• Anonym (döttstrött på det)

Varför gör min kropp så här mot mig? (vikt)

Jag väger mig var tredje dag. Undantaget vägning 2, det var nästan en månad senare. Siffrorna är gång till gång, så från invägning till vägning 2, från vägning 2 till vägning 3 osv.

Invägning: +-0 (så klart)
    Vägning 2: +2,8 kg
    Vägning 3: +0,3 kr
    Vägning 4: -0,9 kg
    Vägning 5: +-0 kg
    Vägning 6: +-0 kg
    Vägning 7: +0,3 kr
    Vägning 8: -1,2 kg (idag)

Jag väger mig alltid på morgonen innan frukost. Det som är olika är om jag är naken  eller har trosor+t-shirt på mig.

Jag har ett övergripande viktmål att gå ner till tvåsiffrigt så det är inte som att jag redan väger ingenting och inte har något att ta av. Mitt "lilla steg" är att gå ner till min vikt innan medicinerna kickade in för ganska exakt ett år sedan, vlket är för ca 8 kg sen.

Varför gör min kropp så här mot mig? Vad gör jag för fel? Varför hatar jag mig själv?

• Svar på tråden Varför gör min kropp så här mot mig? (vikt)
  • Ezmeraldah

Vad menar du? Det är normalt att det skiljer nåt kg från dag till dag? Så är det för alla. (Att gå upp två-tre kg på en månad är inte heller konstigt.) Speciellt om man väger tresiffrigt, då kan kroppen samla på sig (eller förlora) ännu mer vätska och det kan skilja ännu mer på vågen från dag till dag.

Om du har tittat på till exempel "Biggest loser" och liknande program nån gång så har du kanske sett att de som väger mycket kan gå ner mycket de första veckorna och det mesta är vätska. Nu vet vi förstås  inte om det verkligen är en vecka mellan vägningarba i verkligheten eller om det bara framställs så i programmet men om vi utgår från att det är så. Några deltagare som vägt nästan 200 kg har gått ner över 10 kg på en vecka och de har givetvis inte förlorat 10 kg fett på så kort tid utan mestadels vätska och tarminnehåll. Flera deltagare har i efterhabs beröttat på sociala medier om hur de fastade inför vägningarna och inte ens drack vatten det sista dygnet men cyklade motionscykel tills de svimmade för att nå en så låg siffra som möjligt för att få fortsätta tövla i programmet.

Så vad är din fråga egentligen? Varför du inte väger exakt samma antal gram varje morgon? Ja, det beror på hur mycket vätska och tarminnehåll du har i kroppen, vilket i sig kan bero på vad du ätit och druckit och hur mycket du bajsat och kissat, läkemedel, var du är i menscykeln osv. (Och du skriver att du ibland har t-shirt och trosor på dig och det skulle kunna förklara de där tre hg som du ökat vid några tillfällen.) Sådär är det för alla människor. Ingen väger exakt samma antal gram varje morgon. Det är helt normalt. 

Svar på tråden Varför gör min kropp så här mot mig? (vikt)