• Anonym (orolig)

Min syster klarar sig inte själv på ett bra sätt

Min lillasyster har aldrig varit bra på att ta hand om sig och sitt. Hennes rum som barn/tonåring var alltid ett veritabelt katastrofområde, hon misskötte sin hygien, hon slarvade med mat på olika sätt. Nu bor hon själv sedan några år och det är likadant. Saker där de inte borde vara, dammigt, smutsig disk som står i dagar och veckor, mirakulöst nog utan att möggla. Hon kan gå i samma kläder i dagar och veckor också, byter strumpor och trosor sporadiskt. Detta vet jag eftersom jag har hjälpt henne att tvätta några gånger och kan räkna. Hon har dessutom inga problem att bara säga som det är om man frågar. Hon slarvar även ännu med maten och ser ut därefter. Jag har inte ställt henne på en våg men gissar att hon inte väger mycket mer än 40 kg. Hon jobbar också oerhört mycket, minst 10 timmar om dagen varje dag i veckan, vilket hon kan göra då hon jobbar hemifrån och ingen direkt kan säga stopp.

Hon behöver hjälp att ta hand om sig. Kanske varje dag, men definitivt oftare än jag klarar, som bor 7 timmar bort och bara kan ge henne en helg i månaden. För några år sedan, efter mamma gick bort, hade hon kontakt med en stödgrupp för ensamboende ungdomar och då gick det väl an, men när de släppte henne gick det tillbaka till som när hon var barn. De ville då att hon skulle få boendestöd men hon fick inget för handläggarna på kommunen ansåg att hon inte behövde det.

Vad kan jag göra? Jag känner mig orolig för jämnan.

• Svar på tråden Min syster klarar sig inte själv på ett bra sätt
  • Anonym (A)

Tycker hon själv att hon behöver hjälp? Även om det du beskriver låter osunt och ofräscht så låter det inte som någon konkret fara för henne (annat än vad alla möjliga osunda levnadsval alltid kan innebära). Om hon jobbar hemifrån 10 timmar om dagen antar jag att hon är något slags högpresterande akademiker, eller att det i alla fall är ett kvalificerat kontorsarbete, så jag gissar att hon på ett intellektuellt plan själv förstår hur man städar och sköter hygien m.m (?) Tror du att hon lider av det eller bara prioriterar annorlunda än du?

• Anonym (m)

Ansöker om boendestöd på nytt.

• Anonym (Freeze)

Hon är en vuxen människa som har ett jobb. Behöver hon städhjälp får hon arrangera det själv med egna pengar. Hon är ju inte utvecklingsstörd, bara lat. Antar att er mamma inte gav er några ansvar i hemmet alls. Så nej, hennes lathet ska inte bekostas med skattemedel. Sånt är reserverat för folk som har diverse handikapp och utvecklingsstörningar. Lathet ingår inte i det. Låt henne få leva som hon vill så länge det inte utgör en fara för omgivningen. Om hon vill byta underbyxor en gång i månaden så angår det ju inte dig. 

• Anonym (orolig)
    Anonym (A) skrev 2025-03-11 19:57:07 följande:

Tycker hon själv att hon behöver hjälp? Även om det du beskriver låter osunt och ofräscht så låter det inte som någon konkret fara för henne (annat än vad alla möjliga osunda levnadsval alltid kan innebära). Om hon jobbar hemifrån 10 timmar om dagen antar jag att hon är något slags högpresterande akademiker, eller att det i alla fall är ett kvalificerat kontorsarbete, så jag gissar att hon på ett intellektuellt plan själv förstår hur man städar och sköter hygien m.m (?) Tror du att hon lider av det eller bara prioriterar annorlunda än du?

Hon beklagar sig ibland. Känner sig misslyckad och ledsen över situationen. Hennes jobb består i att ta diverse uppdrag i olika "frilans"grejer. Typ översätt detta, texta den här videon, testa det här programmet för buggar, recensera den här filmen. Inget vanligt jobb med anställning. Hon söker "riktiga" jobb men har inte fått något. Hon har ingen utbildning utöver ett gymnasieprogram som hon egentligen inte ville gå, men ändå lyckades få högsta betyg i alla ämnen på. 
  • Anonym (orolig)
    Anonym (A) skrev 2025-03-11 19:57:07 följande:

Hon beklagar sig ibland. Känner sig misslyckad och ledsen över situationen. Hennes jobb består i att ta diverse uppdrag i olika "frilans"grejer. Typ översätt detta, texta den här videon, testa det här programmet för buggar, recensera den här filmen. Inget vanligt jobb med anställning. Hon söker "riktiga" jobb men har inte fått något. Hon har ingen utbildning utöver ett gymnasieprogram som hon egentligen inte ville gå, men ändå lyckades få högsta betyg i alla ämnen på. 
  • Anonym (orolig)
    Anonym (m) skrev 2025-03-11 20:07:35 följande:

Ansöker om boendestöd på nytt.

Hon vågar inte, hon är rädd att de ska säga nej igen. Men jag ska fortsätta föreslå det, försiktigt. 
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Freeze) skrev 2025-03-12 13:47:36 följande:

Hon är en vuxen människa som har ett jobb. Behöver hon städhjälp får hon arrangera det själv med egna pengar. Hon är ju inte utvecklingsstörd, bara lat. Antar att er mamma inte gav er några ansvar i hemmet alls. Så nej, hennes lathet ska inte bekostas med skattemedel. Sånt är reserverat för folk som har diverse handikapp och utvecklingsstörningar. Lathet ingår inte i det. Låt henne få leva som hon vill så länge det inte utgör en fara för omgivningen. Om hon vill byta underbyxor en gång i månaden så angår det ju inte dig. 

Hon är inte utvecklingsstörd nej. Men hon har en autismdiagnos.
  • Anonym (m)
    Anonym (orolig) skrev 2025-03-12 17:58:12 följande:
    Hon vågar inte, hon är rädd att de ska säga nej igen. Men jag ska fortsätta föreslå det, försiktigt. 
    Ja gör det. Du kanske kan rådfråga en handläggare utan att hon vet och räkna upp svårigheterna+historian så ser du vad de säger idag? De ska ge insatserna efter behov, inte nödvändigtvis att det behövs diagnoser.
  • Anonym (m)

Såg nu att hon har ASD. Det och med tanke på tidigare stöd gör det riktigt illa att hon blev nekad tidigare.

Svar på tråden Min syster klarar sig inte själv på ett bra sätt