• Anonym (Villrådig)

Att man blir destruktiv på fyllan

Hej!
    Jag har en väl etablerad relation tillsammans med en man. Båda har barn sedan innan men inga gemensamma. Vi bor inte ihop.

Jag behöver få lite rätsida på en sak. Det är så här  jag kan vara väldigt svartsjuk av mig, men i vardagen så märks det sällan eller aldrig, men om vi festar till ibland så bubblar det ibland upp till ytan. Jag vet att jag behöver arbeta med mig själv för vet att både mitt beteende och resonemang kring det inte är helt sunt.

Iallfall, ganska nyligen så var vi ute på fest. Han gjorde absolut inget mot någon men ändå så bubblade det upp hos mig rejält som vanligt när vi senare var själva tillsammans på kvällen ( bara poängterar att vi båda var barnlediga, så inga barn fanns hemma).  Jag var arg, knuffade på honom och han tröttnade väl och slog till mig i ansiktet helt enkelt.

Hur ska jag tänka kring det här? Känner att jag förtjänade det ( inte hans ord) för jag vet ju själv hur jag betedde mig,  men det här gnager ändå inom mig och kan inte sluta tänka på händelsen. Nu i efterhand skäms han över sitt handlande ( och jag med över mitt eget såklart).

• Svar på tråden Att man blir destruktiv på fyllan
  • Lynx123

1. Det är aldrig okej att slå någon så där tog er relation slut.

2. Sluta dricka.

3. Sök hjälp för att kunna må bättre.

Så tänker jag kring det du skrev.

• Anonym (Juni)

Om ni vet att ni har svårt att kontrollera era känslor efter att ni druckit så skulle jag rekommendera att ni antingen håller er till en begränsad mängd alkohol som er inte får överskrida, eller att du inte dricker alls.

Jag själv börjar bara gråta om jag dricker för mycket (och jag är en lättviktare) och det är inte det roligaste. Därför håller jag mig till max två glas eller inget alls.

Att börja slåss på fyllan däremot... det är en helt annan nivå. Där känns det faktiskt som om ni inte bör dricka alls. Och ni bör diskutera denna sak ordentligt för händer det igen kan det gå värre.

Ta hand om er!

• Anonym (Villrådig)

Hej och tack för svar.

Ja att vi inte kan dricka ihop, det har jag insett utan något annat. Och det är verkligen aldrig okej att slå någon, men det var ju jag som började,  så då är det väl mer befogat?

• Anonym (Juni)
    Anonym (Villrådig) skrev 2025-03-04 21:18:19 följande:

Hej och tack för svar.

Ja att vi inte kan dricka ihop, det har jag insett utan något annat. Och det är verkligen aldrig okej att slå någon, men det var ju jag som började,  så då är det väl mer befogat?

Det spelar ingen roll vem som började, han hade kunnat avstyra bråket om han var förnuftig, men nu var han visst inte det och hade kunnat vara farlig. Även för din skull tycker jag att du ska tänka över din alkoholkonsumtion, absolut inte för att du "förtjänade det", men vad hade hänt om det hade blivit ett fullbordat slagsmål eller att den ena knuffade omkull den andra så hen skadade sig ordentligt?
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (Villrådig) skrev 2025-03-04 21:18:19 följande:

Hej och tack för svar.

Och det är verkligen aldrig okej att börja knuffa någon heller. Så varför frågar du om hans var befogat?
  • Anonym (Villrådig)

Jag anklagar ju inte honom över huvudtaget, så att vara tyken mot mig just nu är väl inte särskilt schysst.  Jag beskriver ju hur jag själv har problem med svartsjuka just under alkoholintag ( och nej, vi festar väldigt sällan, ingen av oss har något missbruk av något slag). 

Jag fattar att mitt beteende inte är okej men är ändå villrådig över situationen, ge mig ett ordentligt råd eller tips istället för att vara snorkig. Tack.

• Anonym (Herregud)
    Anonym (Villrådig) skrev 2025-03-04 21:28:25 följande:

Jag anklagar ju inte honom över huvudtaget, så att vara tyken mot mig just nu är väl inte särskilt schysst.  Jag beskriver ju hur jag själv har problem med svartsjuka just under alkoholintag ( och nej, vi festar väldigt sällan, ingen av oss har något missbruk av något slag). 

Jag fattar att mitt beteende inte är okej men är ändå villrådig över situationen, ge mig ett ordentligt råd eller tips istället för att vara snorkig. Tack.

Du har väl redan fått det enda råd du behöver. Sluta dricka.
  • Anonym (Villrådig)
    Anonym (Herregud) skrev 2025-03-04 21:35:27 följande:
    Du har väl redan fått det enda råd du behöver. Sluta dricka.
    Ja , det har du helt rätt i. Hade du fortsatt relationen ut efter vad jag har beskrivit? 
  • Anonym (Juni)
    Anonym (Villrådig) skrev 2025-03-04 21:38:17 följande:
    Ja , det har du helt rätt i. Hade du fortsatt relationen ut efter vad jag har beskrivit? 
    Jag hade åtminstone haft svårt att stanna i relationen utifrån det du beskriver.
  • Anonym
    Anonym (Villrådig) skrev 2025-03-04 21:38:17 följande:
    Ni behöver professionell hjälp med er relation
Svar på tråden Att man blir destruktiv på fyllan