingen påverkan. Var glad att du varit så lyckosam hittills!

• Anonym (F)
    Anonym (V) skrev 2025-03-11 08:40:07 följande:
    Nä är tyvärr vanliga foner. Och 80% är vinst så skatten blir typ 300.000. 
    Du har alltså gjort 1 miljon i vinst? 

Du behöver inte använda din inkomst till att betala vinstskatten. Använd en del av pengarna du får när du säljer. 

Huvudfrågan är om du tror på fonderna du har. Skatten kommer man inte undan, den måste tas någon gång. Om du inte vill vara en ekorre och samla pengarna på hög.
  • Anonym (V)
    Anonym (Greta) skrev 2025-03-11 09:48:25 följande:

Självklart bör du rikta om fonderna, pengarna som går till skatt är inte dina och kommer aldrig vara dina. Hur mycket du tjänar just nu har ingen påverkan. Var glad att du varit så lyckosam hittills!

Fast tänker ökningen på fonderna blir ju högre desto mer pengar man har i fonden eftersom det ökar i procent
  • Anonym (Ann O Nym)

Ligg kvar helt eller placera om nu.

Jag hade inte sålt av.

Svar på tråden Fonderna