• Paleontologist

Normalt att bli speedad på antidepressiva?

Jag har under åren provat många antidepressiva. Under några veckors tid efter insättning så brukar jag bli energisk och lite "speedad". Matlusten minskar också. Upplever många detta? 

Efter att denna härliga period tar slut så brukar jag krascha och bli orkeslös, ligga som en säl framför TVn och äta ikapp för all energi jag spenderat.

Jag är orolig eftersom jag varit diagnostiserad som bipolär under 11 år, något som min senaste läkare strukit eftersom ingen läkare någonsin kunnat bekräfta en manisk/hypomanisk period. 
    Jag håller med om att mycket tyder på att jag inte är bipolär, men jag vet att det är klassiskt för biposar att bli hypomaniska av antidepressiva. 
    Kan det som händer vara normalt ändå?

• Svar på tråden Normalt att bli speedad på antidepressiva?
  • Anonym (Mistlur)
    Paleontologist skrev 2025-03-09 16:52:48 följande:
    Normalt att bli speedad på antidepressiva?

Jag har under åren provat många antidepressiva. Under några veckors tid efter insättning så brukar jag bli energisk och lite "speedad". Matlusten minskar också. Upplever många detta? 

Efter att denna härliga period tar slut så brukar jag krascha och bli orkeslös, ligga som en säl framför TVn och äta ikapp för all energi jag spenderat.

Jag är orolig eftersom jag varit diagnostiserad som bipolär under 11 år, något som min senaste läkare strukit eftersom ingen läkare någonsin kunnat bekräfta en manisk/hypomanisk period. 
    Jag håller med om att mycket tyder på att jag inte är bipolär, men jag vet att det är klassiskt för biposar att bli hypomaniska av antidepressiva. 
    Kan det som händer vara normalt ändå?

Är inte hypoman ( Har GAD) , men då jag fick SSRI ( 20 år sedan under knappt 1 år) Upplevde jag att jag blev lite manisk den första veckan genom att jag sov mindre och steg upp full av energi , blev betydligt mindre hämmad och inte lika ängslig.
    Men det var ju för bra för att vara sant. Kroppen anpassar sig och efter 1 vecka så var det slut på det roliga .
    Sedan dess (Läääänne sedan nu) så har jag hittat mycket bättre metoder att fånga upp mig själv . Meditation och Mindfulness har hjälpt mig otroligt mycket
  • Månljus

Har du läst bipacksedel / FASS? Kan tänka mig att det står med som möjliga biverkningar. 

Svar på tråden Normalt att bli speedad på antidepressiva?