• TwistedByDesign

Min tjänst försvann - Någon som är duktig på arbetsrätt?

Min tjänst försvann och jag är nu i ett läge där man letar efter omplacering.
    Jag jobbade på vår IT-avd i många år där jag hanterat infrastrukturen, admin osv...

Så nu letar man alltså efter omplacering.

Vad jag vet så måste en sådan vara skälig.
    Vi har ju liksom inga andra avdelningar som ens liknar det jag gör. Så hur man skall hitta en skälig tjänst vet jag inte...

Kan dom sätta mig på vad som helst?

Jag vill inte hamna i ett läge där jag nekar något, och sedan förlorar massa rättigheter pga. det.

kollektivavtal finns ej, jag är inte fackligt ansluten.
    Men har 10 år i företaget.

Någon som vet?
  • Svar på tråden Min tjänst försvann - Någon som är duktig på arbetsrätt?
  • Jemp

Skälig omplacering behöver inte vara samma arbetsuppgifter.

• Anonym (Nu passar det va?)

Det är sånt man har facket till.

Väljer man att vara en osolidarisk person får man alltså klara sig själv i ditt läge.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (H)

Din omplacering kommer handla om vilka behov som finns i verksamheten. Det finns inga krav som säger att det ska vara "skäligt" om behovet för något "skäligt" inte finns. Den här juridiken är inte svart-vit utan rättsfall i frågan har fallit ut på flera olika sätt beroende på olika bedömningar. Med lite flyt ordnar det sig för dig, men jag hade allvarligt övervägt att börja leta efter juridisk hjälp/förhandlingshjälp som kan föra din talan.

• Anonym (Hejj)

Varför struntar man i facket ?

• Anonym (C)
    TwistedByDesign skrev 2025-03-09 18:20:33 följande:
    Min tjänst försvann - Någon som är duktig på arbetsrätt? Min tjänst försvann och jag är nu i ett läge där man letar efter omplacering.
    Jag jobbade på vår IT-avd i många år där jag hanterat infrastrukturen, admin osv...

Så nu letar man alltså efter omplacering.

Vad jag vet så måste en sådan vara skälig.
    Vi har ju liksom inga andra avdelningar som ens liknar det jag gör. Så hur man skall hitta en skälig tjänst vet jag inte...

Kan dom sätta mig på vad som helst?

Jag vill inte hamna i ett läge där jag nekar något, och sedan förlorar massa rättigheter pga. det.

kollektivavtal finns ej, jag är inte fackligt ansluten.
    Men har 10 år i företaget.

Någon som vet?
    Arbetgivaren har mycket stora rättigheter att leda och fördela arbetet. Dvs finns det inget IT-jobb för dig kan du placeras på något annat.

Finns inget råder arbetsbris och då kan du sägas upp enligt LAS.
  • Anonym (Karla)

Man kan bli uppsagd pga arbetsbrist och bli flyttad till vilken annan del av företaget som helst som arbetsgivaren tycker att du passar i. I ditt läge hade jag börjat söka andra jobb omedelbart. Och gått med i facket. 

• Anonym (Facket, ett minne blott snart)
    Anonym (Nu passar det va?) skrev 2025-03-09 19:57:45 följande:

Det är sånt man har facket till.

Väljer man att vara en osolidarisk person får man alltså klara sig själv i ditt läge.

Vad bra, då få vi hoppas att även du är en av dom som inte röstat blått och på högern.

Dom vill nämligen avverka alla fack och rättigheter för arbetare.  Så att vi inte ska ha någonting att säga till om. Även lönerna ska vi inte kunna påverka. Den försämringen kan du njuta av rätt snart. 

I höst kommer facken försvagas ytterligare i takt med att a-kassa och aktivitetsstöd sänks kraftigt. Har du privat inkomstförsäkring? Grattis, då kan du glömma den med. 

Svenskar är fan dumma i huvudet numera. Vet inte ens vad dom får när dom röstar.

Till TS, är du varken ansluten till fack eller har kollektivavtal.  Så kan du inte påverka speciella mycket.

Mitt råd är att duni fortsättningen undviker arbetsplatser som inte har kollektivavtal. Det är till för att det ska vara tryggt för dig som arbetstagare. Och undvika att du hamnar i liknande situationer. Då har arbetsgivaren schyssta villkor.   Läs ALLTID anställningsavtalet och skriv på det innan du börjar arbeta. 

Vet för mycket folk som börjar arbeta innan, och sen har dom arbetat helt gratis och vips så finns det ingen anställning.

Om möjligt, byt arbetsplats. Om du inte är nöjd.
  • Jemp
    Anonym (Facket, ett minne blott snart) skrev 2025-03-10 08:59:07 följande:
     Vad bra, då få vi hoppas att även du är en av dom som inte röstat blått och på högern.

Dom vill nämligen avverka alla fack och rättigheter för arbetare.  Så att vi inte ska ha någonting att säga till om. Även lönerna ska vi inte kunna påverka. Den försämringen kan du njuta av rätt snart. 

I höst kommer facken försvagas ytterligare i takt med att a-kassa och aktivitetsstöd sänks kraftigt. Har du privat inkomstförsäkring? Grattis, då kan du glömma den med. 

Svenskar är fan dumma i huvudet numera. Vet inte ens vad dom får när dom röstar.

Till TS, är du varken ansluten till fack eller har kollektivavtal.  Så kan du inte påverka speciella mycket.

Mitt råd är att duni fortsättningen undviker arbetsplatser som inte har kollektivavtal. Det är till för att det ska vara tryggt för dig som arbetstagare. Och undvika att du hamnar i liknande situationer. Då har arbetsgivaren schyssta villkor.   Läs ALLTID anställningsavtalet och skriv på det innan du börjar arbeta. 

Vet för mycket folk som börjar arbeta innan, och sen har dom arbetat helt gratis och vips så finns det ingen anställning.

Om möjligt, byt arbetsplats. Om du inte är nöjd.
    Har du belägg för nåt av det du skriver?
Svar på tråden Min tjänst försvann - Någon som är duktig på arbetsrätt?