• Anonym (Kort10)

Autism

Hej!

Jag skriver till föräldrar eller folk som har kännedom med barn som har autism.
    Min partner berättade nyligen att hans dotter på 5 år har autism. 
    Han berättade att hon har svårt att kommunicera, glömmer bort honom, aldrig sagt ord som mamma eller pappa etc.
    Hur skulle ni beskriva att ha barn med autism? 

(*Anledningen att han berättar att hon glömmer bort honom är för att dom bor ej i samma stad (han måste ta 6 timmars flyg för att träffa dottern) och pågrund av ekonomi så kan han ej hälsa på varje dag/vecka eller så. ) 

Frågar ej av hat eller så, utan försöker förstå. 

• Svar på tråden Autism
  • Anonym (V)

Om hon inte pratar alls och är 5 år låter det dom att hon ganska allvarlig autism, kanske även en intellektuell funktionsnedsättning? När min son med autism var 5 år gick han i skolan med assistent. Hade svårt att uttrhycka sig och det blev konflikter när det blev missförstånd. Han slogs ibland. Han behövde förberedas i vardagen, för han hade svårt med övergångar och att automatisera vardagen. Han var grym på att bygga lego, plusplus etc.

Hur kommer det sig att din partner bor så långt från sitt barn? Hon skulle behöva honom närmare och mamman skulle säkert behöva avlastningen det skulle bli om han tog mer föräldraansvar.

• Anonym (Zara)

Arbetar med barn och träffar dagligen barn med autism.
    Det låter som att 5- åringen har stora utmaningar att förstå sin vardag och behöver en assistans hela sin vistelsetid på frs- skolan. Att vara ensamstående med ett så krävande barn sliter extremt mycket, som ovan undrar jag VARFÖR inte VH bor närmre varandra för avlastning? 

• Anonym (Kort10)

För att svara kort på er undran angående varför dom ej bor i samma stad är för att när dom gjorde slut så valde mamman att flytta tillbaka till hennes hemstad där hennes familj bodde. Hon bor också tillsammans med sin stora familj just nu. 
    Och det är inte att han ej vill vara delaktig i barnets liv med att bo så långt bort,  för han har flera gånger försökt ha mer kontakt med barnet och försökt få ha henne hos honom på olika lediga veckor. Men då har hans ex, barnets mamma, haft olika ursäkter till att det ej går. 
    Men återigen det är inte vad frågan var om och jag uppskattar att ni ej börjar skriva angående deras avslut. Det är om autism jag undrar om.

Han har till exempelvis berättat att när han träffar dottern så visar hon inget intresse eller verka förstå sig på att han är hennes pappa. Utan är mer intresserad av att kolla på en tv skärm i flera timmar. Samt hon behöver sin mamma i närheten hela tiden för hon blir ängslig annars.

• Anonym (V)
    Anonym (Kort10) skrev 2025-03-05 09:00:55 följande:

För att svara kort på er undran angående varför dom ej bor i samma stad är för att när dom gjorde slut så valde mamman att flytta tillbaka till hennes hemstad där hennes familj bodde. Hon bor också tillsammans med sin stora familj just nu. 
    Och det är inte att han ej vill vara delaktig i barnets liv med att bo så långt bort,  för han har flera gånger försökt ha mer kontakt med barnet och försökt få ha henne hos honom på olika lediga veckor. Men då har hans ex, barnets mamma, haft olika ursäkter till att det ej går. 
    Men återigen det är inte vad frågan var om och jag uppskattar att ni ej börjar skriva angående deras avslut. Det är om autism jag undrar om.

Han har till exempelvis berättat att när han träffar dottern så visar hon inget intresse eller verka förstå sig på att han är hennes pappa. Utan är mer intresserad av att kolla på en tv skärm i flera timmar. Samt hon behöver sin mamma i närheten hela tiden för hon blir ängslig annars.

Vilket barn som helst skulle kunna bli blyg inför en förälder som hälsar på med glesa och oregelbundna intervall. Har barnet autism behöver det hjälp i sociala situationer och förlitar sig då på sin mamma som hon är trygg med. Det låter som om din sambo skulle behöva ta hjälp av barnhab f.a förstå vad som är bäst för dottern (och att mamman troligen inte kommer med dåligs ursäkter utan handlar utifrån dotterns behov). 

När sin sambo umgås med dottern är det tex rimligare att han intresserar sig för hennes värld än att hon ska visa intresse för honom. 
Svar på tråden Autism