• Anonym (Tråkig fruga)

Hur behålla glöden som föräldrar?

Ja, som rubriken lyder. Vad gör ni för att behålla glöden som par? Jag märker att (främst jag) går in så mycket i föräldrarrollen att det nästan känns förbjudet och borttappat att vara sexig och sugen framför min man. Eller det känns som att min personlighet bara ska vara mamma nu, om ni förstår vad jag menar. Vi har en bebis på 6 månader och en 5-åring. 

jag vet också att vi har en liten bebis och att man är så mitt i det nu, men jag vill liksom känna mig mer än mamma till min mans barn. Hur gör ni? 

• Svar på tråden Hur behålla glöden som föräldrar?
  • Anonym (Oljerock)

Man avsätter tid och prioriterar att vara vuxna älskande.  Stäng av mobiler och tv en kväll i veckan och ägna ett par timmar åt er som vuxna. Det måste inte vara sex. Men att ni avsätter tid som vuxna. Spelar sällskapsspel,  dricker te och pratar om viktiga saker, hånglar,  tar en dusch ihop,  klä upp er och påminn varandra om vem ni är utan barnen. 

Ta också tid för att göra saker ihop som ett par. Gå på bio, dejta, ut och dansa en kväll.. kom ihåg att göra sånt som ni gjorde före ni fick barn. 

Nu är alla familjer olika men jag vet en hel del par som har "no-go-zone" för barnen , utrymmen/rum där barnen inte har möjlighet att vara. Sovrummet,  gästrummet,  bibliotek/matrummet eller liknande.  Där man möts vissa kvällar och helt enkelt får det lättare att kunna få till sex,  äta ostört , paus utan stök etc .  (Vill man ssmsova kan man göra det i barnens rum , det är inte nödvändigt att det måste göras i föräldrars sovrum) 

Dra nytta av omgivningen.  En timmas barnvakt kan dom flesta avvara i er omgivning för att kunna käka pizza i lugn och ro tex . Farmor kan hämta på dagis nån gång ibland så kan ni hångla en timma innan barnen kommer.  Alltså ta vara på alla möjligheter och framförallt SE alla möjligheter - istället för att tycka att allt är krångligt. 

• Anonym (nuftig)

Jag tyckte det hjälpte oerhört att behålla sovrummet vårt.

Vi ställde en 120-sängbotten direkt på golvet i barnets rum, la det där och sov ibland med det men gick oftast tillbaka till eget sovrum. Vi var supersnabba med att ta oss dit om barnet vaknade på natten och klart fick hen sova hos oss vid sjukdom eller när det annars behövdes tröst, men inte som huvudsovplats.

Vi hade också en extra bäddmadrass på golvet i vardagsrummet med lakan, kuddar och gosedjur som var väldigt populär, och barnet tog ibland kortare sömnpauser där. Det är bra att öva på att sova lite olika tror jag, så blir det mindre problem om man åker till andra hem.

Jag tycker det funkade bra för oss med sömn under småbarnstiden och det var då lättare att mentalt behålla sovrummet som ett rum för sex.

• Anonym (Anna)

Jag har tre barn varav en är en bebis. när han var några veckor började vi ha sex igen. Det är viktigt för oss. Då blir det lättare för mig att vara snäll och gosig i vardagen (vet dock att många kvinnor är tvärtom) vi har sex 2-6 ggr/v och det ger oss lugn, kärlek och harmoni. 

• Anonym (Man väntar)

Jag tror det sunda som föräldrar är att ha ett väldigt sparsamt sexliv (förutom om man skall tillverka syskon) man kommer helt enkelt till insikt om att nu är den delen av livet över, det är så gott som färdigsexat nu. 

Jag menar inte att det skall vara helt sexlöst, men kanske max 5 ggr om året. Accepterar man och finner sig i det så blir allt så mycket enklare sedan.

• Fjäril kär
    Anonym (Man väntar) skrev 2025-03-09 15:09:31 följande:

Jag tror det sunda som föräldrar är att ha ett väldigt sparsamt sexliv (förutom om man skall tillverka syskon) man kommer helt enkelt till insikt om att nu är den delen av livet över, det är så gott som färdigsexat nu. 

Jag menar inte att det skall vara helt sexlöst, men kanske max 5 ggr om året. Accepterar man och finner sig i det så blir allt så mycket enklare sedan.

