• Anonym (Sjuk mamma med integritet)

Ta hem tonåringars vänner vid sjukdom

Jag (mamma) har legat i influensan med 39 i feber, hosta från helvetet osv.
    I lördags ringde min äldsta tonåring och sa att han och 2 vänner var på väg hem och frågade om jag kunde lägga mig i sängen istället för soffan.
    Jag svarade att oavsettvar jag ligger så ska ingen komma hem till ossnär jag är såpass sjuk. Ok svarade han och kom hem själv senare.

Igår ringde en av tonåringarna föräldrar och menade att jag förstör deras relation genomgått inte öppna upp mitt hem en lördag .
    Enligt henne är de så stora att de kunde varit på ovanvåningen oavsett om jag är sjuk eller inte.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Ta hem tonåringars vänner vid sjukdom
  • Anonym (S)

Väldigt märkligt att ringa och säga så. Varför måste de vara just hos er? Varför kan inte den andra föräldern öppna upp sitt hem en lördag? Det är inte så konstigt om man vill ha lugnt och ro när man är sjuk dessutom riskerar du att smitta om man använder samma toalett, kök med mera. 

• Anonym (Nora)

Ringde en av tonåringarnas föräldrar dig och sa att du förstör deras relation, sjukt isf!? För att du vid detta tillfälle hade influensa och inte ville ha hem någon? Kunde de då inte vara hemma hos den andre tonåringen denna dag eftersom du var såpass sjuk?

• Anonym (G)

Vad är det för en typ som ringer och säger en sån sak?
    Självklart hade de säkert klarat sig och ingen blivit smittad men det är väl inga konstigheter med att vilja ha lugn och ro under sjukdom.
    Det var en lördag i deras liv. De hinner umgås.

• Anonym (Sjuk mamma med integritet)

De brukar vara här varje helg (vilket jag vanligtvis är nöjd med)
    Så detta var första gången jag sa nej till vänner pga sjukdom.
    Jag tänkte att jag har rätt att få vara krasslig ifred och inte vill sprida runt smittan.
    Men den ena föräldern menar att hennes dotter blev utfryst av min son och hans flickvän. Men flickvännen gick sov hemma hos sig (inga konstigheter), min son hängde med dem en stund och tog sen bussen hem själv..

Jag tyckte det var märkligt att ringa pga detta

• Anonym (Elin79)
    Anonym (Sjuk mamma med integritet) skrev 2025-03-05 07:48:52 följande:

De brukar vara här varje helg (vilket jag vanligtvis är nöjd med)
    Så detta var första gången jag sa nej till vänner pga sjukdom.
    Jag tänkte att jag har rätt att få vara krasslig ifred och inte vill sprida runt smittan.
    Men den ena föräldern menar att hennes dotter blev utfryst av min son och hans flickvän. Men flickvännen gick sov hemma hos sig (inga konstigheter), min son hängde med dem en stund och tog sen bussen hem själv..

Jag tyckte det var märkligt att ringa pga detta

Otroligt märkligt!
    Och att vrida till det så...
    Om du var förälder till mitt barns vän och det förmedlades att du var jättesjuk i flunsan så skulle jag 1) tycka jättesynd om dig och be mitt barn att hälsa via kompisen att du ska krya på dig 2) förutsätta att du av omsorg om andra och att inte vilja smitta sa nej till besök (vilket du också gjorde)

Nåt måste ha brustit i kommunikationen? Eller så är den här föräldern så ego att hen inte förstår. Du har verkligen inte gjort något fel här.
  • Anonym (idc)

Mina självgående barn får ta hem kompisar om de vill även om jag är sjuk, och ringer alltid och talar om om de kommer hem med någon. De håller sig i nedervåningen eller suterrängen om de är inomhus, annars tar både tween- och teenungen och deras vänner gärna långa promenader med hundarna och kommer bara in för att käka mellis eller packa mellis.

Nu är ju jag iofs sjuk/dåligt väldigt mycket och ofta pga cancerbehandligt, så om jag hade sagt nej hade de aldrig fått ta hem kompisar.

Men du bestämmer i ditt hem.

• Hellishen

Du skulle ha svarat - vad synd att de inte kunde vara hemma hos er istället - en enda gång - när jag låg här hemma och spydde? 👹

En clearly galen förälder som tycker att det är en rättighet att använda dig som fritidsgård. Dock synd om dottern.

• Lynx123

Du hade 100% rätt. Herrejösses vad folk är vårdslösa med andras hälsa.

• Mrs Moneybags

Du gjorde helt rätt. Den andra föräldern är helt ute och cyklar. 

Förmodligen någon som hade förväntat sig att ha sitt hem för sig själv medan du underhåller ungdomarna. Sjukt! 

• Anonym (Elin79)
    Lynx123 skrev 2025-03-05 08:27:03 följande:

Du hade 100% rätt. Herrejösses vad folk är vårdslösa med andras hälsa.

Ja och med sin egen?
    Visste jag att mitt barns kompis hade influensa in da house hade jag helst inte velat att mitt barn gick dit just då....
Svar på tråden Ta hem tonåringars vänner vid sjukdom