• Anonym (Lola)

Vem borde hämta/lämna?

Person A och person B bor på gångavstånd från varandra. As dammsugare har gått sönder och B sa att hen kan få hens gamla.

A har svårt att gå och då svårt att hämta den själv (ingen av dem har bil), men B tänker inte heller släpa dit den, B har dock folk med bil i nära vänkrets, vilket A inte har.

• Svar på tråden Vem borde hämta/lämna?
  • Anonym (dåligt)

Det är tydligt att du är A. Jag tycker det tyder på stor omognad att två förmodat vuxna personer inte kan lösa detta. Taskigt av B att inte ställa upp och lämna dammsugaren, men också ganska kravfyllt och "entitled" av A att förvänta sig att B ska komma och lämna den.

Detta hade aldrig i livet uppstått mellan mig och någon som jag känner, utan man hjälps åt.

• Anonym (Pia)
    Anonym (dåligt) skrev 2025-03-10 09:35:12 följande:

Det är tydligt att du är A. Jag tycker det tyder på stor omognad att två förmodat vuxna personer inte kan lösa detta. Taskigt av B att inte ställa upp och lämna dammsugaren, men också ganska kravfyllt och "entitled" av A att förvänta sig att B ska komma och lämna den.

Detta hade aldrig i livet uppstått mellan mig och någon som jag känner, utan man hjälps åt.

Känner detsamma, det är en icke-fråga. 
  • cosinus

A kan välja att ta emot och fixa hämtning av dammsugaren.

A kan välja att tycka att det inte är värt det och köpa en ny med hemleverans.

B kan välja att ordna transport åt A men det är verkligen inget A kan förvänta sig. Ger man bort något är det snällt nog. Man kan aldrig förväntas leverera det också och speciellt inte börja dra i ytterligare kontakter för att hjälpa till.

• Anonym (Lola)
    Anonym (dåligt) skrev 2025-03-10 09:35:12 följande:

Det är jag faktiskt inte alls. Jag är inte någon av dem, bara en som betraktar det.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lola) skrev 2025-03-10 09:39:17 följande:
    Det är jag faktiskt inte alls. Jag är inte någon av dem, bara en som betraktar det.
    Då kan du ju hjälpa A att hämta den. 
  • Anonym (Lola)
    cosinus skrev 2025-03-10 09:38:01 följande:

A kan välja att ta emot och fixa hämtning av dammsugaren.

A kan välja att tycka att det inte är värt det och köpa en ny med hemleverans.

B kan välja att ordna transport åt A men det är verkligen inget A kan förvänta sig. Ger man bort något är det snällt nog. Man kan aldrig förväntas leverera det också och speciellt inte börja dra i ytterligare kontakter för att hjälpa till.

A har inte råd att köpa en ny. Har inte dammsugat på evigheter och det var därför hen erbjöds att få den andra. Så vitt jag förstått var det sagt att B skulle leverera den, men sen ändrat sig.
  • Anonym (Lola)
    Anonym (M) skrev 2025-03-10 09:41:27 följande:
    Då kan du ju hjälpa A att hämta den. 
    Nej det kan jag inte.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lola) skrev 2025-03-10 09:42:02 följande:
    Nej det kan jag inte.

Då får väl A fråga någon annan. 

Eller vara utan. 

• Anonym (Klara)

Man kan ju undra hur man får hem andra saker t ex mat?

Svar på tråden Vem borde hämta/lämna?