• Mysimba

Kan inte sluta städa/rensa/kontrollera mitt hem

Jag är diagnostiserad med GAD i vuxen ålder men har lidit av det sedan barnsben. Jag har sedan jag var i ca yngre tonåren ett kontrollbeteende/kontrollbehov som innebär att när jag blir överväldigad känslomässigt så måste jag gå igenom alla mina saker.

När jag var barn gällde det bara mitt rum men nu som vuxen gäller det hela mitt hus. Bor i en villa på över 200 kvm, 7 rum och kök så ni kan ju tänka er?Jag har dessutom två barn och en make som lever i huset och på daglig basis så klart ruckar min ordning. 

Mitt beteende är att jag från topp till tå går igenom och rensar, städar, rättar till alla saker i varje rum dagligen. Ibland flera gånger om dagen. Det finns alltid saker att förbättra, slänga, göra rent. Det får aldrig finnas något slarv eller överflödigt. Jag slänger jättemycket saker. Ibland saker mina familjemedlemmar egentligen vill ha. 

Mitt hem ser ut som en mäklarannons 100% av tiden och inte som att någon bor där. Definitivt inte två barn. Jag vet ju att det inte är friskt. 

Mitt beteende gör mig utmattad, orolig när övriga familjen ruckar min ordning och gör att jag är på konstant helspänn hemma. Det leder också till att jag inte vill bjuda hem folk för jag orkar inte återställa huset efteråt. 

Jag förstår ju att detta är ett sätt att kontrollera min ångest och jag vill inte känna så här mer. Jag måste sluta med mitt beteende för jag får inget liv kvar utöver städandet och rensandet och kontrollerandet. 

Till saken hör också att jag är hemma dagtid så jag är omgiven av min trigger konstant. Om vi åker bort på semester till hotell eller hyrt hus så kan jag släppa kontrollen och t.o.m ha det lite rörigt runt mig. 

Vad ska jag göra? Hjälp tack innan jag städar ihjäl mig. 

KontrollFia
  • Svar på tråden Kan inte sluta städa/rensa/kontrollera mitt hem
  • Anonym (L)

Får du någon behandling? Annars tänker jag att det vore ett naturligt första steg.

Jag menar, det har gått rätt långt när man slänger andras tillhörigheter, mot deras vilja, för att dämpa sin egen ångest. Du och din familj behöver hjälp.

• Anonym (Malin)

Jag tänker att du skulle behöva prata med någon om det! (typ psykolog) 
    Jag funderar också på varför du är hemma på dagarna. Är du sjukskriven? Arbetslös? Föräldraledig? Skulle du må bättre av att ha något annat att göra på dagarna? Så att du kommer hemifrån och kan ändra fokus?

Svar på tråden Kan inte sluta städa/rensa/kontrollera mitt hem