• lagom exotisk

Maxa återbäringen via betala mer skatt under året?

Vi hade en diskussion på jobbet om att maxa skatteåterbäringen, inte genom att göra avdrag utan genom att skatta mer under året. Är det möjligt? Jag hittar inget om detta på nätet. Nån som testat?

• Svar på tråden Maxa återbäringen via betala mer skatt under året?
  • Anonym (?)

Ja, men enklare att bara månadspara

• Anonym (Varför?)

Varför vill du låna ut pengar till staten på det viset bara för att få en klumpsumma i april varje år? 

Du kan be lönekontoret att dra extra varje månad om du så önskar. 

• Anonym (xxx)
    lagom exotisk skrev 2025-03-06 10:18:03 följande:
    Maxa återbäringen via betala mer skatt under året?

Vi hade en diskussion på jobbet om att maxa skatteåterbäringen, inte genom att göra avdrag utan genom att skatta mer under året. Är det möjligt? Jag hittar inget om detta på nätet. Nån som testat?

Ja, man kan be arbetsgivaren att dra extra skatt varje månad.

Men jag förstår inte vitsen med det, men det kan du kanske förklara, TS.
  • Elin pelin

Du kan be sin arbetsgivare dra mer skatt var månad. Prata med lönekontoret eller din chef om hur du ska göra.

• Elin pelin
    Anonym (xxx) skrev 2025-03-06 10:21:19 följande:
    Ja, man kan be arbetsgivaren att dra extra skatt varje månad.

Men jag förstår inte vitsen med det, men det kan du kanske förklara, TS.
    Om man ex har aktier på depåkonto som ger utdelningar så kan man minska sin kvarskatt.
    Eller som en gammal kollega till mig som hade en fru som spenderade allt var månad så blev skatteåterbäringen deras reskassa inför sommaren (där var problemet fruns ekonomiska sinne och jag personligen hade inte valt gemensam ekonomi med de förutsättningarna!)
  • Anonym (Paul)

Förstår inte heller varför man skulle göra det. Är det för att kunna säga/tänka att -Jag fick mest pengar?

• Anonym (Taxi)
    Elin pelin skrev 2025-03-06 10:25:50 följande:
    Om man ex har aktier på depåkonto som ger utdelningar så kan man minska sin kvarskatt.
    Eller som en gammal kollega till mig som hade en fru som spenderade allt var månad så blev skatteåterbäringen deras reskassa inför sommaren (där var problemet fruns ekonomiska sinne och jag personligen hade inte valt gemensam ekonomi med de förutsättningarna!)
    Du kan ju lika gärna lägga undan pengar löpande eller sätta av pengar för skatt när du säljer av. Du vet ju hur stor summa det handlar om.  Huvudsaken du vet att pengarna ska ut.  Sen om det är via slutskatten eller hur du gör...
  • Anonym (H)

Du kan själv sätta in pengar på dit skattekonto när du vill

• Anonym (xxx)
    Elin pelin skrev 2025-03-06 10:25:50 följande:
    Fast det handlar inte om att minska kvarskatt. Det handlar om att maxa återbäringen, dvs få så mkt som möjligt tillbaka. Vad är vitsen med det? Det bästa är väl att ligga plus minus noll, alternativt få tillbaka ett mindre belopp. 

Vill man spara pengar finns smartare sätt. Tänk om du behöver pengarna innan skatteåterbäringen kommer, hur gör man då?
  • Kammen320

Jag har bett lönekontoret att dra typ 300 kr extra i skatt varje månad. Inga pengar jag saknar där o då, men tycker att det är så vansinnigt tråkigt med restskatt. Jag sparar ändå på sparkonto, men att veta att jag inte behöver oroa mig för restskatt är så skönt. Och att få tillbaka lite pengar är ju rätt gött också.

• Anonym (Undrar)

Varför i hela världen vill du maxa återbäringen? Kan du berätta vad poängen är? Det måste vara ett av de sämre sätten att spara på. Att undvika restskatt är en helt annan sak. Kan du förklara vad du menar?

• Zamboni

Det är ju ren förlust att göra så med tanke på inflationen. Bättre att sätta in pengar på nåt med bra ränta..

Svar på tråden Maxa återbäringen via betala mer skatt under året?