Min syster klarar sig inte själv på ett bra sätt
Min lillasyster har aldrig varit bra på att ta hand om sig och sitt. Hennes rum som barn/tonåring var alltid ett veritabelt katastrofområde, hon misskötte sin hygien, hon slarvade med mat på olika sätt. Nu bor hon själv sedan några år och det är likadant. Saker där de inte borde vara, dammigt, smutsig disk som står i dagar och veckor, mirakulöst nog utan att möggla. Hon kan gå i samma kläder i dagar och veckor också, byter strumpor och trosor sporadiskt. Detta vet jag eftersom jag har hjälpt henne att tvätta några gånger och kan räkna. Hon har dessutom inga problem att bara säga som det är om man frågar. Hon slarvar även ännu med maten och ser ut därefter. Jag har inte ställt henne på en våg men gissar att hon inte väger mycket mer än 40 kg. Hon jobbar också oerhört mycket, minst 10 timmar om dagen varje dag i veckan, vilket hon kan göra då hon jobbar hemifrån och ingen direkt kan säga stopp.
Hon behöver hjälp att ta hand om sig. Kanske varje dag, men definitivt oftare än jag klarar, som bor 7 timmar bort och bara kan ge henne en helg i månaden. För några år sedan, efter mamma gick bort, hade hon kontakt med en stödgrupp för ensamboende ungdomar och då gick det väl an, men när de släppte henne gick det tillbaka till som när hon var barn. De ville då att hon skulle få boendestöd men hon fick inget för handläggarna på kommunen ansåg att hon inte behövde det.
Vad kan jag göra? Jag känner mig orolig för jämnan.