• Anonym (Sjögren)

Sjögrens sjukdom utredning?

Har misstänkt ett tag att jag kanske har Sjögrens sjukdom efter att ha läst en del av symtomen.
    Det jag har problem med/symtom:

-Torra, irriterande ögon framförallt vid vind och solljus. Känsliga ögon framförallt och ibland suddig syn.
    - Torr i underlivet, ofta svampinfektioner
    - Torr i huden
    -  Kalla händer och fötter emellanåt
    - Ledvärk, framförallt i ländrygg, ena foten och handled
    - Torr hals, torrhosta
    - Trötthet emellanåt

Har varit mycket till min vårdcentral redan och känner mig ofta besvärlig (inte om detta problem dock) men alla känner igen mig där och jag tycker det har blivit käjobbigt. Men är det via vårdcentralen man går för utredning eller kontaktar man någon annan? Går utredningen snabbt?

• Svar på tråden Sjögrens sjukdom utredning?
  • Anonym (vän)

För att få en remiss till sjukhus där expertis finns behöver du besöka vårdcentralen. Kanske att man kan skicka en sk egenremiss också.

Min vän har Sjögrens och går till läkare på NKS. Tror det är på reumatologen. 

• Anonym (Sjögren)
    Anonym (vän) skrev 2025-03-04 15:15:20 följande:

För att få en remiss till sjukhus där expertis finns behöver du besöka vårdcentralen. Kanske att man kan skicka en sk egenremiss också.

Min vän har Sjögrens och går till läkare på NKS. Tror det är på reumatologen. 

Har din vän fått bra hjälp? Tog det lång tid med utredning? 
  • Anonym (vän)
    Anonym (Sjögren) skrev 2025-03-04 16:24:44 följande:
    Har din vän fått bra hjälp? Tog det lång tid med utredning? 
    Hon har fått bra hjälp, men hon har även ett antal andra sjukdomar som gör att hon inte mår så bra. Jag tror inte det tog så lång tid med utredningen av just Sjögrens. 
  • Anonym (Sjögren)
    Anonym (vän) skrev 2025-03-05 08:31:23 följande:
    Hon har fått bra hjälp, men hon har även ett antal andra sjukdomar som gör att hon inte mår så bra. Jag tror inte det tog så lång tid med utredningen av just Sjögrens. 
    Skönt att hon har fått bra hjälp, hoppas det löser sig också för din vän med dem andra sjukdomarna. 
Svar på tråden Sjögrens sjukdom utredning?