Stress hos barn.
Vi bor i en liten by med många barn. Min 7 åring har många kompisar på gatan och gatorna runt omkring, i olika åldrar. Det blir väldigt mycket lek i perioder. Det knackas på här konstant i perioder. Mitt barn springer ut o leker med någon, som senare knackar på hos andra o så drar de ihop ett gäng. Andra gånger leks det med en kompis sedan kommer han hem med någon helt annat kompis som han mött på vägen osv. Ni fattar.
Vi har ett tag kämpat med en otroligt dålig attityd emot oss föräldrar. Han bryter ihop om vi ringer hem honom och det blir ibland såpass dålig stämning att det förstör resten utav kvällen och när vi äter middag. Han är i övrigt världens gulligaste och en jättesnäll kille, men svårt att kontrollera/hantera känslorna. Nu till min fråga, då jag har märkt att det blir värre, dvs han är mer kaxig här hemma när det flängt runt mycket bland olika kompisar. Kan för mycket kompislek leka till stress hos barn?. Upplever att ju mer kompislek det blir desto mer distans blir det mellan oss och honom. Dagar vi varit hemma mer, och tagit utflykter bara vi i familjen så är hans humör mycket stabilare. Kan det finnas ett samband? Och ni får gärna berätta hur ofta era djuåringar leker med kompisar.