Hjälp! Min sambo är lat.
Hej, jag är i en relation sedan sex år tillbaka. Premissen var då att ingen av oss vill ha barn. Idag vill min sambo ha barn och jag skulle kunna tänka mig att ha max ett.
Den största anledningen att jag tvekar är att jag känner att det är jag som gör allt i hemmet.
Jag tar redan hand om ett barn och känner att jag inte kan ta hand om två själv.
Jag handlar, jag fixar och städar. Det är jag som åtgärdar om något är trasigt eller behöver fixas. Min sambo är allmänt dålig på att ta tag i saker och gillar verkligen att kolla på serier i soffan eller sängen. Hon gör gärna saker i sista minuten eller ännu hellre skjuter det framför sig tills någon annan löser det.
Hon sover gärna 8-11 timmar per dygn och är jämt trött vilket gör att det inte finns så mycket tid över till något annat och hon jobbar kväll/natt medans jag jobbar dagtid med flex.
Jag har tagit upp att jag känner mig som en förälder till henne och påpekat städ och annat vilket alltid resulterar i kränkthet från hennes sida. Jag har släppt jättemycket på mina städbehov/städrutiner och lever nu i ett inte lika rent hem vilket är lite stressigt för mig då jag mår mycket bättre när det är rent hemma. Men det har också varit skönt för mig att sänka mina krav på mig själv. Hon har sagt att hon ska ta körkort i två år nu men det blir liksom inte av trots att jag erbjudit gratis resor eller dylikt när hon klarat det. Och det är svårt att hålla attraktionen uppe när det känns som man tar hand om någon hela tiden känner jag.
När vi träffades var hon intresserad av träning och var väldigt duktig vilket inspirerade mig då jag lever ett aktivt liv men hon gör inte det längre. Vill helst inte lämna lägenheten om hon får välja medans jag gärna gör saker utanför hemmet ibland.
Hon har även haft en hund som gick bort för 1 år sen vilket hon skötte väldigt bra så hon kan men när det inte gäller hunden så har det liksom prioriterats bort. Därav tänker jag att hon ändå kan ta hand om ett barn. Vi är i 35 års åldern och det känns tufft att börja om för oss med någon ny då vi ändå trivs med varandra och vi är varandras bästa vänner. Och man kommer väl aldrig träffa någon som tillfredsställer än på alla plan, man måste alltid kompromissa med någonting i alla relationer.
Min Fråga:
Har ni varit i en liknande sits, Blev det bättre eller sämre efter ni fick barn?
Känner en oro över att jag kommer gå in i väggen när jag behöver ta hand om två och funderar på om detta är ett sunt förhållande i längden för oss båda.
Hon känner sig sällan bekräftad av mig (alla killars problem kanske) men jag känner också att jag har svårt att heja på och bekräfta någon som inte gör något vettigt med sin tid.