• Trasigmänniska35

Kvinnor vad har ni för åsikter om män som jobbar på Samhall?

Hej

Märker ofta att folk kollar snett på en och vägrar att hälsa på en för att man jobbar på Samhall. Varför detta stigma? En tjej jag dejtade ett tag lämnade mig för att jag sa att jag jobbar på Samhall. Så därför ställer jag frågan till er kvinnor härinne. Varför skulle ni neka en kille en dejt för att han jobbar på Samhall?

• Svar på tråden Kvinnor vad har ni för åsikter om män som jobbar på Samhall?
  • Anonym (H)
    Trasigmänniska35 skrev 2025-03-07 08:59:48 följande:
    Kvinnor vad har ni för åsikter om män som jobbar på Samhall?

Hej

Märker ofta att folk kollar snett på en och vägrar att hälsa på en för att man jobbar på Samhall. Varför detta stigma? En tjej jag dejtade ett tag lämnade mig för att jag sa att jag jobbar på Samhall. Så därför ställer jag frågan till er kvinnor härinne. Varför skulle ni neka en kille en dejt för att han jobbar på Samhall?

Det viktigast är varför han jobbar på Samhall.

Jag tänker inte gå in i ett seriöst förhållande med en kille som inte kan försörja sig på en trygg och vettig nivå. Behövs ingen superlön men hans eventuella osäkra ekonomi ska inte drabba vår framtid familj
  • Anonym (C)
    Anonym (H) skrev 2025-03-07 09:06:17 följande:
    Det viktigast är varför han jobbar på Samhall.

Jag tänker inte gå in i ett seriöst förhållande med en kille som inte kan försörja sig på en trygg och vettig nivå. Behövs ingen superlön men hans eventuella osäkra ekonomi ska inte drabba vår framtid familj
    Håller med. Beror på varför i första hand. Har han bra värderingar och kan försörja sig själv behöver det inte vara något problem alls. Men är något av detta inte uppfyllt så är han ointressant oavsett var han jobbar.
  • Anonym (Lisa)

Det beror på anledningen till att du jobbar där. 

• Anonym (Tveksamt)

Säger som medlemmarna ovan - det beror på orsaken. Jag vill inte dejta någon som på något sätt inte kan fungera på ett normalt sätt i vardagen.

Detta är ofta fallet med män som jobbar på Samhall. Att de har en social och/eller intellektuell funktionsnedsättning som hindrar dem från bete sig på ett normalt sätt som är kompatibelt med ens egen person.

• Mandel

Beror självklart på anledningen till det.
    Är man öppen med det och direkt förklarar varför och inte bara: jag jobbar på Samhall.
    Bättre i så fall  att ex säga: pga en tidigare olycka/sjukdom så jobbar jag idag på Samhall, men planen är att jag ska vara tillbaka i det vanliga arbetslivet inom 2 år.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Tveksamt)
    Mandel skrev 2025-03-07 09:22:58 följande:

Beror självklart på anledningen till det.
    Är man öppen med det och direkt förklarar varför och inte bara: jag jobbar på Samhall.
    Bättre i så fall  att ex säga: pga en tidigare olycka/sjukdom så jobbar jag idag på Samhall, men planen är att jag ska vara tillbaka i det vanliga arbetslivet inom 2 år.

Kan fysiska skador berättiga någon till jobb på Samhall? I ett sådant fall kan jag tänka mig att dejta killen. Iallafall om skadan är tillfällig och inte permanent. 
  • Anonym (Eli)

Jag hamnade själv på Samhall efter att jag varit sjukskriven för utmattningssyndrom och arbetsbelastningen inte godkände att jag gick tillbaka och arbetstränade på restaurang över sommaren. Jag trivdes inte alls, fick dåligt betalt men jag hade en del väldigt bra kollegor som ändå gjorde att jag stod ut i de två månader jag jobbade där. Det var skönt att få jobb på restaurang till hösten dock och slippa Samhall. Idag har jag universitetsutbildning och jobbar på ett jobb där jag stortrivs och är högavlönad. Ibland har vi lokalvårdare från Samhall på jobbet och jag brukar prata med dem om de har lust till det, många av dem är jättetrevliga.

Jag skulle inte direkt döma ut en person med jobb på Samhall. Men om personen ifråga inte kan försörja sig eller inte ligger på samma intellektuella eller sociala nivå som jag så skulle jag inte vara intresserad. Det gäller oavsett arbetsgivare.

• Mandel
    Anonym (Tveksamt) skrev 2025-03-07 09:30:15 följande:
    Kan fysiska skador berättiga någon till jobb på Samhall? I ett sådant fall kan jag tänka mig att dejta killen. Iallafall om skadan är tillfällig och inte permanent. 
    En gång i tidernas begynnelse så sommarjobbade jag på Samhall och då var det en tjej som var utbildad florist, men som fick svåra eksem av att hålla på med blöta blommor hela dagen så hon var där som rehabilitering för att se om eksemen gav med sig vid vanligt jobb.
    I vissa fall kan det vara invandrare med språkproblem osv. 
    Man kan ju även vara arbetsledare osv på Samhall.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Aniiee
    Anonym (Tveksamt) skrev 2025-03-07 09:30:15 följande:
    Fysiska skador, långtidsarbetslösa utan diagnoser, nyinvandrade, andra som kan jobba i normal eller högre takt utan styrsel eller överseende. Samhall vill inte ens ha folk de en gång var till för längre, det sänker deras konkurrensförmåga. De säger det bara halvhögt.

Googla lite så får du se.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Tveksamt)
    Aniiee skrev 2025-03-07 11:52:39 följande:
    Fysiska skador, långtidsarbetslösa utan diagnoser, nyinvandrade, andra som kan jobba i normal eller högre takt utan styrsel eller överseende. Samhall vill inte ens ha folk de en gång var till för längre, det sänker deras konkurrensförmåga. De säger det bara halvhögt.

Googla lite så får du se.
    Aha, bra att veta. Då kan jag möjligen acceptera en Samhallsanställd kille för dejting. Under förutsättning då att han är normalbegåvad och även förstår hur det sociala fungerar. Tillfälliga kroppsliga besvär är heller ingen dealbreaker. 
  • Anonym (Ex)

Mitt ex har jobbat på Samhall i närmare 25 år. Meningen var ju att han bara skulle vara där tills han fick nytt arbete. Han fick det efter några år men det varade inte länge utan han valde att gå tillbaka till Samhall. Anledning var att han inte trivdes med sitt nya arbete. Har man väl kommit ifrån Samhall så skulle jag själv söka annat arbete igen före att börja på Samhall igen. 

Svar på tråden Kvinnor vad har ni för åsikter om män som jobbar på Samhall?