• Anonym (Anonym)

Stress hos barn.

Vi bor i en liten by med många barn. Min 7 åring har många kompisar på gatan och gatorna runt omkring, i olika åldrar. Det blir väldigt mycket lek i perioder. Det knackas på här konstant i perioder. Mitt barn springer ut o leker med någon, som senare knackar på hos andra o så drar de ihop ett gäng. Andra gånger leks det med en kompis sedan kommer han hem med någon helt annat kompis som han mött på vägen osv. Ni fattar.

Vi har ett tag kämpat med en otroligt dålig attityd emot oss föräldrar. Han bryter ihop om vi ringer hem honom och det blir ibland såpass dålig stämning att det förstör resten utav kvällen och när vi äter middag. Han är i övrigt världens gulligaste och en jättesnäll kille, men svårt att kontrollera/hantera känslorna. Nu till min fråga, då jag har märkt att det blir värre, dvs han är mer kaxig här hemma när det flängt runt mycket bland olika kompisar. Kan för mycket kompislek leka till stress hos barn?. Upplever att ju mer kompislek det blir desto mer distans blir det mellan oss och honom. Dagar vi varit hemma mer, och tagit utflykter bara vi i familjen så är hans humör mycket stabilare. Kan det finnas ett samband? Och ni får gärna berätta hur ofta era djuåringar leker med kompisar.

• Svar på tråden Stress hos barn.
  • Spucks

Ja, det kan absolut finnas ett samband. Fast jag skulle inte kalla det stress, utan mer att barnet får väldigt mycket intryck och stimulans, speciellt när de är många barn och kanske leker vilda och högljudda lekar. Då kan ett barn lätt vara väldigt uppe i varv och ha svårt att komma ner.

Se till att det inte blir en för plötsligt avbrott. Varna honom innan han behöver komma in. Gå ut tex. och säger till honom att det är snart dags att äta middag och att han har 10 minuter kvar att leka. Stanna ute under de 10 minuter, titta på medan de leker, påminn när 5 minuter ha gått, snacka lite med barnen, osv. Då blir det enklare övergång och inte ett plötsligt avbrott i leken och du har möjlighet att dämpa leken lite så ditt barn blir lite lugnare medan leken fortfarande är i gång.

• TvillingmammaVästgöte

Positivt bekymmer att ha ett barn som har många kompisar och leker på riktigt och utomhus. Jag tycker ni skall följa Spucks råd och för övrigt vara tacksamma över att er som har så mycket kompisar och möjlighet att leka. 

• Anonym (Anonym)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-08 10:33:50 följande:

Positivt bekymmer att ha ett barn som har många kompisar och leker på riktigt och utomhus. Jag tycker ni skall följa Spucks råd och för övrigt vara tacksamma över att er som har så mycket kompisar och möjlighet att leka. 

Funderade på om jag skulle lägga till hur tacksamt det är att bo som vi gör. Att min son har gott om vänner och är omtyckt. Där vi tryggt kan skicka ut ungarna utan rädsla för stora bilvägar osv.

Det är vi och uppmuntrar alltid till utelek då jag vet att det är bra för barnen att få härja runt i dungar, springa på grusvägar osv. Det är underbart. Så nu fick jag det skrivet också :D
Svar på tråden Stress hos barn.