• Anonym (TS)

Sömntablett som man verkligen däckar av?

Jag har extrema sömnproblem på grund av PTSD sedan många år tillbaka. 

Jag går i terapi för PTSDn men det hjälper inte mot sömnproblemen. 

Jag har genom åren fått Stilnoct, Imovane och tar nu Propavan, 

De första två vill jag inte hålla på med  eftersom det är starka preparat och för att man blir helt drogad om man inte går och lägger sig i tid. 

Propavan fungerar men jag kan inte minnas när jag somnade och sov tungt senast. 

Jag drömmer om att få däcka och verkligen få sova ut. 

Har någon här testat någon sömntablett som har den effekten? Jag kan tänka mig starkare preparat om jag bara använder dem ibland. 

Jag har inga missbrukstendenser och har aldrig överdoserat de preparat jag har fått. 

Den verkliga drömmen är förstås att kunna sova utan något men som min situation ser ut just nu (pågående problem tyvärr) så är det inte möjligt. 

Har ni några tips? Jag menar verkligen somna direkt och sova länge. 

• Svar på tråden Sömntablett som man verkligen däckar av?
  • Anonym (Anonym)

Kanske antidepressiv medicin och lugnande? 

• Studentpappa

Det funkar inte att ta flera propavan då? För att vara sömntabletter så fuckar ju inte dom upp dagen efter.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Liz)

Alimemazin smakar förjävligt, men däckar mig... Och då somnar jag ibland inte ens på 6 st stilnoct, så jag har riktiga sömnproblem...

Men vägrar ta den just pga smaken. Det är enbart den flytande som funkar på mig, tabletterna funkade inte...

Alimemazin är ett antihistamin, så ingen direkt sömnmdecin men man blir galet trött av den.

Saroten funkar också en månad, men kroppen vänjer sig vid den...

• Anonym (Farma)

Quetiapin kan funka. Likaså olanzapin. 

Även melatonin.

• Anonym (TS)

Tack för alla tips!

Jag tar redan antidepressiva och maxdosen för Propavan. Det funkar men det är ingen garanti och ibland somnar jag inte alls på dem. 

Jag skulle vilja däcka någon gång och sova riktigt tungt som sagt. Det har gått så långt att jag såg fram emot att bli sövd med narkos när jag skulle opereras för ett tag sedan men det var bara extremt obehagligt, inte alls någon mysig insomning.

Jag ska prata med läkaren om era förslag fast hon är restriktiv med tyngre tabletter trots att jag har 0 missbrukstendenser (är väldigt skötsam och välordnad av mig) och har slutat i perioder på eget bevåg. 

• Anonym (Liz)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-10 16:57:59 följande:

Tack för alla tips!

Jag tar redan antidepressiva och maxdosen för Propavan. Det funkar men det är ingen garanti och ibland somnar jag inte alls på dem. 

Jag skulle vilja däcka någon gång och sova riktigt tungt som sagt. Det har gått så långt att jag såg fram emot att bli sövd med narkos när jag skulle opereras för ett tag sedan men det var bara extremt obehagligt, inte alls någon mysig insomning.

Jag ska prata med läkaren om era förslag fast hon är restriktiv med tyngre tabletter trots att jag har 0 missbrukstendenser (är väldigt skötsam och välordnad av mig) och har slutat i perioder på eget bevåg. 

Proavan är ingen INSOMNINGSTABLETT det är zolpidem och imovan du ska ha i så fall...

Jag somnar inte heller på propavan. Den ska hålla dig sovande när du väl somnat.
  • Anonym (###)

En rejäl dos Nozinan (50mg) har jag varit ordinerad när inte Propavan räckt till.
    Men vi kom fram till att det ger mig mindre biverkningar om jag kombinerar med Propavan för att kunna sänka Nozinandosen. Och så Imovane för insomning.

Insomningstabletter ska du ta när du lägger dig i sängen, inte vara uppe och jazza, för att undvika halvsovande tillstånd där man inte säkert kommer ihåg efteråt vad man gjort.

Svar på tråden Sömntablett som man verkligen däckar av?