Du menar att en  nyförlöst 21-åring ska leva sexlöst i princip resten av sina fertila år för att man är för lat att engagera sig i sin egen relation? 
  • Anonym (Man väntar)
    Fjäril kär skrev 2025-03-09 15:30:59 följande:
    Du menar att en  nyförlöst 21-åring ska leva sexlöst i princip resten av sina fertila år för att man är för lat att engagera sig i sin egen relation? 
    Man engagerar sig på andra sätt och för barnen. Jag säger inte att man skall helt sluta ha sex men man måste inse att man inte kan spontant sätta på sin fru på köksbordet, i tv-soffan, i duschen osv osv. längre utan att den delen av livet är över. Sovrummet, missionären, tyst och släckt lampa ett par gånger om året. 
  • Anonym (Tråkig fruga)
    Anonym (Man väntar) skrev 2025-03-09 15:09:31 följande:

Jag är 28 år och känner inte alls att jag vill lägga sexet på hyllan, därav tråden. Med det sagt innebär inte det att jag tänkte att min man skulle sätta på mig framför barnen liksom. Men jag vill att vi ska ha det pirriga, sexiga i vår relation.
  • Anonym (Kört)

Det är kört. Så snart barnen är tillverkade så dör sexlivet. 

• Studentpappa
    Anonym (Kört) skrev 2025-03-09 16:47:06 följande:

Det är kört. Så snart barnen är tillverkade så dör sexlivet. 

Tyvärr är det verkligheten för många av oss, man får leva på minnen och ett ligg i månaden med lite tur..
    Ride it like you stole it
  • Anonym (x2)

Gick inte alls och slutade i skilsmässa x2.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (x2)
    Violetten91 skrev 2025-03-09 17:57:27 följande:
    Och den gemensamma nämnaren är du. 
    Tror du inte att jag förstår det eller?
    Makarna var förstås helt utan skuld! Såklart.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (x2)
    Violetten91 skrev 2025-03-09 18:08:38 följande:
    Troligtvis så gör du inte det, annars hade du inte suttit här med två spruckna äktenskap.
    Tro vad du vill. MEd facit i hand så var det ändå bara bra.
  • Fjäril kär
    Anonym (Man väntar) skrev 2025-03-09 15:38:20 följande:
    Man engagerar sig på andra sätt och för barnen. Jag säger inte att man skall helt sluta ha sex men man måste inse att man inte kan spontant sätta på sin fru på köksbordet, i tv-soffan, i duschen osv osv. längre utan att den delen av livet är över. Sovrummet, missionären, tyst och släckt lampa ett par gånger om året. 
    Det kan man visst göra och majoriteten gör det också. Finns många föräldrar som inte ens märker nån skillnad i sexlivet efter dom fått barn.  Jag var en av dom . 

Har du upplevt annorlunda så antingen är du lurad av din partner eller så är det annat som havererat... 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Anna)
    Fjäril kär skrev 2025-03-09 18:17:50 följande:
    Det kan man visst göra och majoriteten gör det också. Finns många föräldrar som inte ens märker nån skillnad i sexlivet efter dom fått barn.  Jag var en av dom . 

Har du upplevt annorlunda så antingen är du lurad av din partner eller så är det annat som havererat... 
    Jag håller med dig. Mitt äktenskap sprack delvis pga dött sexliv. Jag värderar den delen av livet och relationen. Exmannen är en god vän till mig idag, så engagemanget i barnen finns där, men det räckte inte för relationen.

I min nuvarande relation ser både jag och mannen sex som något som ger oss energi och det kan vara lite extra spännande att man måste vänta tills barnen sover.Vi ser gemensamt fram emot våra stunder och kan definitivt låta disken vänta för att hinna liggs. Den kan man ju ta när barnet är vaket?!
  • Anonym (Tråkig fruga)

Kul att läsa era tankar :) i vår relation hade vi kunnat ha sex varannan dag ?bara för att?, om ni förstår, men det är just det att jag vill ha pirret i relationen. Hur man kan vidhålla parrelationen och att vi inte bara är föräldrar tillsammans. 

igår var 5-åringen hos sin mormor och bebis sov, då hade min man och jag sex spontant i badrummet. Det gjorde att det kändes kul och pirrigt, så vi verkade spontant komma på lite av lösningen själva :) 

• Anonym (?)

Klarade inte småbrnsåren med min dotter , inte heller med min son. Träffade min särbo, och det vände totalt. 
    Hade verkligen helst bott med en bio-mamma men inget hade kunna varit bättre än idag.

• Anonym (dda)

Ni får köra med mild bdsm, lack och läder, sexleksaker, "sexiga" underkläder och andra liknande medel som många kör med när det börjar bli kris i sängkammaren. Själv tycker jag det är lite pinsamt/cringe, så jag hade hellre avstått sex. Samtidigt, tusentals medelålderspar i sexkris kan inte ha fel.

Svar på tråden Hur behålla glöden som föräldrar?