Aliona skrev 2025-03-15 01:10:15 följande:
Vad menar du att känna att mamma andas? Då måste ju barnet ligga på mammans mage eller bröst, och det är definitivt inte säkert (om mamma sover). Om du tänker på att barnet skulle bli tryggt av att höra mammans andning så hörs det lika bra från en spjälsäng eller bedside crib brevid mammas säng som i mammas säng, men det är avsevärt tryggare.
Det finns starka bevis för att samsovning de tre första månaderna ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Det innebär att risken ökar från en mycket liten risk till fortfarande mycket liten risk, så man ska inte överdriva riskerna, men samtidigt så pratar vi ju om det allra värsta som skulle kunna hända, så frågan är om man vill se om det går.
Nej såklart ska inte barnet sova på mammas mage eller bröst när mamma sover. Men mina har somnat tätt intill mig ganska ofta när jag ligger på sidan och ammar. Det brukar yngsta som är 6 veckor gammal nu göra också. Då känner de när jag andas. Minns inte vem jag hörde det från för det var längesen , tror det var när äldsta (som är 18 nu) var bebis. Kan ha varit något BVC-sköterska men som sagt vet jag bara att jag har hört eller läst det.
Jag vet att man rekommenderar att barn sover själva första 3 månaderna allra helst men ingen av mina har kunnat sova själv, har pratat om det med BVC också och de jag har pratat med har inte tyckt det är fel att samsova. Jag tror att som mamma sover man ofta så lätt så att man inte rullar över barnet (om man är nykter och inte påverkad av något). Jag har som sagt fyra barn själv så det är bara min erfarenhet och vad jag tänker , inget nån annan måste hålla med om eller gå efter. Jag har sovit med alla mina fyra barn från dag ett och min mamma sov med sina fyra barn från dag ett. Men vill man följa rekommendationerna exakt så kan man såklart ha barnet i egen säng om det funkar, inget fel alls med det.
Pappan skulle jag förresten däremot inte vilja att han somnar precis bredvid bebisen och han skulle inte vilja det heller för han sover djupare.